바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The double mediation effects of mindfulness and self-regulation ability on the relationship between vicarious trauma and posttraumatic growth of school counselors

Abstract

While school counselors listen attentively and empathically to students during counseling sessions, theycould experience vicarious traumas through the clients' presented traumas. The vicarious trauma couldaffect the counselor negatively but yet bring about positive changes such as posttraumatic growth (PTG). Among many variables, resilience has been found to be significantly related with posttraumatic growthexperience. Also, previous studies show that the better self-regulation ability an individual has, the moreresilient he/she is. In addition, mindfulness has been known to be positively related with self-regulationability. Based on the prior research findings, the purpose of this study was to examine the doublemediation effects of mindfulness and self-regulation on the relationship between the counselors' vicarioustrauma experience and their posttraumatic growth. The participants of this study were 133 schoolcounselors (male 14.3%, female 85.7%) and their average counseling experience was two years and threemonths and their average age was 42.5. The results supported the hypothesis and proved a partial doublemediation effect of mindfulness and self-regulation. Implications, limitations and suggestions of the findingswere discussed.

keywords
상담교사, 대리외상, 마음챙김, 자기조절능력, 외상 후 성장, 이중 매개효과, school counselors, vicarious trauma, mindfulness, self regulation ability, vicarious posttraumatic growth, double mediation effect

Reference

1.

권선중, 김교헌 (2007). 한국판 마음챙김 주의알아차림 척도 (K-MAAS)의 타당화 연구. 한국심리학회지: 건강, 12(1), 269-287.

2.

권선중, 김교헌 (2008). 마음챙김과 자기-조절그리고 애착. 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집.

3.

권해수, 김소라 (2006). 성폭력 상담자의 대리외상 경험에 대한 질적 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(3), 495-518.

4.

권해수 (2011). 성폭력상담자의 대리외상 관련 변인 연구: 상담유형, 외상경험, 사회적 지지를 중심으로. 상담학연구, 12(1), 415-430.

5.

김교헌 (2008). 마음챙김과 자기조절 그리고 유기적 세상가설. 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집.

6.

김교헌 (2008). 마음챙김과 자기조절 그리고지혜. 한국심리학회지: 건강, 13(2), 285-306.

7.

김남순 (2011). 마음챙김명상이 아동의 자기조절능력 및 심리적 안녕감에 미치는 영향. 고려대학교 대학원 사회복지학과 석사학위논문.

8.

김민애 (2002). 아동학대예방센터 상담원들의 2차적 외상 스트레스의 대처방법이 자기효능감에 미치는 영향. 이화여자대학교 사회복지대학원 석사학위논문.

9.

김보라, 신희천 (2010). 자아탄력성과 삶의 의미가 외상 후 성장에 미치는 영향: 의미추구와 의미발견의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(1), 117-136.

10.

김정숙, 유금란 (2010). 전문상담교사의 역할갈등과 소진의 관계에서 전문직 정체성의조절효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(1), 53-69.

11.

김정호 (2001). 체계적 마음챙김을 통한 스트레스관리: 정서 마음챙김을 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 6(1), 23-58.

12.

김주환 (2011). 회복탄력성: 시련을 행운으로 바꾸는 유쾌한 비밀, 고양: 위즈덤하우스.

13.

김주환, 김민규, 홍세희 (2009). 구조방정식 모형으로 논문쓰기. 서울: 커뮤니케이션북스.

14.

김현경, 전우택 (2009). 북한 이탈 주민의 삶의질이 외상 경험 이후 심리적 성장에 미치는 영향. 사회복지연구, 40(2), 363-397.

15.

김희경 (2008). 성매매방지 상담원의 소진에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 숭실대학교대학원 사회복지학과 석사학위논문.

16.

문수백 (2009). 구조방정식 모델링의 이해와 적용. 서울: 학지사.

17.

문현미 (2005). 인지행동치료의 제 3동향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(1), 15-33.

18.

박남수 (2013). MBSR(마음챙김에 기반한 스트레스 감소) 경험에 대한 질적 연구: 근로자의 경험과 의미를 중심으로. 사회과학연구논총, 29(1), 221-266.

19.

박상규 (2008). 마음챙김과 자기조절. 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집.

20.

박지영 (2008). 여성폭력관련 상담소 및 시설종사자의 업무로 인한 스트레스 및 관련요인 연구 - 부산, 경남 지역을 중심으로. 한국사회복지조사연구, 18, 265-293.

21.

박혜원 (2006). 외상 후 증상, 영성성 및 성장적숙고가 외상 후 성장에 미치는 효과. 부산대학교 대학원 석사 학위 논문.

22.

배재홍 (2008). 마음챙김과 자기조절: 마음챙김의 변화과정과 자기조절. 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집. 14-15.

23.

송승훈, 이홍석, 박준호, 김교헌 (2009). 한국판외상 후 성장척도(K-PTGI)의 타당도 및신뢰도 연구. 한국심리학회지: 건강, 14(1), 193-214.

24.

송주연, 이희경 (2010). 소아암 환아 어머니의희망과 삶의 의미가 외상 후 성장에 미치는영향. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.

25.

신선영 (2009). 삶의 의미와 사회적 지지가 외상후 성장에 미치는 영향: 성장적 반추를 매개변인으로. 가톨릭대학교 석사학위 논문.

26.

신우열, 김민규, 김주환 (2009), 회복탄력성 검사 지수의 개발 및 타당도 검증. 한국청소년연구, 20(4), 105-131.

27.

심지은, 윤호균 (2008). 상담자 교육에서의 마음챙김 적용. 한국심리학회지: 건강, 13(2), 307-328.

28.

안소정, 박은희, 홍현주, 송정은, 육기환, 김소은 (2013). 청소년 우울증환자에서 자살시도의 보호요인으로서 회복탄력성의 역할. 한국심리학회지: 임상, 32(2), 351-366.

29.

왕인순, 조옥경 (2011). 자애명상이 자기자비, 마음챙김, 자아존중감, 정서 및 스트레스에 미치는 효과. 한국심리학회지: 건강, 16(4), 675-690.

30.

유성경, 박성호 (2002). 상담환경의 위험요소, 지각된 사회적 지지가 상담자의 심리적소진에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담및 심리치료, 14(2), 389-400.

31.

유성경, 홍세희, 최보윤 (2004). 가정의 위험요소와 적응의 관계에서 자아 탄력성, 애착, 실존적 영성의 매개 효과 검증. 교육심리연구, 18(1), 393-408.

32.

유순화, 류남애 (2006). 제1기 전문상담 순회교사의 직무기대 조사연구. 상담학연구, 7(3), 899-915.

33.

윤명숙, 박은아 (2011). 정신보건사회복지사의외상 후 성장 관련 요인 연구. 정신보건과사회사업, 39, 61-89.

34.

은헌정, 권태완, 이선미, 김태형, 최말례, 조수진 (2005). 한국판 사건충격척도 수정판의신뢰도 및 타당도 연구. 신경정신의학, 44(3), 303-310.

35.

이양자, 정남운 (2008). 외상 후 성장에 대한연구 개관: 적응과의 관계 및 치료적 적용을 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 13(1), 1-23.

36.

이영선, 이소래, 주성아, 고영빈, 김예진, 한인영 (2012). 응급구조원, 지하철 승무원, 아동보호전문기관 사회복지사의 대리 외상과 외상 후 성장. 사회복지연구, 43(1), 249-273.

37.

전유진 (2009). 경찰공무원의 자기노출, 사회적지지 및 의도적 반추가 외상 후 성장에 미치는 영향. 대구대학교 대학원 석사학위논문.

38.

정은실, 손정락 (2011). 마음챙김 기반 인지치료(MBCT) 프로그램이 대학생의 인터넷 중독 수준, 불안 및 스트레스에 미치는 효과. 한국심리학회지: 임상, 30(4), 825-843.

39.

정인명, 최윤경 (2009). 의도적 반추와 낙관성이외상후 성장에 미치는 영향. 한국심리학회연차 학술발표논문집, 278-279.

40.

최말옥, 김미정 (2011). 아동보호전문기관 상담원이 경험한 2차적 외상스트레스에 관한 연구. 한국정신보건사회복지학회, 춘계학술대회 자료집, 119-140.

41.

최승미 (2008). 외상 후 성장 관련 변인 탐색. 고려대학교 대학원 박사학위 논문.

42.

최승미, 안창일 (2007). 근육병 환아 어머니의 외상 후 성장 및 삶의 질, 스트레스 대처. 한국심리학회 연차학술대회 논문집, 256-257.

43.

최윤미, 양난미, 이지연 (2002). 상담자 소진내용의 질적 분석. 한국심리학회지: 상담및 심리치료, 14(3), 581-598.

44.

홍세희 (2001). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지:임상, 19(1), 161-179.

45.

홍은숙 (2006). 탄력성(resilience)의 개념적 이해와 교육적 방안. 특수교육학연구, 41(2), 45-67.

46.

Adams, K. B., Matto, H., & Harrington, D. (2001). The traumatic stress institute belief scale as a measure of vicarious trauma in a national sample of clinical social workers. Families in Society, 82, 363-371.

47.

Ahern, N. R., Ark, P., & Byers, J. (2008). Resilience and coping strategies in adolescents. Paediatric Nursing, 20, 32-36.

48.

Anderson, D. T. (2005). Empathy, psychotherapy, integration, and meditation: A buddhist contribution to the Common Factors Movement. Journal of Humanistic Psychology, 45, 483-502.

49.

Arch, J. J., & Craske, M. G. (2006). Mechanism of mindfulness: Emotion regulation following a focused breathing induction. Behavior Research and Therapy, 44, 1849-1858.

50.

Arnold, D., Calhoun, L. G., Tedeschi, R., & Cann, A. (2005). Vicarious post traumatic growth in psychotherapy. Journal of Humanistic Psychology, 45, 239-263. doi:10.1177/0022167805274729.

51.

Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 125-143.

52.

Baer, R. A. (2009) 마음챙김에 근거한 심리치료[Mindfulness-based Treatment Approaches]. (안희영, 김재성, 박성현 외 역). 서울: 학지사 (원전은 2006에 출판).

53.

Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S. L., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., Segal, Z., V., Abbey, S., Speca, M., Velting, D., Devins, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11, 230-241.

54.

Block, J. H., & Block, J. (1980). The Role of Ego-Control and Ego-Resiliency in the Organization of behavior. In W. A Collins(Ed.), Development of cognition, affect, and social relations. The Minnesota Symposia on Child Psychology, 13, 39-101. Hillsdale, NJ:Lawrence Erlbaum.

55.

Bollen, K. A. & Stein, R. A. (1992). Bootstrapping goodness-of-fit measures in structural equation models. Sociological Methods and Research, 21(2), 205-229.

56.

Brady, J., Guy, J., Poelsra, P., & Brokaw, B. (1999). Vicarious traumatization, spirituality and the treatment of sexual abuse survivors:A national survey of women psychotherapists. Professional Psychology: Research and Practice, 30(4), 386-393.

57.

Brockhouse, R., Msetfi, R, Cohen, K., & Joseph, S. (2011). Vicarious exposure to trauma and growth in therapists: The moderating effects of sense of coherence, organisational support and empathy. Journal of Traumatic Stress, 24, 735-742. doi:10.1002/jts.20704.

58.

Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefit of being present: Mindfulness and its role in psychological wellbeing. Journal of Personality & Social Psychology, 84(4), 822-848.

59.

Burg, J. M., Wolf, O. T., & Michalak, J. (2012). Mindfulness as self-regulated attention. Associations with heart rate variability. Swiss Journal of Psychology, 71(3), 135-139.

60.

Calhoun, L. G., Cann, A., Tedeschi, R. G., & McMilan, J. (2000). A correlational test of the relationship between post traumatic growth, religion, and cognitive processing. Journal of Traumatic Stress, 13, 521-527.

61.

Campbell, R. (2002). Emotionally involved: The impact of researching rape. New York: Routledge.

62.

Coffey, K. A., Hartman, M., & Fredrickson, B. L. (2010). Deconstructing mindfulness and constructing mental health: Understanding mindfulness and its mechanisms of action. Mindfulness, 1, 235-253. doi:10.1007/s12671-010-0033-2.

63.

Cohen, K., & Collens, P. (2012). The impact of trauma work on trauma workers: A metasynthesis on vicarious trauma and vicarious post traumatic growth. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy. Advance online publication. doi: 10.1037/a0030388.

64.

Cunningham, M. (2003). Impact of trauma work on social work clinicians; Empirical findings, Social Work, 48(4), 451-459.

65.

Ensel, W., & Lin, N. (1998). Age, the stress process, and physical distress: The role of distal stressors. Journal of Aging and Health, 12, 139-168.

66.

Evers, A. W. M., Kraaimaat, F. W., van Lankveld, W., Jongen, P. J. H., Jacobs, J. W. G., & Bijlsma, J. W. J. (2001). Beyond unfavorable thinking: The illness cognition questionnaire for chronic diseases. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 69(6), 1026-1036.

67.

Figely, C. R. (1995). Compassion fatigue: Coping with secondary traumatic stress disorder in those who treat the traumatized. New York: Routledge.

68.

Grepmair, L., Mitterlehner, F., Loew, T., & Nickel, M. (2007). Promotion of mindfulness in psychotherapists in training: Preliminary study. European Psychiatry, 22(8), 485-489.

69.

Helgeson, V. S., Reynolds, K. A., & Tomich, P. L. (2006). A meta-analytic review of benefit finding & growth. Journal of Consulting &Clinical Psychology, 74(5), 797-816.

70.

Horowitz, M., Wilner, N., & Alvares, W. (1979). Impact of event scale: A measure of subjective stress. Psychosomatic Medicine, 41(3), 209-218.

71.

Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living: How to cope with stress, pain and illness using mindfulness meditation. New York, NY: Delacorte.

72.

Linley, P. A., Joseph, S. (2004). Positive change following trauma and adversity: A review. Journal of Traumatic Stress, 17(1), 11-21.

73.

Linley, P. A., Joseph, S. (2007). Therapy work &therapists' positive & negative well-being. Journal of Social & Clinical Psychology, 26(3), 385-403.

74.

Linley, P. A., Joseph, S. & Loumidis, K. (2005). Trauma work, sense of coherence, & positive & negative changes in therapists. Psychotherapy & Psychosomatics, 74(3), 185-188.

75.

Maslach, C. (1982). Burnout: The cost of caring. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

76.

McCann, I. L., & Pearlman, I. A. (1990). Vicarious traumatization: a framework for understanding the psychological effects of working with victims. Journal of Traumatic Stress, 3(1), 131-149.

77.

Mind & Life Education Research Network. (2012). Contemplative practices and mental training:Prospects for American education. Child Development Perspectives, 6, 146-153. doi:10.1111/j.1750-8606.2012.00240.x.

78.

Moore, K., & Cooper, C. (1996). Stress in mental health professionals: A theoretical overview. International Journal of Social Psychiatry, 42, 82-89.

79.

Pearlman, I. A., & Saakvitne, K. W. (1995). Treating therapies with vicarious traumatization and secondary stress disorder. In C. Figely(Ed.), Compassion fatigue: Coping with secondary traumatic stress disorder in these who treat the traumatized, 150-177, New York:Brunner/Mazel.

80.

Pooley, J. A., Cohen, L., O'Connor, M., Tayor, M. (2012). Post traumatic stress and post traumatic growth and their relationship to coping and self-efficacy in northwest Australian cyclone communities. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, Advance online publication. doi:10.1037/a0028046.

81.

Radeke, J. T., & Mahoney, M. J. (2000). Comparing the personal lives of psychotherapists and research psychologists. Professional Psychology: Research and Practice, 31, 82-84. doi:10.1037/0735-7028.31.1.82.

82.

Roeser, R. W., Skinner, E., Beers, J., & Jennings, P. A. (2012). Mindfulness training and teachers' professional development: An emerging area of research and practice. Child Development Perspectives. 6(2), p167-173.

83.

Shapiro, S. L., Astin, J. A., Bishop, S. R., & Cordova, M. (2005). Mindfulness-based stress reduction for health care professionals: Results from a randomized trial. International Journal of Stress Management 12(2), 164-176.

84.

Shapiro, S. L., Carlson, L. E., Astin, J. A., & Freeman, B. (2006). Mechanisms of Mindfulness. Journal of Clinical Psychology, 62(3), 373-386.

85.

Schauben, L. J., & Frazier, P. A. (1995). Vicarious trauma: The effects on female counselors of working with sexual violence survivors. Psychology of Women Quarterly, 19, 49-64. doi:10.1111/j.1471-6402.1995.tb00278.x.

86.

Shiri, S., Wexler, I. D., & Kreitler, S. (2010). Cognitive orientation is predictive of post traumatic growth after secondary exposure to trauma. Traumatology, 16(1), 42-48.

87.

Steed, L. G. & Downing, R. (1998). A phenomenological study of vicarious traumatization amongst psychologists &professional counsellors working in the field of sexual abuse/assault. The Australasian Journal of Disaster & Trauma Studies, 2. available online at http//www.massey.ac.nz/~traumaa/issues/1998-2/steed.htm(accessed 27 February 2003).

88.

Tedeschi, R. G. & L. G. Calhoun (2013). Posttraumatic Growth in Clinical Practice. New York: Routledge.

89.

Tedeschi, R. G. & L. G. Calhoun (1996). The post traumatic growth inventory: Measuring the positive legacy of trauma. Journal of Traumatic Stress, 9(3), 455-471.

90.

Tedeschi, R. G. & L. G. Calhoun (2004). Post traumatic growth: Conceptual foundations &empirical evidence. Psychological Inquiry, 15(1), 1-18.

91.

Waters, E. & Sroufe, I. A. (1983). A developmental perspective on competence. Developmental Review. 3, 79-97.

92.

Zerubavel, N. & Wright, M. O. (2012). The dilemma of the wounded healer. Psychotherapy, 49(4), 482-491.

Korean Journal of School Psychology