바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Influential Factors on Resilience of Middle School Students: Comparison of Inter- and Intra-individual Differences

Abstract

This study aimed to compare factors affecting inter- and intra-individual differences of resilience. Depression and anxiety, academic self-concept, coping strategies, and resilience were measured among 400middle school students in Seoul. The first analysis was to determine risk and protective factors affectingindividual differences on resilience. Independent variables of the first analysis were depression, anxiety,academic self-concept, and coping strategies, and dependent variable was resilience, all of which weremeasured at Time 1. The second analysis was to identify factors influencing intra-individual difference ofresilience, which is the change of resilience, using standardized residuals of resilience as dependent variable. In this analysis, independent variables were depression, anxiety, academic self-concept, and copingstrategies, all of which were measured at Time 1. Results of regression showed that risk and protectivefactors affecting inter- and intra-individual differences were different. When it comes to individualdifferences, academic self-concept, problem-focused coping positively influenced resilience, while depressionand wishful thinking coping negatively affected resilience. On the other hand, academic self-concept, anddepression influenced intra-individual difference of resilience positively and negatively, respectively. Resultsof this study indicated that different factors affect inter- and intra-individual differences of resilience. Implications and limitations of the current study were discussed.

keywords
탄력성, 중학생, 보호요인, 위험요인, 개인 간 차, 개인 내 변화량, resilience, middle school students, protective factors, risk factors, inter- and intra-individual difference

Reference

1.

구승신, 정옥희, 장성화 (2011). 청소년의 자아정체감, 사회적지지와 정신건강과의 관계. 한국콘텐츠학회논문지. 11(9), 226-237.

2.

김계현 (2011). 예방상담학의 구성방안 모색. 상담학회 연차학술대회.

3.

김광일, 김재환, 원호택 (1984). 간이정신진단검사(SCL-90)의 한국어판 표준화 연구 III. 정신건강연구, 2, 278-311.

4.

김기정 (1984). 학업성취가 지각된 양육태도와자아개념에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 박사학위 논문.

5.

김미예, 박완주 (2008). 중학생의 자아탄력성과스트레스 대처방식 및 비행성향. 아동간호학회지, 14(4), 415-422.

6.

김민아, 권경인 (2008). 적응유연한 청소년의정서인식 명확성과 인지적 정서조절 전략에 관한 연구. 청소년상담연구, 16(1), 15-32.

7.

김상옥 (2010). 대학생의 자아분화, 자아존중감과 정신건강과의 관계: 우울, 불안을 중심으로. 인제대학교 대학원 석사학위논문.

8.

김상직 (2005). 스트레스 대처방식과 학교생활적응 및 자기효능감의 관계 분석. 안동대학교교육대학원 석사학위논문.

9.

김여진 (2006). 청소년이 지각한 부모와의 의사소통과 스트레스 대처방식 및 학교적응간의관계. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문.

10.

김용래 (1993). 정의적특성과 선행변인이 학업성취에 미치는 영향. 홍익대학교 교육연구소 교육연구 논총, 9, 5-113.

11.

김영진 (2011). 부모의 양육태도가 아동의 학습동기 및 학업자아개념에 미치는 영향. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.

12.

김영희 (1995). 편모가정 내 자녀적응에 관한 연구. 영남대학교 대학원 석사학위논문.

13.

김용래 (1995). 자아개념척도의 타당화 분석. 교육연구논총, 12, 43-80.

14.

김윤정 (2000). 자기효능감이 스트레스 대처방식에 미치는 영향. 대구효성가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.

15.

김정희 (1987). 지각된 스트레스, 인지 세트 및대처방식의 우울에 대한 적용. 서울대학교대학원 박사학위논문.

16.

김택호, 서 미, 조한익 (2005). 청소년의 탄력성집단과 부적응집단에 따른 이점발견의차이. 상담학연구, 6(2), 515-529.

17.

김현수, 오인수 (2012) 저소득층 중학생의 학교적응유연성 보호요인 탐색: 학업적, 사회적, 정의적 적응유연성을 중심으로. 상담학연구, 13(2), 917-933.

18.

남경아, 임지영, 송희영. (2006). 고등학교 청소년의 적응유연성 영향요인. 아동간호학회지, 12(2), 244-252.

19.

남미애 (2011). 청소년쉼터에서 생활하는 가출청소년의 요인별 생활만족이 청소년발달에 미치는 영향. 청소년복지연구, 13(4), 203-229.

20.

문경일 (2012). 청소년의 스트레스, 자아탄력성, 우울이 자살사고에 미치는 영향. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.

21.

박진아, 이은경 (2011). 간호대학생의 자아탄력성, 스트레스 대처방식이 대학생활 적응에 미치는 영향. 간호행정학회지, 17(3), 267-276.

22.

박재연 (2010). 학교폭력이 청소년 우울 및 자살에 미치는 영향에서 탄력성의 매개효과: 성별차이를 중심으로. 사회복지연구, 41(1), 345-376.

23.

박지아 (2002). 적응 유연성과 영적 안녕 및 부모애착 간의 비교: 적응유연 청소년, 위험청소년, 유능 청소년의 비교. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

24.

신현숙 (2004). 가정환경 역경에 적응유연한청소년의 보호요소에 관한 연구: 학교적응, 내재화 및 외현화 문제를 중심으로. 상담학연구, 5(1), 141-161.

25.

신현숙, 구본용 (2001). 청소년의 스트레스 대처방식과 적응과의 관계. 청소년상담연구, 9, 189-225.

26.

안도희, 김지아 (2007). 대학생의 적응유연성에따른 집단별 특성: 대처전략, 사회적 지지, 유능감 및 학업성적을 중심으로. 한국교육심리학회, 21(1), 47-67.

27.

양국선, 장성숙 (2001). 학교적응유연성과 관련된 보호요인 특성 연구: 야간실업고등학교 근로청소년 대상. 한국심리학회지 상담및 심리치료, 13(3), 127-148.

28.

이옥형 (2011). 대학생의 생활스트레스, 자아탄력성 및 사회적 지지가 심리적 안녕감에미치는 영향. 청소년학연구, 19(1), 29-57.

29.

이윤주, 민하영, 이영미 (2004). 대학생의 성인애착유형, 자아탄력성수준과 대학생활적응의 관계. 아시아교육연구, 5(4), 125-144.

30.

이윤주 (2008). 중학생의 자살위험요인에 대한자아탄력성의 조절효과. 상담학연구, 9(2), 659-673.

31.

이은주 (1998). 생활사건 스트레스와 사회적지지가 청소년 비행에 미치는 영향. 한국청소년연구, 28, 115-137.

32.

이장호, 김정희 (1988). 지각된 스트레스, 인지세트 및 대처방식의 우울에 대한 작용 -대학신입생의 경험을 중심으로 -. 한국심리학회지 상담 및 심리치료. 1(1), 24-45.

33.

이정은, 이지연, 장진이 (2013). 고등학생의 학교적응유연성에 따른 방어기제와 대처전략의 차이. 중등교육연구, 61(2), 413-440.

34.

이지희, 박성륜, 이채연, 이지혜, 엄정호, 이상민 (2011). 탄력성 집단의 선택-최적화-보상 전략 유형 탐색. 교육방법연구, 23(4), 781-797.

35.

이지희, 박성륜, 엄정호, 이지혜, 이채연, 윤재호, 이상민 (2012). Connor-Davidson 탄력성척도의 구인타당도 검증. 한국심리학회지상담 및 심리치료, 24(3), 555-571.

36.

이하나, 정현주, 이기학, 이학주 (2006). 대학생의 자아탄력성, 행복감과 스트레스 지각및 대처와의 관계. 상담학연구, 7(3), 701-713.

37.

이훈구 (1986). 내외통제성: 한국 초․중․고학생의 내외통제 경향성. 학생생활연구, 5, 41-60.

38.

임지연, 김신영 (2007). 한국 청소년발달 지표조사. 한국청소년정책연구원, xxiv, 319 p

39.

장경문 (2003). 자아탄력성과 스트레스대처방식 및 심리적 성장환경의 관계. 청소년학연구, 10(4), 143-161.

40.

전인경 (2009). 탄력성의 국내 연구 동향: 탄력성에 영향을 받는 변인 중심으로. 전주대학교 상담대학원 석사학위논문.

41.

홍은숙 (2006). 탄력성(resilience)의 개념적 이해와 교육적 방안. 특수교육학연구. 41(2), 45-67.

42.

Ahern, N. R., Kiehl, E. M., Sole, M. L., & Byers, J. (2006). A Review of Instruments Measuring Resilience. Issues In Comprehensive Pediatric Nursing, 29(2), 103-125.

43.

Anthony, E. J. (1987). Children at high risk for psychosis growing up successfully. In E. J. Anthony & B. J. Cohler (Eds.), The invulnerable child (pp. 147-184). New York:Guilford Press.

44.

Baek, H. S., Lee, K. U., Joo, E. J., Lee, M. Y., & Choi, K. S. (2010). Reliability and validity of the Korean version of the connor-davidson resilience scale. Psychiatry investigation, 7(2), 109-115.

45.

Beck, A. T. (1976) Cognitive therapy and the emotional disorders. New York: international Universities Press.

46.

Billings, A. C., & Moos, R. H. (1984). Coping, stress, and social resources among adults with unipolar depression. Journal of Personality and Social Psychology, 46(4), 877-891.

47.

Bonanno G. A. (2004). Loss, trauma, and human resilience: Have we underestimated the human capacity to thrive after extremely aversive events? American Psychologist, 59(1), 20-28.

48.

Bromley, E., Johnson J. G., & Cohen, P. (2006). Personality strengths in adolescence and decreased risk of developing mental health problems in early adulthood. Comprehensive Psychiatry, 47(4), 317-326.

49.

Brown, D. L. (2008). African American resiliency:Examining racial socialization and social support as protective factors. Journal of Black Psychology, 34(1), 32-48.

50.

Campbell-Sillsa, L., Cohana, S. L., & Stein, M. B. (2006). Relationship of resilience to personality, coping, and psychiatric symptoms in young adults. Behaviour Research and Therapy, 44(4), 585-599.

51.

Campbell‐Sills, L., & Stein, M. B. (2007). Psychometric analysis and refinement of the connor–davidson resilience scale (CD‐RISC):Validation of a 10‐item measure of resilience. Journal of traumatic stress, 20(6), 1019-1028.

52.

Campbell‐Sills, L., Forde D. R., & Stein, M. B. (2009). Demographic and childhood environmental predictors of resilience in a community sample. Journal of Psychiatric Research, 43(12), 1007-1012.

53.

Cicchetti, D., & Garmezy, N. (1993). Prospects and promises in the study of resilience. Development and Psychopathology, 5, 497-502.

54.

Cosway, R., Endler, N. S., Sadler, A. J., & Deary, I. J. (2000). The Coping Inventory for Stressful Situations: Factorial structure and associations with personality traits and psychological health. Journal of Applied Biobehavioral Research, 5(2), 121-143.

55.

Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82.

56.

Derogatis, L., Lipman, R., & Covi, L. (1973). SCL-90: An outpatient psychiatic rating scalepreliminary report. Psychopharmacological Bulletin, 9, 13-28

57.

Doh, M. J. (2009). Korean Version of the Connor-Davidson Resilience Scale(CD-RISC). Unpublished instrument. Retrieved from http://www.surveymonkey.com/s/N7C8FND

58.

Dumont, M., & Provost, M.A. (1999). Resilience in adolescents: Protective role of social support, coping strategies, self-esteem, and social activities on experience of stress and depression. Journal of youth and adolescence, 28(3), 343-363

59.

Dyer, J. G., & McGuinness, T. M. (1996). Resilience: Analysis of the concept. Archives of Psychiatric Nursing, 10(5), 276-282.

60.

Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1988). Coping as a mediator of emotion. Journal of personality and social psychology, 54(3), 466.

61.

Endler, N. S., & Parker, J. D. A. (1990). Multidimensional assessment of coping: A critical evaluation. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 844–854.

62.

Folkman, S., & Moskowitz, J. T. (2004). Coping:Pitfalls and promise. Annual Rev. Psychology, 55, 745-774.

63.

Garmezy, N. (1985). Stress-resistant children: The search for protective factors. In J.E. Stevenson (Ed.), Recent research in developmental psychopathology: Journal of Child Psychology and Psychiatry Book Supplement#4 (pp. 213-233). Oxford: Pergamon Press.

64.

Garmezy, N. (1993). Children at poverty:Resilience despite risk. Psychiatry, 56(1), 127-136.

65.

Garmezy, N., & Rutter, M. (1983). Stress, coping, and development in children. New York:Macgraw-Hill. (Eds.)

66.

Giesbrecht, T., Abidi, K., Smeets, T., Merckelbach, H., van Oorsouw, K., & Raymaeker, L. (2009). Adversity does not always lead to psychopathology: cognitive reactivity is related to longitudinal changes in resilience. Netherlands Journal of Psychology, 65(2), 62-68.

67.

Gucciardi, D. F., Jackson, B., Coulter, T. J., & Mallett, C. J. (2011). The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC): Dimensionality and age-related measurement invariance with Australian cricketers. Psychology Of Sport And Exercise, 12(4), 423-433.

68.

Jersild, A. T. (1952). In search of self. New York Teachers College, Columbia University. Bureau of Publications.

69.

Jorgensen, I. E., & Seedat, S. (2008). Factor structure of the Connor-Davidson Resilience Scale in South African adolescents. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 20, 23-32.

70.

Jung, Y. E., Min, J. A., Shin, A. Y., Han, S. Y., Lee, K. U., Kim, T. S., Park, J. E., Choi, S. W., Lee, S. H., Choi, K. S., Park, Y. M., Woo, J. M., Bhang, S. Y., Kang, E. H., Kim, W., Yu, J. J., Chae, J. H. (2012). The Korean Version of the Connor–Davidson Resilience Scale: An Extended Validation. Stress and Health, 28(4), 319-326.

71.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Coping and adaptation. In W, K. Gentry(Ed.), The handbook of behavoral medicine. New York:Gilford.

72.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal and Coping. Springer Publishing, New York.

73.

Lee, J. H., Nam, S. K., Kim, A., Kim, B., Lee, M. Y., & Lee, S. M. (2013). Resilience: A Meta‐Analytic Approach. Journal of Counseling & Development, 91(3), 269-279.

74.

Lerner, R. M., Freund, A. M., De Stefanis, I., & Habermas, T. (2001). Understanding Developmental Regulation in Adolescence: The Use of the Selection, Optimization, and Compensation Model. Human Development, 44(1), 29-50.

75.

Leontopoulou, S. (2006). Resilience of Greek youth at an educational transition point: The role of locus of control and coping strategies as resources. Social Indicators Research 76(1), 95-126.

76.

Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543-562.

77.

Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2003). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543-562.

78.

Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227-238.

79.

Masten, A. S., & Coatsworth, J. D. (1995). Competence, resilience, and psychopathology. In Cicchetti, D., & Cohen, D. J. (Eds.), Developmental psychopathology (Vol. 2, pp. 715-752), New York: John Wiley & Sons, Inc.

80.

Mrazek, P. J., & Haggerty, R. J. (1994). Illustrative preventive intervention research programs. In P. J. Mrazek & R. J. Haggerty (Eds.), Reducing risks for mental disorders: Frontiers for preventive intervention research (pp. 215-313). Washington, DC: National Academy Press.

81.

Pollard, J. A., Hawkins, J. D., and Arthur, M. W. (1999). Risk and protection: Are both necessary to understand diverse behavioral outcomes in adolescence? Social Work Research 23(3), 145-158.

82.

Reynolds, A. (1998). Resilience among black urban youth: Prevalence, intervention effects, and mechanisms of influence. American Journal of Orthopsychiatry, 68, 84-100.

83.

Roberts, J. M., & Masten, A. S. (2004). Resilience in context. In R. DeV Peters, R. McMahon, &B. Leadbeater (Eds.), Resilience in children, families, communities: Linking context to practice and policy (pp. 13-25). New York:Kluwer Academic/Plenum.

84.

Rutter, M. (1979) Protective factors in children's responses to stress and disadvantage. Annals of the Academy of Medicine, Singapore, 8(3), 324-338.

85.

Rutter, M. (1985). Resilience in the face of adversity: Protective factors and resistance to psychiatric disorder. British Journal of Psychiatry, 147, 598-611.

86.

Sapienza, J. K., & Masten, A. S. (2011). Understanding and promoting resilience in children and youth. Current Opinion in Psychiatry, 24(4), 267-273.

87.

Seiffge-Krenke, I. (1995). Stress, coping, and relationships in adolescence. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

88.

Shavelson. J., Hubner, J. J., & Stanton, G. C. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46(3), 406-441.

89.

Smith, P., & Beaton, D. (2008). Measuring change in psychosocial working conditions:methodological issues to consider when data are collected at baseline and one follow-up time point. Occupational and Environmental Medicine, 65(4), 288-296.

90.

Werner E E. (1990) Protective factors and individual resilience. In: Meisells R, Shonkoff J, editors. Handbook of early intervention. Cambridge;Cambridge, UK

91.

Yu, X., & Zhang, J. (2007). Factor analysis and psychometric evaluation of the Connor-Davidson resilience scale (CD-RISC) with Chinese people. Social Behavior and Personality:an international journal, 35(1), 19-30.

Korean Journal of School Psychology