바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Effects of Self-oriented and Other-oriented․ Socially prescribed Perfectionism on Self-Regulated Learning and Test Anxiety for Korean High School Students

Abstract

The purpose of this study is to confirm the structural relationship among perfectionism tendency, self-regulated learning, and test anxiety. Also this study would examine if the mediating effect of self-regulatory learning is moderated by the school type such as special high schools with high-performing students and general high schools. The subjects of this study were 795 high school students(413 from special high schools, and 382 from general high schools) sampled from D city, Korea. The survey instruments used for this study were Multidimensional Perfectionism Scale(MPS), Self-Regulated Learning Scale(SRLS) and Anxiety Responses in Testing Scale(ARTS). The results indicated that there was a significant positive correlation between sub-factors of self-oriented perfectionism and the ones of self-regulated learning. Also there was a significant positive correlation between other-oriented and socially prescribed perfectionism and test anxiety. The students attending to special schools tended to show the higher self-oriented perfectionism and self-regulated learning than those in general high schools, while showing the lower test anxiety in cognitive domain. Second, the self-regulated learning significantly mediated between two types of perfectionism and test anxiety. Considering the size of effects, the direct and indirect effects between self-oriented perfectionism and test anxiety were relatively similar, but the direct effect between other-oriented․socially prescribed perfectionism and test anxiety was the larger than its indirect effect. Finally, the moderated mediating effect of self-regulated learning between perfectionism and test anxiety by school types was not significant. The findings are discussed with reference to the literature on multidimensional perfectionism. Practical and methodological implications of studying perfectionism are also discussed.

keywords
자기지향 완벽주의, 타인지향․사회부과 완벽주의, 자기조절학습, 시험불안, 조절된 매개효과, 팬텀변수, self-oriented perfectionism, other-oriented․socially prescribed perfectionism, self-regulating learning, test anxiety, moderated mediation effect, phantom variable

Reference

1.

구본용, 유제민 (2007). 중․고등학생의 다차원 완벽주의, 자기효능감, 스트레스가 학교적응에 미치는 영향. 청소년상담연구, 15(1), 67-76.

2.

구혜경, 이수진 (2011). 과학영재 고등학생의 완벽주의성향 및 사회적지지가 학교생활 적응에 미치는 영향. 교육논총, 30, 51-83.

3.

김병직, 이동귀, 이희경 (2012). 사회부과 완벽주의 및 자기지향 완벽주의와 우울간의 매개변인 탐색: 사회불안과 반추. 상담학연구, 13(2), 417-436.

4.

김영빈 (2011). 학업우수고등학교 학생들의 실패내성 특성 및 성적하락 극복과의 관계. 청소년학연구, 18(1), 31-47.

5.

김유미, 이지은 (2011). 영재와 일반아의 뇌 기능 비교. 교육심리연구, 25(1), 111-130.

6.

김의철, 박영신, 김경자 (2011). 청소년과 부모의 미래성취의식: 미래에 가장 성취하고 싶은 일과 미래성취를 위해 가장 중요한 요인을 중심으로. 청소년학 연구, 18(5), 29-60.

7.

김현숙, 이종화, 윤채영 (2012). 학급단위 자기조절학습 프로그램이 전환기 중학생의 시험불안 감소에 미치는 효과. 교육학연구, 50(3), 91-123.

8.

노지영 (2005), 청소년의 시험불안과 정신건강과의 관계. 지역사회간호학회지, 16(4), 458-466.

9.

문병상, 고종선 (2009). 인식론적 신념, 자기조절학습 및 학업성적의 구조적 분석. 교육심리연구, 23(3), 581-599.

10.

민현숙, 양현숙 (2012). 초등 영재학생과 일반 학생의 완벽주의, 학업스트레스 및 학습 몰입 비교. 영재교육연구, 22(1), 157-171.

11.

박병기, 송정화 (2008). 변화신념, 목표지향성, 자기조절학습, 학업성취 및 주관적 안녕의 인과구조 탐색: Dweck 모형의 확장. 교육심리연구, 22(2), 333-350.

12.

박병기, 임신일, 김어진 (2008). 시험불안의 재개념화에 의한 척도개발 및 요인구조 탐색. 교육심리연구, 22(1), 87-109.

13.

신지은, 이동귀 (2010). 학업우수 청소년의 자기-지향적 완벽주의와 실패 후 정서-목표지향성의 매개효과. 한국심리학회, 29(4), 911-933.

14.

신현숙, 류정희 (2005). 고등학생의 시험불안과 우울의 관계: 동기적 성취 전략의 매개효과. 교육연구, 28, 67-92.

15.

송경애, 이지현 (2001). 중학교 과학영재의 완벽주의 성향과 스트레스와의 관계. 영재교육연구, 11, 23-37.

16.

송영명 (2011). 특목고 학생의 부모-자녀관계, 자아탄력성, 학업적 유능감이 학교 행복감에 미치는 영향. 교육심리학회, 25(3), 647-669.

17.

양명희 (2000). 자기조절학습의 모형 탐색과 타당화 연구. 서울대학교 박사학위논문.

18.

양명희, 정윤선 (2010). 완벽주의와 낙관주의가 학습동기와 학습전략에 미치는 영향. 교육학연구, 48(3), 45-77.

19.

오지은, 임성문, 추상엽 (2011). 완벽주의와 자기구실 만들기 간의 관계: 성취목표의 매개효과. 한국심리학회, 23(1), 135-155.

20.

유경나, 강민주 (2011). 청소년의 적응적, 부적응적 완벽주의가 일상적 스트레스에 미치는 영향: 내적 통제성의 매개 효과. 청소년학연구, 18(6), 55-74

21.

이기종 (2006). 완벽주의 척도의 하위요인 모형 탐색. 교육논총, 26(2), 95-116.

22.

이미순, 조영란 (2012). 초등 영재와 일반 학생의 탄력성 및 학교 태도 관계 연구. 초등교육연구, 25(3), 159-180.

23.

이미화, 류진혜 (2002). 완벽주의 성향의 순기능과 역기능: 성취목표, 스트레스, 심리적 안녕감, 우울과 관련하여. 청소년학연구, 9(3), 293-316.

24.

이수민, 양난미 (2011). 완벽주의가 학업지연행동에 미치는 영향: 스트레스, 학업적 자기효능감의 매개효과를 중심으로. 한국심리학회: 상담 및 심리치료, 23(3), 717-738.

25.

이은영, 현명호 (2011). 청소년의 시험불안 감소를 위한 MBSR과 REBT의 효과. 청소년학연구, 18(11), 165-184.

26.

이주현, 이순묵 (2002). 시험불안과 동기. 교육심리연구, 16(3), 181-196.

27.

장혜정, 하은혜 (2008). 아동의 완벽주의와 시험불안의 관계에서 자기효능감의 중재효과. 한국심리학회지: 학교, 5(3), 251-267.

28.

전명임, 이희경 (2011). 다차원적 완벽주의와 우울, 주관적 안녕감 간의 관계: 사회적 유대감의 매개효과. 인간이해, 32(1), 67-83.

29.

전 훈, 조형대, 조현진 (2010). 자기조절학습과 학업성취간 관계에서 사회심리적 환경의 매개효과: 종단연구를 중심으로. 청소년학연구, 17(5), 171-192.

30.

정윤주 (2012). 아동의 자기지향 및 사회부과 완벽주의와 우울, 불안 간 관계에 대한 자아존중감의 매개효과. 대한가정학회, 50(1), 15-28.

31.

정종희, 정현희, 이귀숙 (2009). 부모의 성취압력이 중학생의 시험불안에 미치는 영향: 완벽주의 성향과 사회적 지지의 매개효과. 한국심리학회, 6(3), 377-393.

32.

조수철 (1991). 시험불안의 개념과 이론. 소아청소년정신의학, 2(1), 3-10.

33.

조용래 (2008). 시험불안에서의 상위인지의 역할: 우울수준, 실수에 대한 완벽주의적 염려, 학습기술 및 학업적 자기효능감의 영향을 넘어서. 한국심리학회지: 임상, 27(3), 709-727.

34.

조한익, 오홍석 (2009). 조절초점이 자기조절학습에 미치는 영향: 완벽주의를 매개변인으로. 청소년학연구, 16(9), 205-221.

35.

최병연 (2009), 초등영재와 일반아동의 자기결정성동기와 자기조절학습간의 관계 분석. 영재와 영재교육, 8(2), 85-104.

36.

최원혜, 문은식 (2004). 고등학생의 완벽주의 성향에 따른 시험불안의 차이. 교육심리연구, 18(1), 23-35.

37.

표경선, 안도희 (2006). 초등학교 고학년 학생의 완벽주의, 성취목적, 부모 양육방식 및 학업성취간의 관계 모형. 아동교육, 15(2), 211-227.

38.

하정희, 장유진 (2011). 대학생들의 완벽주의 성향과 주관적 행복감 및 사회적 지지제공의 관계: 사회적 지지수혜의 매개 효과. 한국심리학회: 상담 및 심리치료, 23(2), 427-449

39.

한영숙 (2011). 완벽주의, 자기효능감, 실패공포가 학업지연행동에 미치는 영향. 청소년학연구, 18(4), 277-299.

40.

한영숙, 김선욱 (2012). 완벽주의, 자기통제력, 실패공포가 학업지연행동에 미치는 영향. 청소년학연구, 19(4), 203-224.

41.

한정선, 김세영 (2006). 중학생의 인터넷 중독 수준에 따른 인터넷 활용 유형, 자기 통제력, 자기조절학습능력 및 학업성취도의 차이. 교육정보미디어연구, 12(2), 161-188.

42.

홍혜영, 안혜선 (2009). 고등학생의 완벽주의, 불안과 진로미결정간의 관계: 진로경정 자기효능감의 매개효과 연구. 청소년학연구, 16(7), 149-175.

43.

황상미, 정현희 (2012). 부모의 성취압력과 고등학생의 시험불안의 관계에서 학업적 자기효능감과 자아존중감의 조절효과. 청소년학연구, 19(5), 1-20.

44.

황우형, 이유나 (2009). 중등 영재학생과 일반 학생의 완벽주의 성향과 수학교과에 대한 정의적 특성과의 관계. 한국수학교육학회, 23(1), 1-38.

45.

Anderson, J. C., and Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychol Bull 103(3), 411-423.

46.

Bandura, A. (1982). Self-efficacy in human agency. American Psychologist, 37(2), 122-147.

47.

Bandura, A., Cioffi, D., Taylor, C. B., & Brouillard, M. E. (1988). Perceived selfefficacy in coping with cognitive stressors and opioid activation. Journal of Personality and Social Psychology, 55(3), 479-488.

48.

Baumeister, R. F., Heatherton, T. F., & Tice, D. M. (1994). Losing control: How and why people fail at self-regulation. San Diego, CA: Academic Press.

49.

Bieling, P. J., Israeli, A., Smith, J., & Antony, M. M. (2003). Making the grade: The behavioral consequences of perfectionism in the classroom. Personality and Individual Differences, 35(1), 163-178.

50.

Brophy, J. (1996). Working with perfectionist students. ERIC Digest. 400124 1996-10-00.

51.

Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen, & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp.136-162). Newbury Park, CA: Sage.

52.

Burns, D. D. (1980). The perfectionist's script for self-defeat. Psychology Today, November, 34-57.

53.

Campbell, J. D., & Di Paula, A. (2002). Perfectionistic self-beliefs: Their relation to personality and goal pursuit. In G. L. Flett & P. L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment(pp.181-198). Washington, DC: American Psychological Association.

54.

Chan, W. (2007). Comparing indirect effects in SEM: A Sequential Model Fitting Method Using Covariance-Equivalent Specifications. Structural Equation Modeling, 14(2), 326-346.

55.

Chang, E. C., Sanna, L, J., Chang, R., & Bodem, M. R. (2008). A preliminary look at loneliness as a moderator of the link between perfectionism and depressive and anxious symptoms in college students: Does being lonely make perfectionistic strivings more distressing? Behaviour Research and Therapy, 46(7), 877-886.

56.

Chang, E. C., Watkins, A. F., & Banks, K. H. (2004). How adaptive an maladaptive perfectionism relate to positive and negative psychological functioning: Testing a stressmediation model in black and white female college students. Journal of Counseling Psychology, 51(1), 93-102.

57.

Cizek, G. J., & Burg, S. S. (2006). Addressing test anxiety in a high-stakes environment. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

58.

Corno, L., & Mandinach, E. (1983). The role of cognitive engagement in classroom learning and motivation. Educational Psychologist, 18(2), 88-100.

59.

Eum, K., & Rice, K. G. (2011). Test anxiety, perfectionism, goal orientation, and academic performance. Anxiety, Stress, & Coping, 24(2), 167-178

60.

Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468.

61.

Frost, R. O., Heimberg, R. G., Holt, C. S., Mattia, J. I., & Neubauer, A. L., (1993). A comparison of two measures of perfectionism. Personality and individual differences, 14(1), 119-126.

62.

Gnilka, P. B., Ashby, J. S., & Noble, C. M. (2012). Multidimensional Perfectionism and Anxiety: Differences Among Individuals With Perfectionism and Tests of a Coping-Mediation Model. Journal of Counseling & Development, 90(4), 427-436.

63.

Hamachek, D. E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic and neurotic perfectionism. Psychology, 15(1), 27-33.

64.

Hembree, R. (1988). Correlates, causes, effects, and treatment of test anxiety. Review of Educational Research, 58(1), 47-77.

65.

Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 456-470.

66.

Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (2002). Perfectionism and stress processes in psychopathology. In G. L. Flett & P. L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp.255-284). Washington, DC: American Psychological Association.

67.

James, L. R., & Brett, J. M. (1984). Mediators, moderators, and tests for mediation. Journal of Applied Psychology, 69(2), 307-321.

68.

Kline, R. B. (2010). Principals and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.

69.

LoCicero, K. A., & Ashby, J. S. (2000). Multidimensional perfectionism in middle school age gifted students: A comparison to peers from the general cohort. Roeper Review, 22(3), 182-185.

70.

Magnusson, D. (1998). The logic and implications of a person-oriented approach. In. R. B. Cairns, L. R. Bergman, & J. Kagan (Eds.), Methods and models for studying the individual: Essays in honor of Marian Radke-Yarrow (pp. 33-63). Thousand Oaks, CA: Sage.

71.

Pacht, A. R. (1984). Reflections on perfectionism. American Psychologist, 39(4), 386-390.

72.

Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.

73.

Rice, K. G., & Stuart, J. (2010). Differentiating adaptive and maladaptive perfectionism on the MMPI-2 and MIPS Revised. Journal of Personality Assessment, 92(2), 158-167.

74.

Rice, K. G., & Van Arsdale, A. C. (2010). Perfectionism, perceived stress, drinking to cope, and alcohol-related problems among college students. Journal of Counseling Psychology, 57(4), 439-450.

75.

Risemberg, R. & Zimmerman, B. J. (1992). Self-regulated learning in gifted students. Roeper Review, 15(2), 98-101.

76.

Schuler, P. A. (2000). Perfectionism and gifted adolescents. The Journal of Secondary Gifted Education, 11(4), 183-196.

77.

Skaalvik, E. M. (1997). Self-enhancing and self-defeating ego orientation: Relations with task and avoidance orientation, achievement, self-perceptions, and anxiety. Journal of Educational Psychology, 89(1), 71-81.

78.

Stoeber, J., Feast, A. R., & Hayward, J. A. (2009). Self-oriented and socially prescribed perfectionism: Differential relationships with intrinsic and extrinsic motivation and test anxiety. Personality and Individual Differences, 47(5), 423-428.

79.

Stoeber, J., & Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: Approaches, evidence, challenges. Personality and Social Psychology Review, 10(4), 295-319.

80.

Slaney, R. B., & Ashby, J. S. (1996). Perfectionists: Study of criterion group. Journal of Counseling and Development, 74(4), 393-398.

81.

Tangney, J. P. (2002). Perfectionism and the selfconscious emotions: Shame, guilt, embarrassment, and pride. In G. L. Flett & P. L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp.199-215). Washington, DC: American Psychological Association.

82.

Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement; An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17.

Korean Journal of School Psychology