바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Mediating Effects of Emotion Regulation in relationship between Perfectionism and Worry of Middle School Students

Abstract

The purpose of the present study was to investigate influence of perfectionism on middle school students worry. Furthermore, this study aimed at examining the role of cognitive emotion regulation strategies and perceived emotional competence as mediating factors in the relationship between multiple dimensions of perfectionism and worry. For this purpose, 416 middle school students in Seoul were asked to complete four questionnaires-Perfectionism Scale, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, Trait Meta Mood Scale, and Penn State Worry Questionnaire. As a result, maladaptive cognitive emotion regulation showed partial mediating effect on relationship between perfection in evaluation concerns and worry while perfection in personal standards and in social expectation showed complete mediating effect. In addition, perceived emotional competence had partial mediating effect on relationship between perfection in evaluation concerns and worry. This results have implication that underlying mechanisms of worry of middle school students were examined in relation to personality and emotion regulation and furthermore, provided useful information for therapeutic intervention. Limitations of the present study and suggestions for future studies were discussed.

keywords
완벽주의, 걱정, 정서조절, 지각된 정서적 유능성, 인지적 정서조절전략, Worry, Perfectionism, Cognitive emotion regulation strategy, Perceived emotion competence.

Reference

1.

고희경 (2005). 완벽주의와 분노표현양상간 관계에서의 인지적 대처전략의 매개효과 검증. 중앙대학교 석사학위논문.

2.

김민선, 서영석 (2009). 평가염려 완벽주의와 심리적 고통의 관계: 정서중심 대처와 지각된 효능감의 매개효과. 한국심리학회지: 여성, 14(3), 427-446.

3.

김소희 (2004). 스트레스 사건, 인지적 정서조절 전략과 심리적 안녕감의 관계. 가톨릭대학교 석사학위논문.

4.

김우정 (2010). 청소년의 완벽주의와 걱정간의 관계: 경험회피의 매개효과. 인천대학교 석사학위논문.

5.

김정원, 민병배 (1998). 걱정과 불확실성에 대한 인내력 부족 및 문제해결방식과의 관계. 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집, 한국심리학회.

6.

김정화 (2011). 평가염려완벽주의와 개인기준완벽주의가 정서조절곤란에 미치는 영향: 정서표현 양가성의 매개효과. 아주대학교 석사학위논문.

7.

김지영 (2009). 상위걱정과 범불안 증상과의 관계에서 사고억제의 매개효과 검증. 아주대학교 대학원 석사학위논문.

8.

김지현 (2001). 완벽주의 성향과 학교부적응간의 관계. 숙명여자대학교 석사학위논문.

9.

김진영, 고영건 (2008). 억압적 대처 유형과 공감 간 관계에서의 특성메타-기분의 중재 효과. 한국심리학회지 임상, 27(4), 823-842.

10.

김현정 (2007). 완벽주의에 대한 인지적 매개모형의 탐색과 인지행동치료의 효과. 전북대학교 석사학위 논문.

11.

노정림 (2006). 부모의 성취압력과 시험불안과의 관계: 완벽주의와 학업적 자기효능감의 매개효과. 아주대학교 석사학위논문.

12.

문 경 (1997). 완벽주의 차원과 자기효능감이 우울에 미치는 영향. 가톨릭대학교 석사학위논문.

13.

박소영 (2002). 완벽주의와 정서의 매개변인으로서의 귀인양식과 스트레스 대처방식. 고려대학교 석사학위논문.

14.

서정연 (2009). 중고등학생용 완벽주의 척도의 타당화. 숙명여자대학교 석사학위논문.

15.

설승원 (2007). 불확실성에 대한 인내력부족, 문제해결지향 및 정서통제감이 걱정에 영향을 미치는 기제. 연세대학교 석사학위논문.

16.

손영미 (2009). 청소년이 지각한 부모와의 의사소통 유형과 지각된 정서적 유능성 및 스트레스 대처방식 간의 관계: 중학생을 중심으로. 고려대학교 석사학위논문.

17.

안혜숙 (2007). 교사의 완벽주의 성향과 정서지능과의 관계. 충북대학교 석사학위논문.

18.

염시창, 박현주 (2005). 일반계 여고생의 완벽주의, 학업적 자기효능감 및 시험불안의 관계모형 검증. 한국심리학회지 학교, 2(1), 19-35.

19.

유성진 (2000). 걱정이 많은 사람들의 성격 및 인지적 특성: 위협에 대한 재평가가 걱정에 미치는 영향. 서울대학교 석사학위논문.

20.

이미경 (2011). 부모의 성취압력이 자녀의 우울에 미치는 영향: 완벽주의의 매개효과. 경남대학교 석사학위논문.

21.

이미화 (2001). 완벽주의 성향의 순기능과 역기능-성취목표, 스트레스, 심리적 안녕감, 우울과 관련하여-. 한양대학교 석사학위 논문.

22.

이병래 (2005). 어머니의 완벽주의 성향과 자녀의 정서지능과의 관계. 유아교육학회집, 9(4), 277-294.

23.

이서정 (2005). 정서인식의 명확성, 인지적 정서조절 및 정신건강간의 관계. 중앙대학교 석사학위논문.

24.

이영선 (2009). 남녀청소년의 완벽주의와 걱정간의 관계: 문제해결자신감의 중재적 역할. 이화여자대학교 석사학위논문.

25.

이수정, 이훈구 (1997). Trait Meta-Mood Scale의 타당화에 관한 연구: 정서지능의 하위 요인에 대한 탐색. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 11(1),

26.

이정임, 권정혜 (2008). 걱정과 정서조절이 수면 및 피로에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 27(1), 1-14.

27.

이현정 (2009). 지각된 부모 양육태도와 청소년의 걱정수준 간의 관계: 상위인지의 매개효과. 성신여자대학교 석사학위논문.

28.

임채은 (2011). 초등교사의 완벽주의 성향과 심리적 소진과의 관계에서 지각된 정서적 유능성의 매개효과. 고려대학교 석사학위논문.

29.

정승진 (1999). 완벽성 감소를 위한 인지행동 집단상담 프로그램 개발. 연세대학교 박사학위논문.

30.

정은의 (2003). 걱정이 많은 청소년의 스트레스 대처방식 및 사고억제에 관한 연구. 서울여자대학교 석사학위논문.

31.

정현강 (2007). 다차원적 완벽주의 성향과 정서조절양식이 이상섭취 행동에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위 논문.

32.

허은창 (2004). 심상과제가 불면증이 있는 대학생들의 불면증, 걱정 및 역기능적 완벽주의에 미치는 영향. 전북대학교 석사학위논문.

33.

홍경화 (2011). 부정적 평가에 대한 두려움, 인지적 정서조절 전략이 사회불안에 미치는 영향. 명지대학교 석사학위논문.

34.

Albano, A. M., Chorpita, B. F., & Barlow, D. H. (2003). Childhood anxiety disorders. In E. J. Mash and R. A. Barkley (Eds.), Child psychopathology (2nd ed., pp.279-329). New York: Guilford.

35.

Albano, A. M., & Hack, S. (2004). Children and Adolescents. In R. G. Heimberg, C. L. Turk & D. S. Mennin(Eds.), Generalized anxiety disorder: Advances in research and practice (pp. 383-408). New York, NYUS: Guilford Press.

36.

Aldea, M. A., & Rice, K. G. (2006). The role of emotional dysregulation in perfectionism and psychological distress. Journal of Counseling Psychology, 53. 498-510.

37.

Arnett, J. J. (1999). Adolescent storm and stress, reconsidered. American Psychologist, 54. 317-326.

38.

Baron, R., & Kenny, D., (1986). The moderator mediator variables distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical consideration. Journal of Personality and Social Psychology, 51. 1173-1182.

39.

Blatt, S. J. (1995). The destructiveness of perfectionism; Implications for the treatment of depression. American Psychologist, 50, 1003 -1020.

40.

Blankstein, K. R., & Dunkley, D. M. (2002). Evaluative concerns, self-critical, and personal standards perfectionism: A structural equation modeling strategy. In G. L. Flett & P. L. Hewitt(Eds.). Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp.285-315). Washington, DC: American Psychological Association.

41.

Borkovec, T. D., Ray, W. J., & Stöber, J. (1998). Worry: A cognitive phenomenon intimately linked to affective, physiological, and interpersonal behavioral processes. Cognitive Therapy and Research, 22, 561-576.

42.

Borkovec, T. D., Robinson, E., Pruzinsky, T., & Depree, S. A. (1983). Preliminary exploration of worry: some characteristics and processes. Behaviour Research and Therapy, 21, 9-16.

43.

Borkovec, T. D., Wilkinson, L., Folensbee, R., & Lerman, C. (1983). Stimulus control applications to the treatment of worry. Behaviour Research and Therapy, 21(3), 247 -251.

44.

Catanzaro, S. J., Mearns, J. (1990). Measuring Generalized Expectancies for Negative Mood Regulation: Initial Scale Development and Implications. Journal of Personality Assessment, 54(3&4). 546-563.

45.

Chang, E. C., Rand, K. L. (2000). Perfectionism as a predictor of subsequent adjustment: Evidence for a specific diathesis-stress mechanism among college student. Journal of Counseling Psychology, 47, 129-137.

46.

Craske, M. G., Rapee, R. M., Jackel, L., & Barlow, D. M. (1989). Qualitative dimensions of worry in KSM-Ⅲ-R generalized anxiety disorder subjects and non-anxious controls. Behavior Research and Therapy, 27. 397-402.

47.

Davey, G. C. L. (1994). A comparison of three cognitive appraisal strategies: the role of threat devaluation in problem focused coping. Personality and Individual Differences, 14(4). 535-546.

48.

Dugas, M. J., Gagnon, F., Ladouceur, R., & Freeston, M. H. (1998). Generalized Anxiety Disorder: a preliminary test of a conceptual model. Behavior Research and Therapy, 36. 215-226.

49.

Dunkley, D. M., Blankstein, K. R. (2000). Self-Critical Perfectionism, Coping, Hassles, and Current Distress: A Structural Equation Modeling Approach. Cognitive Therapy and Research, 24. 713-730.

50.

Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (Eds)., (2002). Perfectionism: Theory, research, and treatment. Washington, DC: American Psychological Association.

51.

Flett, G. L., Hewitt, P. L., De Rosa, T. (1996). Dimensions of Perfectionism, Psychosocial Adjustment, and Social Skills. Personality and Individual Differences, 20. 143-150.

52.

Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14. 449-468.

53.

Fourinier, S., Freeston, M. H., Ladouceur, R., Dugas, M. J., & Gueven MC. (1996). Excessive worry and anxiety in junior and senior highshcool students. Poster session presented the biannual convention of the International Society for the Study of Behavior Development, Quebec City, Quebec, Canada

54.

Fuster, J. M. (1997). Network memory. Trends in neurosciences, 20(10), 451-459.

55.

Garnefski, N., Kraaij, V., Spinhoven, P. (2001). Negative Life Events, Cognitive Emotion Requlation and Emotional Problems, Personality and Individual Differences, 30. 1311-1327

56.

Goldman-Rakic, P. S., Chafee, M., & Friedman, H. (1993). Allocation of function in distributed circuits. Brain mechanisms of perception and memory: From neuron to behavior, 445-456.

57.

Gosselin, P., Laberge, M. (1998). Worry themes among high school students. Laugesen, N(Ed.). (2000). Cognitive correlates of worry in adolescents (pp.3-6). Presented in Partial Fulfillnent of the Requirements For the Degree of Master of Art at Concordia University, Montreal, Quebec, Canada.

58.

Greenberg, L. S. (2002). Emotion-focused therapy: Coaching clients to work through their feelings. Washington, DC: American Psychological Association.

59.

Hamachek, D. E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism, Psychology, a Journal of Human Behavior, 15(1), 27-33.

60.

Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of personality and Social Psychology, 60. 456-470.

61.

Hewitt, P. L., Flett, G. L., & Weber, C. (1994). Dimensions of perfectionism and suicide ideation. Cognitive, Therapy, and Research, 18. 419-459.

62.

Hollender, M. H. (1978). Perfecionism: A neglected personality trait. Journal of Clinical Psychiatry, 39. 384-394.

63.

Kendall, P. C. (1990). Coping cat workbook. Ardmore, P.A.: Workbook Publishing.

64.

Mayer, J. D. & Stevens, A. A. (1994). An emerging understanding of the reflective (meta-)experience of mood. Journal of research in personality and social psychology, 73. 200-214.

65.

Mennine, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Fresco, D. M. (2005). Preliminary evidence for an emotion dysregulation model of generalized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 43(10). 1281-1310.

66.

Meyer, T., Miller, M. L., Metzger, R. L., & Borkovec, T. D. (1990). Development and validation of Penn State Worry Questionnaire. Behavior Research and Therapy, 28. 487-495.

67.

Roemer, L. & Orsillo, S. (2002). Expanding our conceptualization of and treatment for generalized anxiety disorder: Intergration mindfulness/acceptance-based approaches with exissting cognitive-behavioral models. Clinical Psychology: Science and Practice, 9. 54-68.

68.

Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S., Turvey, C., & Palfai, T. (1995). Emotional attention, clarity and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. In J. Pennebaker(Ed.). Emotion, disclosure and health (pp.125-254). Washington, DC: American Psychological Association.

69.

Stὅber, J. (2000). Worrying leads to reduced concreteness of problem elaborations: evidence for the avoidance theory of worry. Anxiety stress and coping, 13(3). 217-228.

70.

Stὅber, J., & Bittencourt, J. (1998). Weekly assessment of worry: an adaptation of the Penn State Worry Questionnaire for monitoring changes during treatment. Behaviour Research and Therapy, 36(6). 645-656.

71.

Petersen, A. C., & Hamburg, B. A. (1986). Adolescence: Adevelopmnental appreach to problem and psychopathology. Behavior Therapy, 17(5), 480-499.

72.

Preacher, K. J. & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior research methods, 36(4), 717-731.

73.

Vasey, M. W. (1993). Development and Cognition in Childhood Anxiety:The Example of Worry. Advances in clinical child psychology, 15. 1-39.

Korean Journal of School Psychology