바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Chinese International Students’ Types of Acculturation, Acculturative Stress, and Adjustment to College

Abstract

The authors examined the extent to which Berry’s four types of acculturation(integration, assimilation, separation, and marginalization) would emerge from a cluster analysis within a sample of Chinese international students living in South Korea. In addition, the authors tested if there would be any significant differences among clusters in terms of acculturative stress and adjustment to college, and if subtypes of acculturative stress would influence adjustment to college. Chinese students (N=252) from Seoul participated in the survey. Cluster analysis revealed three clusters(identified as marginalization, integration, separation), but assimilation did not emerge. Compared to the marginalized or separated group, the integrated group lived in Korea for a shorter period of time and were less likely to be fluent in Korean. The integrated group reported a lowest level, the separated group a medium level, and the marginalized group a highest level of acculturative stress. In contrast, a highest level of adjustment to college was observed among the integrated group, followed by the separated and marginalized groups. Lastly, it was found that for the marginalized group, discrimination, homesickness, and hostility negatively influenced adjustment to college, while fear for the integrated group and discrimination for the separated group negatively influenced adjustment to college. The authors discussed the implications of these results for acculturation theory and program development.

keywords
Chinese students, acculturation, acculturative stress, adjustment to college, 중국인 유학생, 문화적응, 문화적응 스트레스, 대학생활 적응

Reference

1.

강유진 (1999). 한국 남성과 결혼한 중국 조선족 여성의 결혼생활 실태에 관한 연구. 한국가족관계학회지, 4(2), 61-80.

2.

강재원 (2012). 다문화 호주사회의 문화적응과민족의 고유한 스포츠문화 참가: 한인1.5-2세대 청소년들을 대상으로. 재한한인연구, 27, 7-59.

3.

곽용 (2011). 재한 중국유학생의 대학환경지각과 대학생활 적응간의 관계. 우석대학교 석사학위논문.

4.

교육부 (2014). 2014년 국내 외국인 유학생 현황 정보공개.

5.

김민선, 석분옥, 박금란, 서영석 (2010). 중국인유학생들의 문화적응 스트레스와 우울 및신체화의 관계: 부적응적 완벽주의와 적응적 완벽주의의 중재효과 검증. 한국심리학회지, 29(4), 725-745.

6.

김연수 (2013). 여성결혼이민자의 문화적응 영향요인 연구. 보건사회연구, 33(4), 5-38.

7.

김오숙 (2014). 국내 외국인 유학생의 대학생활적응 예측모형: 대처-적응문화 맥락적 모형을 중심으로. 경희대학교 박사학위논문.

8.

김은경, 권정혜 (2009). 탈북자 문화적응척도타당화 연구. 한국심리학회지: 임상, 28(3), 761-781.

9.

김재우 (2005). 재한 중국 유학생이 느끼는 차별과 대처방식이 문화적응유형에 미치는 영향. 충북대학교 석사학위논문.

10.

김현옥, 추상엽, 임성문 (2014). 유학생의 문화적응전략, 민족유형과 심리적 안녕감, 우울의 관계. 한국심리학회: 문화 및 사회문제, 20(1), 1-18.

11.

김혜진 (2009). 다문화가정자녀의 자존감 향상을위한 미술치료연구: 초등학교 저학년 중심으로. 한양대학교 석사학위논문.

12.

김후조 (2011). 중국인 유학생의 문화적응스트레스, 자아탄력성 및 낙관성이 우울에 미치는영향. 계명대학교 석사학위논문.

13.

나임순 (2006). 외국인유학생의 문화적응스트레스와 생활스트레스에 미치는 영향. 한국비영리연구, 5(2), 159-197.

14.

남순현 (2010). 중국유학생의 학년별 학교생활적응유형분석 및 문화적응전략과 문화정체감이 학교생활적응에 미치는 영향. 교육심리연구, 24(4), 977-998.

15.

문형아 (2013). 중국인 유학생(한족-조선족)의한국문화 수용실태 비교연구. 중국학논총, 39, 155-175.

16.

서선자, 금명자 (2012). 재한일본유학생의 특성에 따른 문화적응유형과 대학생활 적응과의 관계. 인간이해, 33(1), 35-47.

17.

송원영, 리 난 (2008). 재한 중국인 유학생의문화적응 유형에 따른 유학 초기 심리적적응의 차이. 한국심리학회지: 학교, 15(2), 159-173.

18.

신선희, 유문무 (2014). 재한 중국유학생의 대학생활 적응경험에 대한 질적 연구. 홀리스틱교육연구, 18(2), 45-69.

19.

연합뉴스. (2010). 대학 도서관서 중국인 유학생 자살소동. 2010.5.1

20.

오경자, 박규리, 오서진 (2010). 해외거주 후국내대학에 진학한 귀국대학생의 문화적응양상과 심리사회적적응. 한국심리학회지, 16(2), 125-146.

21.

이수경, 오인수 (2015). 아시아 거주 한인 CCKs(Cross-Culture Kids)의 문화적응 유형과 문화적응스트레스. 아시아교육연구, 16(1), 193-218.

22.

이승종 (1996). 문화이입과정스트레스와 유학생의 신념체계 및 사회적 지지와의 관계. 연세대학교 석사학위논문.

23.

임도경, 김창숙 (2011). 대학생들의 다문화 인식 및 선행요인에 관한 연구: 사회적 거리감, 외국 인 이미지, 한국인 인정조건을중심으로. 커뮤니케이션학 연구: 일반, 19(1), 5-34.

24.

임수진, 한규석 (2009). 중국인 유학생이 겪는심리적 부적응에 미치는 사회-심리적 요인 분석. 한국심리학회지: 학교, 6(3), 413-427.

25.

임은미, 정성진, 이수진 (2010). 여성 결혼이민자의 문화적응 유형과 문화적응스트레스. 상담학연구, 11(3), 957-973.

26.

임춘희 (2009). 중국인유학생의 대학생활문화에서의 스트레스와 적응. 한국생활과학회지, 18(1), 93-112.

27.

전재은, 장나영 (2012). 니하오? 국내 중국인유학생의 한국 학생과의 교우관계. 한국교육학 연구, 18(1), 303-326.

28.

정진경, 양계민 (2004). 문화적응이론의 전개와현황. 한국심리학회지: 일반, 23(1), 101-136.

29.

주동범, 김향화 (2013). 국내외국인유학생의 문화적응스트레스가 대학생활적응에 미치는영향. 비교교육연구, 23(1), 123-145.

30.

진 결 (2010). 중국 유학생의 외로움과 문화적응스트레스가 대학생활 적응에 미치는 영향. 대구한의대학교 석사학위논문.

31.

진 결 (2014). 중국유학생의 대학생활 적응에영향을 미치는 요인. 교류분석상담연구, 4(1), 75-94.

32.

진애경 (2010). 국제결혼이주여성의 가정폭력경험과 문화적응유형에 따른 문화적응스트레스. 대구대학교 석사학위논문.

33.

최혜지 (2009). 이주여성의 문화적응유형과 관련 특성에 관한 연구. 한국사회복지학. 61(1), 163-194.

34.

허춘영, 김광일, 이장한 (1999). 중국 유학생의문화적응과 정신건강. 정신건강연구, 18, 107-133.

35.

황지인 (2008). 재한중국유학생의 문화적응스트레스와 대학생활 적응간의 관계. 원광대학교 석사학위논문.

36.

황해연 (2007). 재한중국유학생의 대인관계문제와 대학생활 적응간의 관계. 서울대학교 석사학위논문

37.

Atkinson, D. R., Morten, G., & Sue, D. W. (1998). Counseling American minorities. Boston, MA: McGraw Hill.

38.

B. S. K. Kim. (2007). Adherence to Asian and European American cultural values and attitudes toward seeking professional psychological help among Asian American college students. Journal of Counseling Psychology, 54, 474-480.

39.

Baker, R. W., & Siryk,. B. (1989). Student adaptation to college questionnaire manual. LA: Western Psychological Services.

40.

Berry, J. W. (1980). Acculturation as varieties of adaptation. In A. Padilla (Ed.), Acculturation:Theory, models and findings (pp. 9-25). Boulder: Westview.

41.

Berry, J. W. (1986). The acculturation process and refugee behavior. In Williams, C. L &Westermeyer, J. (Eds.), Refugee mental health in resettlement countries. The series in clinical and community psychology (pp. 25-37). Washington: Hemisphere Publishing Corporation.

42.

Berry, J. W. (2005). Acculturation: Living successfully in two cultures. International Journal of Intercultural Relations, 29, 697-712.

43.

Berry, J. W., & Kim, U. (1988). Acculturation and mental health. In P. Dasen, J. W. Berry, & N. Sartorius (Eds.), Health and crosscultural psychology (pp. 207-236). London:Sage.

44.

Berry, J. W., Phinney, J. S., Sam, D. L., & Vedder, P. (2006). Immigrant youth in cultural transition: Acculturation, identity and adaptation across national contexts. Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum Associates.

45.

Brown, C. M., Gibbons, J. L., & Hughes, H. M. (2013). Acculturation clusters and satisfaction. Act De Investigacion Psicologica, 3, 1108-1121.

46.

Choi, J., Miller, A., & Wilbur, J. (2009). Acculturation and depressive symptoms in Korean immigrant women: Journal of Immigrant and Minority Health, 11, 13-19.

47.

Constantine, M. G., Anderson, G. M., Berkel, L. A., Caldwell, L. D., & Utsey, S. O. (2005). Examining the cultural adjustment experiences of African international college students: A qualitative analysis. Journal of Counseling Psychology 52, 3-13.

48.

Gellman, A., Hill, J., & Yajima, M. (2012). Why we(usually) don’t have to worry about multiple comparisons. Journal of Research on Educational Effectiveness, 5, 189-211.

49.

Hair, J. F., & Black, W. C. (2000). Cluster analysis. In L G. Grim & P. R. Yarmold (Eds.)., Reading and understanding more multivariate statistics (pp. 147-205). Washington, DC: American Psychological Association.

50.

Hwang, W., & Ting, J. (2008). Disaggregating the effects of acculturation and acculturative stress on the mental health of Asian Americans. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 14, 147-154.

51.

Jang, Y., Kim. G., Chiriboga, D., & King- Kallimanis, B. (2007). A bidimensional model of acculturation for Korean American older adults. Journal of Aging Studies, 21, 267-275.

52.

Jianhui Song. (2010). The Relations between Sleeping Arrangements, and Cultural Values and Beliefs in First Generation Chinese Immigrants in Canada. Unpublished Master’s Thesis. University of Alberta.

53.

Kosic, A., Mannetti, L., & Sam, D. L. (2005). The role of majority attitudes towards out-group in the perception of the acculturation strategies of immigrants. International Journal of Intercultural Relations, 29, 273-288

54.

LaFromboise, T., Coleman, H. L. K., & Gerton, J. (1993) Psychological impact of biculturalism:Evidence and Theory. Psychological Bulletin, 114, 395-412.

55.

Lee, J-S., Koeske, G. F., & Sales, E. (2004). Social support buffers of acculturative stress: A study of mental health system. International Journal of Intercultural Relations, 28, 399-414.

56.

Lian, Y., & Tsang, K. K. (2010). The impacts of acculturation strategies and social support on the cross-cultural adaptation of Mainland Chinese Students in Hong Kong. Educational Research Journal, 25, 81-102.

57.

Mori, S. (2000). Addressing the mental health concerns of international students. Journal of Counseling and Development, 78, 137-144.

58.

Oberg, K. (1960). Cultural shock: Adjustment to new cultural environment. Practical Anthropology, 23, 337-350.

59.

Poyrazli, S., Kavanaugh, P. R., Baker, A., & Al-Timimi, N. (2004). Social Support and Demographic Correlates of Acculturative Stress in International Students, Journal of College Counseling, 7, 73-82.

60.

Ryder, A. G., Alden, I. E., & Paulhus, D. L. (2000). Is acculturation unidimensional or bidimensional? A head-to-head comparison in the prediction of personality, self-identity, and adjustment. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 49-65.

61.

Sam, D. L., & Berry, J. W. (1995). Acculturative stress and young immigrants in Norway. Scandinavian Journal of psychology, 36, 10-24.

62.

Sandhu, S. D., & Asrabadi, R. B. (1994). Development of an acculturative stress scale for international student: Preliminary findings. Psychological Reports, 75, 435-448.

63.

Schwartz, S. J., & Zamboanga, B. L. (2008). Testing Berry’s model of acculturation: A confirmatory latent class approach. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 14, 275-285.

64.

Smith, R., & Khawaja, N. (2011), A review of the acculturation experiences of international students, International Journal of Intercultural Relations, 35, 699-713.

65.

Tadmor, C. T., & Tetlock, P. E. (2006). Biculturalism: A model of the effects of second-culture exposure on acculturation and integrative complexity. Journal of Cross-Cultural Psychology, 37, 173-190.

66.

Thomas, M., & Choi, J. B. (2006). Acculturative Stress and Social Support Korean and Indian Immigrant Adolescents in the United States. Journal of Sociology & Social Welfare, 33, 123-143.

67.

Triandis, H. C. (1989). The self and social behavior in different cultural contexts. Psychological Review, 96, 506-520.

68.

Wang, C. C., & Mallinckrodt, B. (2006)Acculturation, attachment, and psychosocial adjustment of Taiwanese International Students. Journal of Counseling Psychology, 53, 422-433.

69.

Weiss, M. G., & Kleinman, A. (1988). Depression incross-cultural perspective: Developing a culturally informed model. In P. R. Dasen, J. W. Berry, & N. Sartorius (Eds). Health and Cross Cultural Psychology (pp. 179-205). Newbury Park, CA: Sage.

70.

Yeh, C. J., & Inose, M. (2003). International students' reported English fluency, social support satisfaction, and social connectedness as predictors of acculturative stress. Counseling Psychology Quarterly, 16, 15-28.

71.

Yu, W., & Wang, S. (2011). An investigation into the acculturation strategies of Chinese students in Germany. Intercultural Communication Studies, 20, 190-210.

72.

Zea, M. C., Anser-Self, K. K., Birman, D., & Buki, L. P. (2003). The abbreviated multidimensional acculturation scale: Empirical validation with two Latino/Latin samples. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 9, 107-126.

73.

Zheng, X., Sang, D., & Wang, L. (2004). Acculturation and subjective well-being of Chinese students in Australia. Journal of Happiness Studies, 5, 57-72.

Korean Journal of School Psychology