바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The relationship between the intention to drop out of middle school and the intention to seek help: The mediating effects of self-concept

Abstract

The purpose of this study was to examine the mediating effect of self-concept in the relationship between the intention to drop out of school and the intention to seek help. In this study, a total of 276 middle school students were participated and hierarchiecal regression analysis was conducted for data analysis. The results indicated that self-concept(general self-concept. academic self-concept, significant others self-concept, emotional self-concept) mediated in the relationship between the intention to drop out of school and the intention to seek help. That is, intention to seek help was directly affected by intention to drop out of school and indirectly affected through self-concept. These findings identified the importance of role of self-concept. Finally, the implication and limitation of the findings were discussed.

keywords
intention to drop out of school, intention to seek help, self-concept, 학업중단의도, 도움추구, 자아개념

Reference

1.

교육과학기술부 (2010). 학업중단현황 심층분석및 맞춤형 대책연구. 교육과학기술부

2.

교육통계서비스 (2013). www. kedi. or. kr.

3.

구본영, 신현숙, 유제민 (2002). 데이터마이닝을 이용한 중퇴 모형에 관한 연구. 청소년상담 연구, 10(2), 35-57.

4.

구자경, 홍지영, 장유진 (2001). 청소년의 자퇴 욕구실태와 관련특성연구. 2001년 청소년상담심포지엄 자료집, 3(52), 1-54.

5.

김상현, 양정호 (2013). 학업중단 경험이 있는고등학생의 학업중단 배경과 복교 후 학교생활에 대한 연구. 한국교육문제연구, 31(1), 81-113.

6.

김아영, 이명희, 전혜원, 이다솜, 임인혜 (2007). 청소년이 지각하는 유능감 및 관계성과비행 간의 종단적 관계 분석. 교육심리연구, 21(4), 945-967.

7.

김호영 (2006). 청소년의 성별, 문제경험, 도움필요성 인식과 전문적 도움 추구 행태의관계에 관한 연구. 진리논단, 13, 151-165.

8.

송수지, 남궁지영, 김정민 (2012). 성별에 따른청소년의 자아개념 발달양상 분석. 인간발달 연구, 19(1), 215-238.

9.

송인섭 (1989). 자아개념 구조에 대한 발달적경향에 관한 교육학연구, 한국교육학회, 28(1), 85-103.

10.

신상묵 (2004). 초등학교 교사의 상담 활동에 관한 연구. 대전대학교 교육대학원 석사학위논문.

11.

안현의, 이소영, 권해수 (2002). 학교 중도탈락청소년의 욕구와 심리적 경험 조사. 학교를 떠나는 아이들, 청소년상담문제연구보고서 46, 19-31. 한국청소년상담원.

12.

이사라, 박성연, 황상민 (2000). 구조방정식 모형으로 분석된 자아개념 발달에 대한 26년 장기종단연구. 2000년 한국심리학회 연차학술발표대회논문집, 200-201.

13.

이사라, 박혜원 (2005). 부모, 또래, 교사가 아동과 청소년의 자아개념발달에 미치는 영향. 중국 조선족과 한국 아동 및 청소년비교. 대한가정학회지, 43(5), 163-181.

14.

이은주, 정익중 (2009). 청소년 비행과 일탈적자아개념의 상호적 인과관계: 잠재 상태-특성 자기회귀 모델을 통한 재검증. 한국심리학회지: 사회문제, 16(4), 447-468.

15.

이은주, 정익중 (2012). 청소년기 일탈적 자아개념의 예측 요인과 성별 차이: 잠재상태-특성 자기회귀 모델. 사회복지연구, 43(1), 5-29.

16.

이자영, 강석영, 김한주, 이유영, 양은주 (2010). 학업중단 위기청소년이 지각한 학업중단의 위험 및 보호요인 탐색: 개념도 연구법의 활용. 청소년상담연구, 18(2), 225-241.

17.

이현주, 송진아 (2011). 10대 미혼모가 경험한학업중단과 의미에 관한 연구. 사회복지연구, 42(3), 57-83.

18.

오승근 (2009). 학업중단 청소년을 위한 국가정책의 비판적 고찰. 미래청소년학회지, 6(4), 1-21.

19.

오정숙, 김혜숙 (2004). 학업성취와 자아개념과의 관계에 관한 단기종단 연구. 초등상담연구, 3(1), 247-270.

20.

오혜영, 지승희, 박현진 (2011). 학업중단에서학업복귀까지의 경험에 관한 연구. 청소년상담연구, 19(2), 125-154.

21.

정익중 (2007). 청소년기 자아존중감의 발달궤적과 예측요인. 한국청소년연구, 18(3), 127-166.

22.

조희자 (2003). 초등학생의 자아개념과 진로성숙도와의 관계. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문.

23.

최동선, 이상준 (2009). 학교중단 청소년을 위한진로개발 지원 방안. 한국직업능력개발원.

24.

최정미, 김미란 (2003). 청소년의 친구관계 특성과 만족도 및 자아존중감에 관한 연구. 청소년학연구, 10(3), 373-394.

25.

홍나미, 신문희, 박은혜, 박지원 (2013). 학업중단 청소년의 학업복귀 과정에 관한 근거이론 접근. 청소년복지연구, 15(1), 121-153.

26.

홍성열 (2005). 범죄심리학. 학지사.

27.

홍혜영 (2006). 청소년의 상담에 대한 인식 및태도에 관한 탐색적 연구. 상담학연구, 7(4), 1203-1219.

28.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1171-1182.

29.

Boldero, J., & Fallon, B. (1995). Adolescent help-seeking: What do they get help for and from whom? Journal of Adolescence, 18, 193-209.

30.

Curran, P. J., West, S. G., & Finch, J. (1996). The robustness of test satistics to non-normality and specification error in confirmatory factor analysis. Psychological methods, 16-29.

31.

DuBois, D. L., & Flay, B. R. (2004). The helathy pursuit of self esteem: Comment on and alternative to the Crocker and Park (2004)formulation. Psychological Bulletin, 130, 415-420.

32.

Felk, D. (1974). Building positive self-concept. Minnespolis: Burgess.

33.

Gourach, N. (1978). Help-seeking: A review of the literature. American Journal of Community Psychology, 6, 413-423.

34.

Harter S. (1990). The Construction of the Self: a Developmental Perspective. Guilford Press, New York.

35.

Hennesy, S. G., Hennesy, K, & Yaters, J. K. (1999). Factors associated with children's mental health service use. Paper presented at 107th APA convention in Boston.

36.

Hinson, J. A., & Swanson, J. L. (1993). Willingness to seek help as a function of self-disclosure and problem severity. Journal of Counseling & Development, 71, 465- 470.

37.

Kaplan, H. B. (1986). Social psychology of self-referent behavior. New York: Plenum.

38.

Karabenick, S. A., & Knapp, J. R. (1991). Relationships of academic help-seeking to the use of learning strateiges and other instrumental achievement behavior in college studnets. Journal of Educational Psychology, 83, 221-230.

39.

Kim, A., Na, K., Seo, Y., & Nam, S. (in press). Validation of a brief version of the barriers to adolescents seeking help scale (BASH-B) for Korean Adolescents.

40.

Kinkpatrick, L. A., Waugh, C. E., Valencia, A., & Webster, G. D. (2002). The functional domain specificity of self-esteem and the differential prediction of aggression. Journal of Personality and Social Psychology, 82(5), 756-767.

41.

Kuhl, J., Jarkon-Horlick, L., & Morrissey, R. F. (1997). Measuring barriers to help-seeking behavior in adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 26(6), 637-650.

42.

Masten, A. S., Roisman, G. I., Long, J. D., Burt, K. B., Obradovic, J., & Riley, J. R. (2005). Developmental cascades: linking academic achievment and externalizing and internalizing symptoms over 20 years. Developmental Psychology, 41(5), 733-746.

43.

Mendelson, B. K., & White, D. R. (1985). Development of self body esteem in overweight youngsters. Developmental Psychology, 16, 1-47.

44.

Newman, R. S. (1998). Adaptive help-seeking: a role of social interaction in self-regulated learning. In S. A. Karabenick (Ed.), Strategic help-seeking. Implications for learning and teaching. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Ass.; pp. 13-37.

45.

Rickwood, D. J., & Braithwaite, V. A. (1994). Social-psychological factors affecting seeking help for emotional problems. Social Science and Medicine, 39, 563-572.

46.

Roness, A., Mykletun, A., Daul, A. A. (2005). Help-seeking behavior in patients with anxiey disorder and depression. Acta Psychiatr Scand, 111, 51-58.

47.

Rosenberg, M., Schooler, C., & Schoenbach, C. (1989). Self-esteem and adolescent problems:Modeling reciprocal effects. American Sociological Review, 54(6), 1004-1018.

48.

Skaalvik S., & Skaalvik, E. (2005). Self-concept, motivational orientation, and help-seeking behavior in mathematics: A study of adults returning to high school. Social Psychology of Education, 8, 285-302.

49.

Stefl, M. E., & Prosperi, D. C. (1985). Barriers to Mental Health Service Utilization. Community Mental Health Journal, 21(3), 167-178.

50.

Swann, W., Chang-Schneider, C., & McClarty, K. (2007). Do people's self-views matter? Selfconcept and self-esteem in everyday life. American Psychologist, 62(2), 84-94.

51.

Wilson, C. J., Deane, F. P., Ciarrochi, J., & Rickwood, D. (2005). Measuring help-seeking intentions: Properties of the General Help-Seeking Questionnaire. Canadian Journal of Counselling, 39, 15-28.

Korean Journal of School Psychology