바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Mediating Effects of Peer Victimization and Rejection Sensitivity on the Relationship between Negative Parenting Styles and Depression

Abstract

The purpose of this study is to examine the mediating effects of peer victimization and rejection sensitivity in the relationship between negative parenting and depression. We collected data from 577 students of 4-6th grade in elementary schools at Gyeongsangnam-do. First, all the correlations among the four variables included in this study was proved meaningful. Second, we set a research model supposing that children can experience peer victimization if their parents have negative parenting style, and the negative parenting and the experience of peer victimization can be precedent factors of rejection sensitivity and depression; structural equation model was applied to the analysis. As the result, the entire effect of negative parenting on depression was .564 (direct effect: .250, indirect effect: .314), and the explanatory power of negative parenting, experience of peer victimization and rejection sensitivity on depression was 54.5%. Third, it was examined that the experience of peer victimization and the rejection sensitivity mediate in the relation between negative parenting and depression: simple mediating effect and dual mediating effect have statistically significant meaning. It is meaningful that this study examined the integrated structural relation among parents factor, peer factor, and individual inner factor, which affect children’s depression, and proved the sequential relation of these factors. Furthermore, to prevent children’s depression, the individual inner factor such as rejection sensitivity should also be considered with home environment and the peer factor such as parenting style and peer victimization. In addition, the limitation of this study was discussed.

keywords
parenting style, peer victimization, rejection sensitivity, depression, 양육태도, 또래괴롭힘, 거부민감성, 우울

Reference

1.

고혜영 (2012). 자아존중감과 또래애착을 매개로한 부모양육태도와 중학생의 삶의 만족도. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

2.

권은경 (2008). 아동이 지각한 부모님의 양육태도와 자아탄력성과의 관계. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문.

3.

권정미 (2013). 청소년이 지각한 양육태도와 정서표현의 관계: 거부민감성의 매개효과. 영남대학교 대학원 석사학위논문.

4.

권정아 (2002). 아내폭력 노출이 청소년의 내재화 및 외현화 문제에 미치는 영향: 부모-자녀 관계의 조절효과를 중심으로. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

5.

김동주 (2003). 아내폭력에 노출된 청소년 자녀의 적응에 관한 연구: 대처방식의 조절효과를 중심으로. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

6.

김미진 (2009). 부모의 양육태도 및 청소년의 기질이 우울에 미치는 영향. 한남대학교 교육대학원 석사학위논문.

7.

김선미 (2005). 어머니의 양육행동 및 남녀 아동의 자아존중감과 또래괴롭힘 간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

8.

김은경, 양재원, 정유숙, 홍성도, 김지혜 (2005). 아동 및 청소년에서 소아 우울 척도의 요인구조. 한국심리학회지: 임상, 24(3), 693-707.

9.

김은순 (2012). 부모양육태도가 또래관계 및 심리적 안녕감에 미치는 영향: 공감의 역할. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문.

10.

김지경, 백혜정, 임희진, 이계오 (2010). 한국아동․청소년패널조사2010 Ⅰ. 한국청소년개발원 연구보고서, 2009(1), 3-15.

11.

김진아 (2011). 청소년의 가족 및 또래관계와 우울. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.

12.

김종미, 박영태, 박호철, 정여혜, 문승한 (2010). 교육심리학. 서울: 학지사.

13.

김진아 (2011). 청소년의 가족 및 또래 환경과우울. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.

14.

김혜영 (1999). 초기 청소년이 지각한 부모양육행동이 심리사회적 부적응에 미치는 영향 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

15.

문경주, 오경자 (2002). 지각된 부모의 양육행동과 초기 청소년의 우울 및 불안의 관계. 한국심리학회지 임상, 21(1), 29-43.

16.

박광배 (1990). 고등학생의 자살 성향에 관한연구: 우울-절망-자살간의 구조적 관계에대한 분석. 한국심리학회지 임상, 9(1), 1-19.

17.

박기원 (2009). 청소년의 우울에 영향을 미치는관련 변인 연구: 성별 차이를 중심으로. 중앙대학교 석사학위논문.

18.

박지윤, 정영숙 (2008). 아동의 거절상황 구성을 위한 예비연구. 한국심리학회지: 발달, 21(2), 15-37.

19.

박우람, 홍상황 (2014). 부모의 부정적 양육태도와 내현적 자기애와의 종단적 인과관계에서 거부민감성의 매개효과. 학교심리학회지 11(3). 455-477.

20.

박현아, 홍상황 (2014). 아동의 또래거부민감성과 또래관계문제와의 관계에서 우울의 매개효과. 초등교육연구 25(1). 55-74.

21.

박혜정, 홍상황 (2014). 아동의 거부민감성과또래괴롭힘 피해의 관계에서 자아존중감, 사회적 위축 및 억제의 매개효과. 초등교육연구 25(3). 1-18.

22.

배주미 (2000). 아동 및 청소년의 우울증상과 인지변인의 지속성과 상호예측. 연세대학교대학원 석사학위논문.

23.

서미정, 김경연 (2004). 아동의 개인적, 환경적특성과 또래 괴롭힘. 아동학회지, 25(2), 93-108.

24.

서상원 (2013). 부(父)의 양육태도, 자아존중감, 우울감의 관계. 대진대학교 대학원 석사학위논문.

25.

서은영 (2001). 집단따돌림 하위유형과 심리적특성의 관계. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.

26.

신현숙, 곽유미, 김선미 (2012). 청소년이 지각한 통제적 양육행동과 공격성의 관계: 우울과 역기능적 충동성의 중다매개효과. 학교심리학회, 9(2), 347-366.

27.

심희옥 (2000). 또래지지와 대인관계 갈등 대처방법 및 사회적 기술과의 관계. 한국아동학회, 21(1), 19-33.

28.

양원경 (1999). 또래수용성 및 또래괴롭힘과 남녀 청소년의 자아존중감간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

29.

오경자, 이혜련, 홍강의 (1997). K-CBCL 아동․청소년 행동평가척도. 서울: 중앙적성출판사.

30.

오동재, 전성일, 장환일 (1993). 부모의 양육태도가 청년의 정신병리에 미치는 영향에대한 연구. 신경정신의학, 32, 896-903.

31.

원호택 (1997). 이상심리학. 서울: 법문사

32.

유고은 (2011). 지각된 모의 양육행동과 자기개념 명확성의 관계: 애착 안정성과 거부민감성의 매개효과. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

33.

이경상, 백혜정, 이종원, 김지영, 김현주, 한영근 (2011). 한국아동․청소년패널조사2010Ⅱ 사업보고서. 한국청소년개발원 연구보고서, 2011, 3-10.

34.

이경숙, 서수정, 신의진 (2000). 학령기 아동들의 부모에 대한 애착 관계가 거부민감성및 또래관계에 미치는 영향. 소아․청소년정신의학, 11(1), 51-59.

35.

이복동 (2000). 성인 애착과 이성관계 만족: 거부민감성과 귀인양식의 매개효과를 중심으로. 한양대학교 대학원 석사학위논문.

36.

이은주, 홍상황 (2014). 아동의 거부민감성과사회적 억제와의 관계에서 자아존중감과부정적 평가에 대한 두려움의 매개효과. 초등상담연구, 13(1), 49-69.

37.

이정수 (2006). 부모 애착과 또래 애착이 중학생의 우울에 미치는 영향: 자아존중감의 매개효과를 중심으로. 이화여자대학교 대학원석사학위논문.

38.

임지영 (1997). 또래괴롭힘이 아동의 외로움과불안에 미치는 영향. 경북대학교 대학원석사학위논문.

39.

임현숙 (2003). 중학생의 집단따돌림과 스트레스수준 및 자아개념과의 관계. 대전대학교 교육대학원 석사학위논문.

40.

정기성 (2014). 고등학생의 지각된 부모의 양육태도와 우울 간의 관계: Young의 거절 및단절 도식과 대인관계문제의 매개효과. 경상대학교 대학원 석사학위논문.

41.

조수철, 이영식 (1990). 한국형 소아우울척도의개발. 신경정신의학. 29(4). 943-956.

42.

조순애 (2003). 아동이 지각한 부모양육태도 및아동의 귀인양식과 우울과의 관계: 초등학교 5, 6학년을 중심으로. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.

43.

조샘이 (2001). 청소년의 또래괴롭힘 가해․피해집단별 관련요인과의 관계. 부산대학교 대학원 석사학위논문.

44.

조혜란 (1985). 우울성향과 부모의 양육태도에관한 연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문.

45.

조혜진 (2005). 청소년의 또래애착, 우울, 불안:자아존중감의 매개효과를 중심으로. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

46.

최정훈, 이훈구, 한종철, 윤 진, 정찬섭, 오경자 (1993). 인간행동의 이해. 서울: 법문사

47.

한지윤 (2014). 긍정적 부모양육태도와 청소년의행복감과의 관계에서 자아존중감과 또래의사소통의 매개효과. 서울시립대학교 대학원 석사학위논문.

48.

허묘연 (2000). 청소년이 지각한 부모 양육행동척도개발연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.

49.

황은수, 성영혜 (2006). 아동의 학대경험이 우울과 불안에 영향을 미치는 자기인식정서의 매개효과. 한국놀이치료학회지, 9(2), 73-89.

50.

Alloy, L. B., Abramson, L. Y., Tashman, N. A., Berrebbi, D. S., Hogan, M. E., Whitehouse, W. G., & Morocco. A. (2001). Developmental origins of cognitive vulnerability to depression:Parenting, cognitive, and inferential feedback styles of the parents of individuals at high and low cognitive risk for depression. Cognitive Therapy and Research. 25(4), 397-424.

51.

Anderson, J., & Gerbing, D. W. (1988). Structural Equation Modeling in practice: A Review and Recommended Two-Step Approach. Psychological Bulletin. 103(3), 411-423.

52.

Ayduk, O., Downey, G., & Kim, M. (2001). Rejection sensitivity and depressive symptoms in women. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(7), 868-877.

53.

Baldwin, M. W. (1994). Primed relational schemas as a source of self-evaluative reactions. Journal of Social and Clinical Psychology, 13, 380-403.

54.

Barber, B. K., Stoltz, H. E., & Olsen J. A. (2005)Parental support, psychological control and behavioral control: Assessing relevance across time, culture, and method. Monographs of the SRCD. 70(4), Serial No.282.

55.

Baron, R, M., & Kenny, D, A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1183.

56.

Blatt, S. J. (1974). Levels of object representation in anaclitic and introjective depression. Psychoanalytic Study of the Child, 29, 107-157.

57.

Brown & Harris (1978). Social origins of depression: a study of psychiatric disorder in women. New York: Free Press.

58.

Browne, W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen and J. S. Long(Eds.), Testing structural equation model. Sage, Thousand Oaks, CA.

59.

Cooper, M. L., Shaver, P. R., & Collins, N. L. (1998). Attachment styles, emotion regulation, and adjustment in adolescence. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 1380-1397.

60.

Coyne, J. C. (1976). Depression and the response of others. Journal of Abnormal Psychology, 85, 186-193.

61.

Crick, N. R., & Grotpeter, J. K. (1995). Relational aggression gender and social-psychological adjustment. Child Development, 66, 710-722.

62.

Downey, G., & Feldman, S. (1996). The implication of rejection sensitivity for intimate relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 1327-1343.

63.

Downey, G., Lebolt, A., Rincon, C., & Freitas, A. L. (1998). Rejection sensitivity and children's interpersonal difficulties. Child Development, 69(4), 1074-1091.

64.

Downey, G., Mougios, V., Ayduk, O., London, B. E., & Shoda, Y. (2004). Rejection sensitivity and the defensive motivational system: Insights from the startle response to rejection cues. Psychological Science, 15(10), 668-673.

65.

Erozkan (2009). Rejection sensitivity levels with respect to attachment styles, gender, and parenting styles: A study with Turkish students. Social behavior and personality, 37(1).

66.

Finnegan, R. A., Hodges, E. V. E., & Perry, D. G. (1996). Preoccupied and avoidant coping during middle childhood. Child Development, 67, 1318-1328.

67.

Finnegan, R. A., Hodges, E. V. E., & Perry, D. G. (1998). Victimization by peers: Associations with children's reports of mother-child interaction. Journal of Personality and social Psychology, 75, 1076-1086.

68.

Glaser (1967). Masked depression in children and adolescence. American Journal of Psychotherapy 21, 565-574.

69.

Jacobson, S., Fasman, J., & DiMascio, A. (1975). Deprivation in the childhood of depressed women. Journal of Nervous and Mental Disease, 160, 5-14.

70.

Kennedy, J. H. (1999). Romantic attachment and ego identity, attributional style, and family of origin in first-year college students. College Student Journal, 33, 171-180.

71.

Kovacs, M., Beck, A. T. (1977). An empiricalclinical approach toward a definition of childhood depression. In I. G. Shulterandt & A. Raskin(Eds). Depression in childhood:Diagnosis, treatment and conceptual models (pp. 1-25). New York: Raven Press.

72.

Kovacs, M., Paulauskas, S., Gatsonis, C., & Richards, C. (1988). Depressive disorders in childhood: A longitudinal study of comorbidity with and risk for conduct disorders. Journal of Affective Disorders, 15, 205-217.

73.

Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York. NY: The Guilford Press.

74.

Krantz, J. (1985). Group Process Under Conditions of organizational Decline. Journal of Applied Behavioral Science, 21(1), 1-17.

75.

Lamont. J., & Fischoff. S. (1976). Recall of parental behaviors in female neurotic depressives. Journal of Abnormal Psychology, 85(4). 762-765.

76.

Lewinsohn, P. M. (1974). A behavioral approach to depression. In R. J. Friendman, & M. M. Katz (Eds.), The psychology of depression:Contemporary theory and research (pp.157-178). New York: John Wiley & Son.

77.

Liu, R., Kraines, M., Massing-Schaffer, M., & Alloy, L. (2014). Rejection Sensitivity and Depression: Mediation by Stress Generation. Psychiatry, 77(1), 86-97.

78.

London, B., Downey, G., Bonica, C., & Paltin, L. (2007). Social causes and consequences of rejection sensitivity. Journal of Research on Adolescence, 17(3), 481-506.

79.

Malmquist, D. P. (1977). Childhood Depression: A Clinical and Behavioral Perspective: In J. G. Schulerbrants & A. Raskin(Eds.), Depression in Childhood: Diagnosis, Treatment and Conceptual Model, 33-59. New York: Raven Press.

80.

MacKinnon, A., Herderson, A. S., & Andrews, G. (1993). Parental ‘affectless control’ as a antecedent to adult depression: a risk factor refined. Psychological Medicine, 23, 135-141.

81.

McLachlan, J., Zimmer-Gembeck, M. J., & McGregor, L. (2010). Rejection sensitivity in childhood and early adolescence: Peer rejection and protective effects of parents and Friends, Child and Adolescent Social Work Journal, 29(3), 203-220.

82.

Olweus, D. (1984). Aggressors and their victims:Bullying at school. In N. Frude & H. Gault (Eds.), Disruptive behavior in schools (pp.57-76). New York: Wiley.

83.

Olweus, D. (1991). Bully/ Victim problems among school children: Basic facts and effects of a school based intervention program. In D. J. Pepler & K. H. Rubin (Eds). The development and treatment childhood aggression. Hillscale, NJ:Lawrence Erlbaum. 411-448.

84.

Olweus, D. (1993a). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford:Blackwell.

85.

Olweus, D. (1993b). Victimization by peers:Antecedents and long-term outcomes. In K. H. Rubin & J. B. Asenddropf (Eds.). Social Withdrawal, Inhibition, and Shyness in childhood (pp.315-341). Hillsadalr, NJ: Lawrence Erburn Associates.

86.

Parker, G. (1979). Parental characteristics in relation to depressive disorder. British Journal of Psychiatry, 134, 138-147.

87.

Perry, D. G., & Egan, S. K. (1998). Does low selp-regard invite victimization: Development Psychology, 34, 299-309.

88.

Perry. D. G., Kusel, S. J., & Perry, L. C. (1988). Victims of Peer Aggression. Developmental Psychology, 24(6), 807-814.

89.

Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(4), 717-737.

90.

Romero-Canyas, R., Downey, G., Berenson, K., Ayduk, O., & Kang, N. J. (2010). Rejection sensitivity and the rejection-hostility link in romantic relationships. Journal of Personality, 78(1), 119-148.

91.

Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and non-experimental studies:New procedures and recommendations. Psychological Methods, 7, 422-445.

92.

Simpson, J. A., Rholes, W. S., & Phillips, D. (1996). Conflict in close relationships: An attachment perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 71, 899-914.

93.

Smith., P. K., & Myron-Wilson, R. (1998). A matter of degrees: The rising number of ‘good’ degrees in psychology and at how departments vary. Psychologist, 11(11), 535-538.

94.

Toolan, J. M. (1962). Depression in children and adolescents. American Journal of Orthopsychiatry, 32, 404-414.

95.

Troy, M., & Sroufe, L. A. (1987). Victimization among preschoolers: Role of attachment relationship history. Journal of the American Academy of child and Adolescent Psychiatry, 26, 166-172.

96.

Youngren, M. A., Lewinsohn, P. M. (1980). The functional relation between depression and problematic interpersonal behavior. Journal of Abnormal Psychology, 89(3), 333-341.

97.

Wicks-Nelson, R., & Israel, A. C. (2000). Behavior Disorders of Childhood (4th Ed). NJ: Prentice Hall Inc.

Korean Journal of School Psychology