바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Adjustment Process of Youth who quit vocational high school

Abstract

This study aimed to investigate the adjustment process of the youth who quit vocational high school. For this study, the base data of 16 adolescent who left vocational high school over a year and didn`t return to school was collected and Grounded theory approach was used to analyze. The result showed that dropouts experienced ‘anxiety’, causal conditions were ‘career maturity’, ‘achievement’, ‘trauma’ and contextual conditions of the phenomenon were ‘willpower’, ‘psychological stability’ and ‘inclination’. Also, Intervening conditions were ‘support system utilization’ and ‘motivation’, the action/interaction strategies for controlling phenomenon were ‘to challenge’, ‘to escape’ and ‘not to try’. Finally, ‘being developed’ and ‘being unsettled’ were observed as the consequence of the phenomenon. As the youth passed through indulgence stage, consciousness stage, trying change stage, and reestablishment stage, their adjustment process is increased. On the other hand, the youth stayed with status quo when they couldn't respond appropriately. The core category was ‘overcoming anxiety and finding identity’ and goal pursuit, transition, lethargy and escape types were showed as the following from the core category. This study gave an idea not only that process of development is needed to understand and approach the youth`s adjustment process, but also provided basis data that could help in increasing level of them.

keywords
vocational high school, dropout, adjustment, Grounded Theory, 특성화고등학교, 학업중단, 적응과정, 근거이론

Reference

1.

권이종 (2010). 학업중단 아동과 청소년의 문제점과 해결방안. 한국아동청소년가족포럼자료.

2.

금명자 (2008). 우리나라 학업중단 청소년에대한 이해. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 299-317.

3.

금명자, 권혜수, 이문희, 이자영, 이수림 (2004). 학교밖 청소년 욕구조사, 학교밖 청소년길 찾기. 청소년상담문제연구보고서 50, 21-44. 서울: 한국청소년 상담원.

4.

김동심 (2014). 특성화 고교생의 경제적 스트레스, 학교 소속감, 진로결정 자기효능감, 진로성숙도, 학교만족도의 관계규명. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

5.

김영희, 최보영, 이인회 (2013). 학교밖 청소년의 생활실태 및 욕구분석. 청소년복지연구, 15(4), 1-29.

6.

김진숙 (2006). 위탁가정 아동의 적응과정 연구:근거이론 접근. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.

7.

나혜경 (2011). 전문계 특성화고등학교의 운영체제 강화방안에 관한 연구: 공업계 특성화고등학교를 중심으로. 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문.

8.

박나실 (2013). 직업특성화고 교육과정 운영에서드러난 보통교과의 위상과 역할. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

9.

박승민 (2005). 온라인게임 과다사용 청소년의게임행동 조절과정 분석. 서울대학교 대학원 박사학위논문

10.

박한샘 (2004). 이혼가족 자녀의 적응과정에 관한 연구: 근거이론 접근. 연세대학교 대학원 박사학위논문.

11.

박현선 (2004). 학업중퇴 청소년의 적응유연성. 청소년상담연구, 12(2), 69-82.

12.

서봉연 (1988). 발달심리학. 서울: 중앙적성출판사.

13.

서울시교육연구정보원 (2011). 학교 다양화에따른 고교 유형별 학교 및 학생특성 분석. 서울: 서울시교육연구정보원.

14.

성윤숙, 방병식 (2009). 여성 청소년의 인터넷성매매 실태와 대응방안 연구. 서울: 한국청소년정책연구원.

15.

손승연 (2003). 학업중퇴자: 현실과 대안. 서울:학지사.

16.

신경림, 조명옥, 양진향 (2004). 질적연구 방법론. 서울: 이화여자대학교출판부.

17.

오혜영 (2011). 학업중단 청소년을 위한 상담복지의 통합적 지원모형. 학업중단 청소년지원정책세미나 자료집, 48-69. 서울: 한국청소년상담복지개발원

18.

오혜영, 지승희, 박현진 (2011). 학업중단에서학업복귀까지의 경험에 관한 연구. 청소년상담연구, 19(2), 125-154.

19.

윤철경 (2013). 학업중단 청소년 현황 및 정책과제. 학교밖 청소년 문제 대책마련 토론회자료. 서울: 이화여자대학교 학교폭력예방연구소.

20.

윤철경, 류방란 (2010). 학업중단 현황 심층분석및 맞춤형 대책연구. 서울: 교육과학기술부.

21.

윤혜미, 박병금 (2005). 청소년의 내재화 및 외현화 문제행동 관련요인-생태체계적 관점을 중심으로-. 사회복지연구, 28, 133-164.

22.

이경상, 조혜영 (2005). 학업중단 청소년의 진로설정 및 준비 실태에 관한 연구. 진로교육연구, 18(2), 19-38.

23.

이병임 (2014). 특성화고와 일반고 학생의 창의적 인성과 회복탄력성의 관계. 창의력교육연구, 14(1), 35-48.

24.

이선제 (2010). 특성화고등학교 직업교육의 현황분석과 개선방안-서울지역 중심으로-. 경기대학교 교육대학원 석사학위논문.

25.

이진숙 (2012). 근거이론으로 접근한 학교폭력피해학생의 학교 적응과정에 관한 연구. 명지대학교 대학원 박사학위논문.

26.

이치열 (2010). 학업중단 청소년 문제에 대한 성찰과 전망. 교육생각, 봄호(2010. 03. 17.)

27.

이현숙 (2005). 위탁가정의 가족기능이 아동의 사회적 적응에 미치는 영향. 부산대학교 대학원 석사학위논문.

28.

임유화, 이병욱 (2014). 특성화고 학생의 잠재적 학업중단에 영향을 미치는 요인 연구. 직업교육연구, 33(2), 1-16.

29.

장희정 (2009). IT 특성화고등학교 학생들의 학교만족 및 진로인식에 관한 연구. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문.

30.

조성연, 이미리, 박은미 (2009). 학업중단 청소년. 아동학회지, 30(6), 1-13.

31.

한국교육개발원 (2013). 2009~2013. 교육통계연보. 2014. 5. 1. http://cesi.re.kr에서 검색.

32.

한국직업능력개발원 (2011). 특성화고 학생의사회경제적 배경요인분석. 서울특별시 교육청.

33.

홍나미, 신문희, 박은혜, 박지현 (2013). 학업중단 청소년의 학업복귀 과정에 관한 근거이론 접근. 청소년복지연구, 15(1), 121-153.

34.

홍은숙 (2006). 탄력성의 개념적 이해와 교육적 방안. 특수교육연구, 41(2), 45-67.

35.

황순길 (2013). 학업중단 청소년 지원현황과 정책과제. 학업중단 청소년 지원방안 모색학술세미나 자료, 7-28. 제주도 청소년상담복지개발센터.

36.

Catterall, J. S. (1987). On the social costs of dropping out of school. The High School Journal, 71(1), 19-30.

37.

Chavez, E. L., Oetting, E. R., & Swaim, R. C. (1994). Dropout and delinquency: Mexican-American and Caucasian non-Hispanic youth. Journal of Clinical Child Psychology, 23(1), 47-55.

38.

Erikson, E. H. (1968). Identity and the life cycle. New York: W.W. Norton & Co.

39.

Guba, E., & Lincoln, Y. (1981). Fourth generation evaluation. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.

40.

Lazarus, R. S. (1963). Personality and adjustment. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

41.

Meyer, C. H. (1983). Clinical social work in the ecosystems perspective. New York: Columbia University Press.

42.

Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. New Delhi, India: Sage Publication.

Korean Journal of School Psychology