바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Validating the Korean Parental Career-related Behaviors

Abstract

This study examined the psychometric properties of Parental Career-related Behaviors (Dietrich & Kracke, 2009) in Korean adolescents. The participants were 542 students in middle school and high school. Confirmatory factor analyses, reliability tests, and a multi-group invariance test by gender were conducted. In addition, criterion-related validity was investigated by analyzing the correlation with the Parent Career Behavior Checklist, Inventory of Parent and Peer Attachment, and Career Maturity Scale. The results supported the 3-factor structure of support, interference, and lack of engagement proposed by the original measure. Internal consistency also indicated that it was a reliable instrument. A multi-group invariance by gender was satisfied, and a latent mean analysis showed that male adolescents perceived grater interference than female adolescents. Correlation with other parent-related measures indicated that Korean Parental Career-related Behaviors reflected parents’ intervening behaviors targeting adolescents’ career development and measured dimensions that would be differentiated from other instruments. Career maturity was positively related to support and negatively to lack of engagement. The relationship between career maturity and interference was insignificant.

keywords
Parental Career-related Behaviors, validation, confirmatory factor analysis, multi-group invariance, latent mean analysis, 부모 진로관련 행동, 타당화, 확인적 요인분석, 잠재평균분석

Reference

1.

권혁본 (2001). 자아개념 및 가정환경이 초등학생의 진로의식 성숙에 미치는 영향. 대구가톨릭대학교 교육대학원. 석사학위논문.

2.

김계현 (1995). 상담심리학. 서울: 학지사.

3.

김종운, 강정임 (2009). 중고등학생이 지각한 부모의 양육태도와 심리적 독립이 진로결정수준에 미치는 영향. 진로교육연구, 22(3), 121-135.

4.

김지현, 김계현, 유정이, 황매향, 노경란 (2007). 부모를 위한 자녀 진로지도프로그램 개발연구_커리나비. 서울: 한국고용정보원.

5.

목경수, 구자경 (2012). 고등학생의 부․모 애착과 진로정체감의 관계에서 자기격려의 매개효과. 상담학연구, 13(3), 1119-1139.

6.

박완성, 김미숙 (2009). 중학생이 지각한 부모의 양육태도와 자기효능감 및 진로성숙도의 관계: 수도권 3학년 학생을 중심으로. 진로교육연구, 22(4), 85-108.

7.

박은혜 (2007). 자기존중감, 부모의 양육태도 및 진로성숙도와의 관계 연구. 광운대학교 정보복지대학원. 석사학위논문.

8.

박재은, 이정애, 이지연, 정익중 (2011). 청소년기 애착이 진로성숙도와 진로준비행동에 미치는 영향: 빈곤 조절효과를 중심으로. 청소년복지연구, 13(3), 93-116.

9.

박효희, 성태제 (2008). 성별 진로성숙도 변화에 있어 부모-청소년 자녀 유대가 미치는 종단적 매개효과 검증. 한국청소년연구, 19(1), 117-142.

10.

서진희, 이제경 (2009). 부모진로행동이 중학생 자녀의 진로결정 자기효능감과 진로성숙에 미치는 영향. 상담학연구, 10(4), 2153-2167.

11.

선혜연 (2009). 청소년 진로선택과 부모의 영향. 파주: 한국학술정보.

12.

손석한, 노경선, 허묘연, 정현옥, 이소희, 김세주 (2001). 청소년기 문제행동과 부모양육행동에 관한 연구. 신경정신의학, 163(4), 605-615.

13.

엄영순, 최연실 (2009). 중학생의 진로결정 자기효능감에 미치는 부모지지, 학교생활 적응의 영향. 한국가족관계학회지, 13(4), 197-224.

14.

옥 정 (1998). 청소년기 애착 안정성과 우울성향과의 관계. 이화여자대학교 대학원. 석사학위논문.

15.

이유경, 류재윤, 방흥복 (2012). 부모의 긍정적 진로관여가 청소년의 진로준비행동에 미치는 영향: ‘다문화 청소년과 일반 청소년의 비교를 중심으로’. 청소년학연구, 19(2), 129-154.

16.

이주희, 문은미 (2011). 부모 진로지지가 청소년의 진로결정자기효능감에 미치는 영향. 진로교육연구, 24(1), 173-188.

17.

이지연 (2013). 부모지지가 청소년의 진로태도 성숙에 미치는 영향: 진로결정자기효능감을 매개로. 청소년학연구, 20(6), 219-241.

18.

이현주 (2009). 대학생의 부모와의 관계, 성역할 태도 및 진로정체감에 관한 연구. 한국교육학연구, 15(3), 79-102.

19.

이현주 (2010). 부모의 진로관련행동 및 애착과 남녀 대학생의 진로정체감의 관계. 진로교육연구, 23(1), 41-59.

20.

정지영, 김종남 (2011). 중학생의 우울과 지각된 부모양육태도, 인지적 정서조절전략, 행동억제 기질간의 관계: 성차를 중심으로. 한국청소년학연구, 18(12), 227-254.

21.

최인재, 김봉환, 황매향, 허은영, 조지혜 (2009). 한국 청소년 지표 조사 Ⅳ(청소년 진로․직업 지표). 서울: 한국청소년정책연구원.

22.

하 정, 홍세희, 유성경 (2005). 아동-청소년용 한국형 남녀평등의식검사(KGES-AC) 타당화. 한국심리학회지: 일반, 24(2), 105-127.

23.

홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.

24.

홍세희 (2001). 임상심리학 이론의 경험적 검증을 위한 최신 연구방법론: 구조방정식 모형을 이용한 매개모형과 잠재평균 모형의 분석. 한국임상심리학회 워크샵 자료집.

25.

홍세희 (2006). 최근 상담심리연구의 동향과 연구방법론. 한국상담심리학회 동계학술연수자료.

26.

홍세희, 황매향, 이은설 (2005). 청소년용 여성진로장벽 척도의 잠재평균분석. 교육심리연구, 19(4), 1159-1177.

27.

Altman, J. H. (1997). Career development in the context of family experiences. In Farmer, H. S. (Ed.), Diversity and women’s career development: From adolescence to adulthood. Thousand Oaks, CA: Sage.

28.

Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16(5), 427-454.

29.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.

30.

Becker, W. C. (1964). Consequences of different kinds of parental discipline. In Hoffman, L. W., & Hoffman, M. L. (Eds.), Review of child development research. New York: Russel Sage Foundation.

31.

Behrend, T. S., Thompson, L. F., Meade, A. W., Newton, D. A., & Grayson, M. S. (2008). Measurement invariance in careers research: Using IRT to study gender differences in medical students' specialization decisions. Journal of Career Development, 35, 60-83.

32.

Blustein, D. L., Prezioso, M. S., & Schultheiss, D. P. (1995). Attachment theory and career development: Current status and future directions. The Counseling Psychologist, 23(3), 416-432.

33.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum

34.

Cross, S. E., & Madson, L. (1997). Models of the self: Self-construals and gender. Psychological Bulletin, 122, 5-37

35.

Dietrich, J., & Kracke, B. (2009). Career-specific parental behaviors in adolescents’ development. Journal of Vocational Behavior, 75(2), 109-119.

36.

Grotevant, H. D., & Cooper, C. R. (1998). The role of family experience in career exploration - A life-span perspective. Life-Span Development and Behavior, 8, 231-258.

37.

Keller, B. K., & Whiston, S. C. (2008). The role of parental influences on young adolescents' career development. Journal of Career Assessment, 16, 198-217.

38.

Kracke, B. (1997). Parental behaviors and adolescents' career exploration. The Career Development Quarterly, 45(4), 341-350.

39.

Mortimer, J. T., Zimmer-Gembeck, M. J., Holmes, M., & Shanahan, M. J. (2002). The process of occupational decision making: Patterns during the transition to adulthood. Journal of Vocational Behavior, 61(3), 439-465.

40.

O'Brien, K. M. (1996). The influence of psychological separation and parental attachment on the career development of adolescent women. Journal of Vocational Behavior, 48(3), 257-274.

41.

Oechsle, M., Maschetzke, C., Rosowski, E., & Knauf, H. (2002). Abitur und was dann? Junge Frauen und Manner zwischen Berufsorientierung und privater Lebensplanung [Abitur and then? Young people between career choice and future private life]. Zeitschrift fur Frauenforschung und Geschlechterstudien, 20(4), 17-27.

42.

Phillips, S. D., Blustein, D. L., Jobin-Davis, K., & White, S. F. (2002). Preparation for the school-to-work transition: The views of high school students. Journal of Vocational Behavior, 61(2), 202-216.

43.

Phillips, S. D., Christopher-Sisk, E. K., & Gravino, K. L. (2001). Making career decisions in a relational context. The Counseling Psychologist, 29(2), 193-214.

44.

Schultheiss, D. E. P., Kress, H. M., Manzi, A. J., & Glasscock, J. M. J. (2001). Relational influences in career development: A qualitative inquiry. The Counseling Psychologist, 29(2), 216-241.

45.

Turner, S. L., Allimen-Brissett, A., Lapan, R. T., Udipi, S., & Ergun, D. (2003). The career-related parental support scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 36, 83-94.

Korean Journal of School Psychology