바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Influence of teachers' perception of student misbehavior and teacher efficacy on burnout: Testing the mediated moderating effect of social support

Abstract

This study analyzed to compare the model of the mediated moderating effect with that of the moderated mediation effect to investigate social support’s moderating effect in the relationship among the student misbehavior, teacher efficacy and burnout. The data were gathered from a survey of 243 elementary school teachers in South Korea. 240 questionnaire as the final analysis data that are available were finally selected. The student misbehavior, teacher efficacy, social support, burnout were measured and analyzed by using SPSS 21.0 and SPSS Macro. The results of this study are summarized as follow: First, teacher efficacy mediated the student misbehavior and teacher's burnout. Second, social support demonstrated a significant moderating effect between student misbehavior and teacher efficacy. In other words, mediated moderating effect of social support through teacher efficacy was found. Third, social support didn’t show a significant moderating effect between the teacher efficacy and burnout. Based on the results, researcher suggests practical intervention to prevent elementary school teachers' burnout.

keywords
교사 소진, 학생의 문제행동, 사회적지지, 교사효능감, student misbehavior, teacher efficacy, social support, burnout

Reference

1.

강학구 (1996). 특수학교 교사와 일반학교 교사의 직무 스트레스 특징과 요인간의 관계성분석. 박사학위논문. 대구대학교 대학원.

2.

구본용, 김영미 (2014). 중등교사의 직무스트레스와 심리적 소진 및 교사효능감의 관계. 청소년학연구, 21(7), 275-306.

3.

권귀염 (2002). 유치원 교사효능감과 관련된 외적 요인에 대한 연구. 석사학위논문. 계명대학교 대학원.

4.

김기룡 (2014, 10, 12). 명예퇴직신청자 5명중 1명 ‘정년 10년 이상 남은 교사’. 신아일보. http://www.shinailbo.co.kr/news/articleView.html?idxno=408092 에서 인출.

5.

김단비 (2014, 04, 02). 정신적 고통 호소하는교사들…‘우울증’ 환자 적지 않다. 국민일보. http://news.kukinews.com/article/view.asp?page=1&gCode=cul&arcid=0008195239&cp =nv 에서 인출.

6.

김미연 (2009). 특수학급 교사가 지각한 사회적지지와 소진과의 관계에서 개인적 교수 효능감의 역할. 석사학위논문. 고려대학교교육대학원.

7.

김상효, 엄준용 (2014). 중등교사의 직무스트레스와 학교조직효과성의 관계에서 내외 통제성, 사회적 지지의 조절효과. 한국교육학연구, 20(2), 215-249

8.

김소라 (2010). 초등학교 교사 직무 스트레스측정도구의 타당화. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원.

9.

김아영, 김미진 (2004). 교사효능감 척도 타당화. 한국교육심리학회, 18(1), 37-58.

10.

김지현 (2012). 아동의 문제행동과 초등교사의소진: 교사효능감의 매개 효과. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원.

11.

김현지, 박찬수, 이정희 (2010). 유아교사의 교사효능감과 사회적 지지에 관한 연구. 몬테소리 교육연구, 15, 1-22.

12.

김혜경 (2011). 직무환경, 완벽주의, 사회적 지지가 교사의 소진에 미치는 영향: 교사효능감의 매개효과. 박사학위논문. 안양대학교 대학원.

13.

박대준 (2012). 교사 소진에 미치는 학생의 부적행동에 관한 연구: 감정노동의 매개효과를중심으로. 석사학위논문. 연세대학교 사회복지대학원.

14.

박성호 (2001). 상담의 직무환경에서의 위험요소와 사회적 지지가 상담자의 심리적 소진에미치는 영향. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원.

15.

박영호, 김정인 (2000). 교사의 직무 스트레스와 건강과의 관계에서 사회적 지지와 강인성의 역할. 교육이론과 실천, 10(1), 453-481.

16.

박지원 (1985). 사회적 지지 척도 개발을 위한일 연구. 박사학위논문. 연세대학교 대학원.

17.

서선순 (2007). 초등교사의 교사효능감 및 사회적 지지와 소진과의 관계. 석사학위논문. 경희대학교 교육대학원.

18.

서지영, 김희정 (2011). 전문상담교사의 역할수행 스트레스가 소진에 미치는 영향: 자기효능감과 사회적 지지의 조절효과. 교원교육, 27(3), 227-250.

19.

손혜진 (2010). 전문상담교사의 직무환경의 위험요소와 심리적 소진 사이에서 나타나는 사회적 지지의 조절효과. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원.

20.

신종호, 양 일, 최효식 (2007). 초등교사의 교사효능감과 학교조직문화 간의 관계. 아동교육, 16(3), 47-56.

21.

양연숙 (2006). 장애전담 보육시설 보육교사의교사효능감 및 소진에 관한 연구. 한국영유아보육학, 47, 175-195.

22.

유정이 (2002). 교육환경의 위험요소와 사회적지지가 초등학교 교사의 심리적 소진에미치는 영향. 초등교육연구, 15(2), 315-328.

23.

이경화, 주미정, 이희영 (2011). 유치원 교사가지각하는 교사효능감과 사회적 지지가 교사의 소진에 미치는 영향. 직업교육연구, 30(1), 97-111.

24.

이봉우 (2014). 과학교사의 스트레스 분석 및과학 교수 관련 스트레스 사례 분석. 한국과학교육학회지, 34(2), 165-173.

25.

이상은 (2006). 초등학교 통합학급교사의 지각된사회적 지지와 직무스트레스의 관계. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원.

26.

이지연, 변석민, 이채희 (2008). 초등학교 교사의 교수몰입과 소진과의 관계에서 부정적기분조절기대치의 매개효과 검증. 한국교육논단, 7(2), 21-39.

27.

이진우 (2014, 02, 04). “명퇴신청 교사 사상최대” 그 이유 살펴보니. 중앙일보. http://article.joins.com/news/article/article.asp?total_id=13802145&cloc=olink|article|default 에서 인출.

28.

이 현 (2008). 사회적 지지와 초등학교 교사의직무 스트레스 및 탈진과의 관계분석. 석사학위논문. 춘천교육대학교 교육대학원.

29.

이현정 (1998). 교사효능감 척도개발을 위한 예비연구: 초등학교 교사를 중심으로. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원.

30.

임성택 (2008). 학생․학부모 특성에 대한 교사의 지각과 학생체벌관의 관계: 교사효능감의 매개효과. 교육학연구, 46(4), 157-186.

31.

임성택, 어성민, 이영민, 김나연 (2012). 학부모의 교육지원이 교사의 심리적 소진에 미치는 영향: 교사효능감의 매개효과. 한국교원교육연구, 29(2), 149-173.

32.

조성자, 문백수, 민하영 (2008). 유아교육기관교사의 지각된 자아효능감과 사회적 지지가 조직 몰입에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 26(2), 25-32.

33.

조현주, 박경애 (2007). 교사의 정서지능과 자기 효능감에 따른 심리적 소진의 차이. 한국교원교육연구, 24(1), 251-270.

34.

한광현 (2005). 교사의 소진원인과 결과 간 관계및 사회적지원의 조절효과. 경영교육연구, 38, 355-379.

35.

한국교원단체총연합회 (2014). 2013년도 교권회복 및 교직상담 활동실적 보고서. http://www.kfta.or.kr에서 2014.10.20.에 인출.

36.

Ashton, P. T. (1984). Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education, Journal of Teacher Education, 35(5), 28-32.

37.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical consideration. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.

38.

Belcastro, P. A. (1982). Burnout and its relationship to teachers' somatic complaints and illness. Psychological Reports, 50(3c), 1045-1046.

39.

Berryhill, J., Linney, J. A., & Fromewick, J. (2009). The effects of education accountability on teachers: are policies too stress-provoking for their own good? International Journal of Education Policy and Leadership, 4(5), 1-14.

40.

Blase, J. J. (1986). A qualitative analysis of sources of teacher stress: consequences for performance. American Educational Research Journal, 23(1), 13-40.

41.

Bloch, A. M. (1977). The Battered Teacher. Today’s Education, 66(2), 58-62.

42.

Borg, M. G. (1990). Occupational stress in British educational settings: a review. Educational Psychology, 10(2), 103-126.

43.

Borg, M. G., Riding, R. J., & Falzon, J. M. (1991). Stress in teaching: A study of occupational stress and its determinants, job satisfaction and career commitment among primary schoolteachers. Educational Psychology, 11(1), 59-75.

44.

Brouwers, A., Evers, W. J., & Tomic, W. (2001). Self‐efficacy in eliciting social support and burnout among secondary‐school teachers. Journal of applied social psychology, 31(7), 1474-1491.

45.

Cohen, S., & Hoberman, H. (1983). Positive events and social support asbuffers of life change stress. Journal of applied social psychology, 13(2), 99-125.

46.

Corey, G. (1998). Theory and practice of counseling and psychotherapy, 4/e. International Thomson Publishing Asia.

47.

Dicke, T., Parker, P. D., Marsh, H. W., Kunter, M., Schmeck, A., & Leutner, D. (2014). Self-efficacy in classroom management, classroom disturbances, and emotional exhaustion: A moderated mediation analysis of teacher candidates. Journal of Educational Psychology, 106(2), 569-583.

48.

Dworkin, A. G. (1987). Teacher Burnout in the Public Schools: Structual Causes and Consequences for Children. Albany: State University of New York Press.

49.

Farber, B. A. (1984). Stress and burnout in suburban teachers. The Journal of Education Research, 77(6), 325-331.

50.

Farber, B. A,., & Miller, J. (1981). Teacher Burnout: A Psychoeducational Perspective. Teachers College Record, 82(2), 235-243.

51.

Forey, W. F., Christensen, O. J., & England, J. T. (1994). Teacher burnout: A relationship with Holland and Adlerian typologies. Individual Psychology, 50(1). 3-17.

52.

Friedman, I. A. (1995). Student Behavior Patterns Contributing to Teacher Burnout, Journal of Educational Research, 88(5), 281-289.

53.

Hastings, R. P., & Bham M. S. (2003). The Relationship Between Student Behaviour Patterns and Teacher Burnout. School Psychology International, 24(1), 115-127.

54.

Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis:A regression-based approach. New York:Guilford Press.

55.

Kahn, R. L., & Antonucci, T. C. (1980). Conveys over the life course: Attachment roles, social support. Life-span development and Behaviors, NY: Academic Press.

56.

Karabenick, S. A. (1998). Help seeking as a strategic resource. In S. A. Karabenick (Ed.), Strategic help seeking: Implications for learning and teaching. Mahwah, NJ: Erlbaum.

57.

Kokkinos, M. (2007). Job stressors, personality and burnout in primary school teachers. British Journal of Educational Psychology, 77(1), 229-243.

58.

Maslach, C., & Jackson S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupatonal Behavior, 2(2), 99-113.

59.

Nelson-Le Gall, S., & Resnick, L. (1998). Help seeking, achievement motivation and the social practice of intelligence in school. In S. A. Karabenick (Ed.), Strategic help seeking:Implications for learning and teaching. Mahwah, NJ: Erlbaum.

60.

Pierce, C. M., & Molloy, G. N. (1990). Psychological and biographical differences between secondary school teachers experiencing high and low levels of burnout. British Journal of Educational Psychology, 60(1), 37-51.

61.

Pietarinen, J., Pyhältö, K., Soini, T., & Salmela-Aro, K. (2013). Reducing teacher burnout: A socio-contextual approach. Teaching and Teacher Education, 35, 62-72.

62.

Poulou, M. (2007). Personal teaching efficacy and its sources: Student teachers’ perceptions. Educational Psychology, 27, 191-218.

63.

Preacher, K. J., Rucker, D. D., & Hayes, A. F. (2007). Addressing moderated mediation hypotheses: theory, methods, and prescriptions. Multivariate Behavioral Research, 42(1), 185-227.

64.

Schonfeld, I. S. (2001). Stress in 1st-year woman teachers: the context of socia support and coping. Genetic Social and General Psychology Monographs, 127(2), 133-168.

65.

Sharplin, E., O’Neill, M., & Chapman, A. (2011). Coping strategies for adaptation to new teacher appointments: intervention for retention. Teaching and Teacher Education, 27(1), 136-146.

66.

Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations. Teaching and Teacher Education, 26(4), 1059-1069.

Korean Journal of School Psychology