바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Positive Behavior Support Strategies for ADHD: Perceived Effectiveness, Acceptability, and Reported Use by Elementary Teachers

Abstract

The importance of positive behavior support(PBS) has been increasingly emphasized in recent research literature on school-based interventions for ADHD. However, there have been very few empirical studies on how a variety of PBS strategies for ADHD could be conceptualized in terms of their underlying structures and how they are perceived and utilized by elementary school teachers. This study investigated elementary teachers' perceived effectiveness, acceptability, and reported use of 48 PBS strategies for children at risk of ADHD or with ADHD. Based on a literature review on effective school-based interventions for ADHD, a questionnaire of 48 PBS strategies in one of the three categories of Antecedent(A), Behaviors(B) and Consequences(C) were developed and administered to 177 elementary school teachers in three geographical areas in Korea. Participants evaluated the effectiveness, acceptability, and reported use of each of 48 PBS strategies on a 4-point Likert type scale. As a result of exploratory factor analyses of all PBS strategies based on their effectiveness ratings, 7 factors for A, 2 factors for B, and 1 factor for C were derived. Most effective PBS strategy “factors” as perceived by elementary teachers were “maintaining interest/readiness for learning” and “requesting parent assistance”; the least effective strategy factor was “getting ready for blocking disruptive behaviors”. The most acceptable strategy factor was “maintaining interest/readiness for learning”and the least acceptable ones included “teaching self-organization” “adjusting gaze/voice” and “modifying assignments” The most frequently used PBS strategy factor was also “maintaining interest/readiness for learning” while the least used techniques were “teaching self-organization” and “modifying assignments” Across all PBS strategy factors, the ratings of actual reported use were significantly lower than their acceptability, and “requesting parent assistance”was found to have the largest difference between its reported use and its acceptability. There were significant differences in reported effectiveness, acceptability, or reported use of several PBS strategy factors by the number of years of teaching experience and lower- vs. upper-grade teachers. Based on these findings, implications for research and practice in PBS and school-based ADHD interventions were fully discussed.

keywords
ADHD, 긍정적 행동지원, 초등교사, ADHD, positive behavior support, elementary school teachers

Reference

1.

강경림, 김영혜, 양영옥 (2011). 주의력결핍과잉행동장애 아동에 대한 초등교사의 지도실태와 지식. 아동간호학회, 17(2), 136-144.

2.

곽옥련 (2010). 교사와 또래의 긍정적 행동지원이 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 수업시간 문제행동에 미치는 영향. 창원대학교 석사학위논문.

3.

권현수 (2007). 일반교사의 특수교육 관련 연수에 대한 인식 조사. 특수교육저널: 이론과 실천, 8(4), 477-497.

4.

김민서 (2012). 주의력결핍 과잉행동(ADHD) 아동에 대한 초등교사의 인식 및 대처. 인제대학교 교육대학원 석사학위논문.

5.

김선희 (2012, 5, 9). ADHD 증가 추세 속 9∼10세, 남자에 더 많아. 하이닥. http://m.hidoc.co.kr/Hidoc/News01/20978에서2014, 5, 9 인출.

6.

김숙경 (2006). 초등학교 교사의 ADHD에 대한인식 및 지도 실태. 대구대학교 석사학위논문.

7.

김윤희, 서수균 (2011). ADHD 아동 및 청소년의 학업문제에 대한 비약물적 개입의 동향과 과제. 한국심리학회지: 학교, 8, 79-110.

8.

민지영, 김은경 (2011). 긍정적 행동지원이ADHD 아동의 수업참여 행동과 공격행동에 미치는 효과. 정서ㆍ행동장애연구, 27(2), 1-33.

9.

박미화, 박미경 (2008). 초등학교 교사의 교사효능감과 ADHD 학생에 대한 인식 및 대처방식 간의 관계. 중복지체부자유아연구, 51(4), 137-156.

10.

배은경 (2013). 초등교사의 ADHD, 학생정서행동발달선별검사, 교사연수에 대한 인식연구. 정서ㆍ행동장애연구, 29(3), 433-457.

11.

사홍석 (2008). ADHD 아동의 통합교육에 대한초등학교 교사의 인식. 한남대학교 교육대학원 석사학위논문.

12.

서석진, 강미라, 양경애 (2013). ADHD 아동에대한 초등교사의 인식. 학습전략중재연구, 4(1), 79-102.

13.

서화자, 전은하, 박현주 (2013). 일반초등교사의 ADHD 관련 지식 및 ADHD아동 통합교육에 대한 태도. 정서ㆍ행동장애연구, 29(4), 399-422.

14.

손정숙 (2005). 유아교사의 ADHD에 대한 인식및 지도실태 연구. 대구대학교 석사학위논문.

15.

유형근, 신효선, 김현경, 이혜정 (2010). 산만하고 충동적인 아이들. 서울: 학지사

16.

이동형 (2011). 가족-학교 협력에 기초한 자문모델의 이해와 활용. 한국심리학회지: 일반, 30(2), 419-442.

17.

이상희 (2011). 긍정적 행동지원이 ADHD 유아의 교육활동 참여행동과 문제행동에 미치는영향. 공주대학교 특수교육대학원 석사학위논문.

18.

이소현, 박은혜 (1998). 특수아동교육. 서울: 학지사

19.

이윤진 (2014). 기능평가를 통한 긍정적 행동지원이 ADHD를 수반한 지적장애 학생의 문제행동 및 수업참여행동에 미치는 영향. 조선대학교 교육대학원 석사학위논문.

20.

이정은, 김춘경 (2009). ADHD 아동의 학교기반 중재를 위한 교사교육 프로그램 구성의 예비연구. 열린교육연구, 17, 343-364.

21.

임미란 (2013). 주의력결핍 과잉행동장애 아동에대한 교사의 대처방식에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 숭실대학교 대학원 석사학위논문.

22.

임은영 (2011). 긍정적행동지원이 ADHD 아동의문제행동에 미치는 효과. 공주대학교 대학원 석사학위논문.

23.

임정미 (2003). ADHD 아동에 대한 초등교사의인식 및 역할연구. 수원대학교 교육대학원석사학위논문.

24.

장은정 (2013). 긍정적 행동지원이 ADHD아동의문제행동과 삶의 질에 미치는 영향. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.

25.

전선아 (2013). 통합교육 환경에서 긍정적 행동지원이 ADHD를 수반한 학습부진아동의 수업 행동. 단국대학교 석사학위논문.

26.

정종성, 최진오 (2010). 초등교사의 ADHD에대한 지식수준, ADHD아동 통합에 대한태도 및 생활지도방법 활용에 대한 분석. 특수교육저널, 11(3), 371 -393.

27.

하둘이, 박완주 (2014) 초등교사의 공감 및 의사소통 유형과 주의력결핍 과잉행동장애학생에 대한 대처방식. 정신간호학회지, 23(2), 103-112.

28.

하은희 (2004). 주의력결핍 과잉행동 아동에 대한 교사의 인식 및 교육적 중재 방안 연구. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문.

29.

한나래 (2007). 주의력결핍과잉행동장애 아동의학교 관련 특성에 대한 교사의 인식. 대진대학교 대학원 석사학위논문.

30.

황순영 (2007). 유치원 교사의 ADHD에 대한지식과 중재에 대한 수용도. 정서ㆍ행동장애연구, 9(2), 165-179.

31.

황순영 (2009). 초등학교 통합학급 교사의ADHD 학생 교육에 대한 스트레스 연구. 특수아동교육연구, 11(4), 77-100.

32.

Bambara, L. M., & Kern, L. (2008). 장애학생을위한 개별화 행동지원 [Individualized supports for students with problem behaviors: Designing positive behavior plans]. (이소현, 박지연, 박현옥, 윤선아 역). 서울: 학지사. (원전은2005에 출판)

33.

Barkley, R. A. (1998). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: The Guilford Press.

34.

Braswell, L., & Bloomquist, M. L. (1991). Cognitive-behavioral therapy with ADHD children. New York: The Guilford Press.

35.

Brock, S. E., Puopolo, M., Cummings, C., Husted, D. (2004). ADHD: Classroom interventions. In A. S. Canter, L. Z. Paige, M. D. Roth, I. Romero, & S. A. Carroll. (Eds.), Helping children at home and school II: Handout for families and educators. Bethesda, MD: National Association of School Psychologists.

36.

Cantwell, D. P., & Baker, L. (1991). Association between attention-deficit hyperactivity disorder and learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 24, 88-95.

37.

Carr, E. G., Dunlap, G., Horner, R. H., Kogel, R. L., Turnbull, A. P., & Sailor, W. (2002). Positive behavior support: Evolution of an applied science. Journal of Positive Behavior Interventions, 4, 4-16.

38.

Clarke, S., Worcester, J. A., Dunlap, G., Murray, M., & Bradley-Klug, K. (2002). Using multiple measure to evaluate positive behavior support: A case example. Journal of Positive Behavior Interventions, 4(3), 131-145.

39.

Chafouleas, S. M., Riley-Tillman, T. C., & Sassu. (2006). Acceptability and reported use of daily behavior report cards among teachers. Journal of Positive Behavior Inventions, 8(3), 174-182.

40.

DuPaul, G. J., & Stoner, G. (2007). ADHD 학교상담 [ADHD in schools: Assessment and Intervention Strategies (2nd ed.)]. (김동일 역). 서울: 학지사. (원전은 2003에 출판).

41.

Green, S. B., Salkind, N. J., & Akey, T. M. (1997). Using SPSS for Windows: Analyzing and understanding data. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.

42.

Martinessen. R., Tannock, R., & Chaban, P. (2010). Teachers' reported use of instructional and behavior management practices for students with behavior problems: Relationship to role and level of training in ADHD. Child Youth Care Forum. 40, 193-201.

43.

Masino, L. L., & Hodapp, R, M. (1996). Parental educational expectations for adolescents with disabilities. Exceptional Children, 62(6), 515-535.

44.

Sugai, G., Horner, R. H., Dunlap, G., Heneman, M., Lewis, T. J., & Nelson, C. M. (2000). Applying positive behavior support and functional behavioral assessment in schools. Journal of Positive Behavior Interventions, 2, 131-143.

45.

Teeter, P. A. (1998). Interventions For ADHD. New York: The Guilford Press.

46.

Vereb, R, L., & Dipema, J. C. (2004). Teachers'knowledge of ADHD, treatments for ADHD, and treatment acceptability: An initial investigation. School Psychology Review, 33, 421-428.

47.

Wolraich, M, L., & DuPaul, G. J. (2013). ADHD 진단 및 중재 [ADHD Diagnosis and Management: A Practical Guide for the Clinic and the Classroom]. (강경숙, 박혜성, 김남희 역). 서울: 학지사. (원전은 2010에 출판)

48.

Wright, J. V., Morton, R., C., & Beale, E. W. (1997). Including the multicultural student with ADHD in the regular classroom. 4(2), 28-31. Landover, MD: CHADD.

Korean Journal of School Psychology