바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The mediation effect of physical health, parental affection, student-teacher relation, and peer attachment on the development of adolescents’ self-esteem

Abstract

The purpose of this study was to examine the mediation effect of physical health, parental affection, student-teacher relation, and peer attachment on the development of adolescents’ self-esteem. Three age groups (the first grade, the fourth grade, and the seventh grade) of panel data collected by Korea Children & Young Panel Survey(KCYPS) were used for the analysis. Results indicate that physical health and parental affection mediate the change of self-esteem from the third grade to the fifth grade as well as change from the fifth grade to the seventh grade. Physical health and teacher relation were found to mediate the change of self-esteem from the seventh grade to the ninth grade. On the other hand self-esteem change from the ninth grade to the eleventh grade was mediated by physical health, parental affection, and student-teacher relation. Practical implication for the development of adolescents’ self esteem was discussed.

keywords
청소년, 자아존중감의 변화, 건강, 부모의 애정적 양육태도, 교사-학생관계, 또래애착, 매개효과, adolescents, development of self-esteem, mediation effect

Reference

1.

강상진, 전민정 (2006). 평준화와 비평준화 지역간 중학생의 자아존중감 차이: 자아존중감이 가계소득 및 성적 수준과 갖는 구조적 관계를 중심으로. 교육학연구, 44(4), 195-221.

2.

강재희 (2006). 대학생이 지각한 부모의 양육태도, 자아존중감, 의사결정유형, 스트레스 대처방식 및 정신건강간의 관계분석. 건국대학교 대학원 석사학위논문.

3.

김경화 (2011). 아동의 자아존중감과 부모, 교사애착 간의 종단적 관계. 경인교육대학교 대학원 석사학위논문.

4.

김금자 (2009). 아동이 지각한 부모양육태도가 학교생활적응에 미치는 영향. 청주대학교 대학원 석사학위논문.

5.

김문혜 (1999). 아동의 자아존중감 관련변인의 인과모형 분석. 서울여자대학교 대학원 박사학위논문.

6.

김애경 (2003). 부모의 갈등 및 사회적 지지와 내외통제성이 초기 청소년의 자아존중감에 미치는 영향. 청소년학연구, 10(3), 351- 372.

7.

김정은 (2006). 초기 청소년 자녀의 자아존중감에 미치는 가정 내 사회자본의 역할과 특성에 관한 연구. 가족과 문화, 18(3), 33-61.

8.

김준영 (2005). 교사의 희망과 공감이 자아존중감, 직무만족도 및 훈육유형에 미치는 영향. 카톨릭대학교대학원 석사학위논문.

9.

김지영, 이형실 (2010). 청소년의 가족 및 또래 요인이 자아존중감에 미치는 영향. 한국가정과교육학회지, 22(1), 21-32.

10.

김표민, 김윤화 (2013). 건강상 어려움 인식이 청소년 자아존중감에 미치는 영향. 청소년학연구, 20(10), 143-167.

11.

김현심 (2002). 교사-학생 의사소통 수준에 따른 자기효능감과 자아정체감간의 관계. 목포대학교교육대학원 석사학위논문.

12.

노승현 (2007). 노령 지체장애인의 장애수용에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 중년기와 비교를 중심으로. 재활복지, 11(1), 30- 60

13.

민수홍, 유성렬 (2003). 초등학생의 자아존중감과 범죄피해경험. 형사정책, 15(2), 159- 188.

14.

박소영 (2008). 청소년 교우관계 질에 영향을 주는 변인들의 관계구조. 경북대학교교육대학원 석사학위논문

15.

박지연 (2008). 자아존중감이 청소년의 대인관계에 미치는 영향. 이화여자대학교교육대학원 석사학위논문

16.

방다미 (2005). 교사 학생간의 인간관계와 자아존중감 및 학교생활적응과의 관계. 전북대학교교육대학원 석사학위논문.

17.

백혜정, 황혜정 (2005). 초등학생의 문제행동에 영향을 미치는 부모관련 변인 및 자아관련 변인에 관한 연구. 제2회 한국청소년패널 학술대회 발표논문(pp. 115-130). 서울: 서울대학교 호암교수회관.

18.

설경숙 (2009). 초등학생의 교사에 대한 신뢰와 의사소통이 자아존중감과 학교생활 적응에 미치는 영향. 한양대 교육대학원 석사학위논문.

19.

송인섭 (1989). 인간의 심리와 자아개념. 서울: 양서원.

20.

엄선영, 이강이 (2012). 중학교 진학 전환기 청소년의 학교환경지각과 학교적응. 한국가정과교육학회지, 24(3), 89-100.

21.

오원정 (1999). 친구관계의 질 및 친구관계망과 아동의 자아기작의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

22.

우미경 (2009). 초등학생이 지각하는 부모의 양육태도와 자아존중감이 학교생활적응에 미치는 영향. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.

23.

유경희 (2005). 뇌성마비 고등학생의 자아존중감 향상을 위한 집단미술치료 사례연구. 동아대학교교육대학원 석사학위논문.

24.

이경희, 윤미현 (2011). 청소년의 부모요인, 친구애착 및 자아존중감과 진로성숙도와의 관계. 한국가족복지학, 16(1), 175-199.

25.

이규미 (2005) 중학생의 학교적응 구성개념에 관한 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(2), 383-398.

26.

이기복 (2000). 아동이 지각한 담임교사의 공감적 이해수준과 사회적 행동과의 관계. 청주대학교교육대학원 석사학위논문.

27.

이미리 (2005). 청소년기 자아존중감과 가족, 친구, 학업, 여가, 직업 변인들의 관계: 긍정적 자아평가와 부정적 자아평가를 중심으로. 한국청소년연구, 16(2), 263-293.

28.

이수하 (2005). 부모애착 및 또래애착과 청소년의 학교생활적응간의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문.

29.

이은해, 고윤주 (2004). 또래 괴롭힘에 관련된 아동의 친구관계와 자아지각. 아동학회지, 25(4), 1-16.

30.

이주홍 (2002). 한국사회의 이혼율 증가에 관한 연구: 1997년 이후 구조적 요인과 미시적 요인을 중심으로. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

31.

임선아 (2013). 민주적 부모양육태도가 아동의 자기조절학습능력, 자아존중감, 학교적응에 미치는 구조모형 비교: 저소득층 아동과 비저소득층 아동. 교육심리연구, 27(1), 125-142.

32.

임효정 (2002). 교사의 인간중심적 태도에 대한 학생의 지각 정도와 자기존중감과의 관계. 우석대학교 교육대학원 석사학위논문.

33.

전헌선 (2002). 중복 지체부자유아 치료교육. 대구: 대구대학교 출판부.

34.

정미선 (2010). 청소년이 지각한 부모의 양육태도와 또래관계가 자아존중감에 미치는 영향. 청소년문화포럼, 25, 140-173

35.

정병삼 (2010). 부모-자녀애착과 부모지도감독이 청소년의 자아존중감의 변화에 미치는 종단적 영향. 한국청소년연구, 21(4), 5-30.

36.

정익중 (2007). 청소년기 자아존중감의 발달궤적과 예측요인. 한국청소년연구, 47, 127- 166.

37.

지은림, 백순근, 채선희, 설현수 (2003). 교사-학생 관계척도 개발 및 타당화. 교육평가연구, 16(2), 25-42.

38.

최규련 (1998). 가족체계유형과 부모-자녀간 의사소통이 청소년 자녀의 심리적 복지수준에 미치는 영향. 한국가족관계학회지, 3(1), 120-142.

39.

최인재, 오수현 (2010). 청소년의 학업성취에 영향을 미치는 관련 변인들의 구조적 관계: 부모지원, 자아존중감 및 학교적응을 중심으로. 미래청소년학회, 7(3), 95-113.

40.

최정미, 김미란 (2004). 초중학교 여학생의 친구관계 특성에 따른 자아존중감. 한국생활과학회지, 13(3), 371-380.

41.

통계청 (2009). 한국의 사회동향 2009. 서울: 통계청.

42.

홍성흔, 도현심 (2002). 부부갈등 및 부모에 대한 애착과 청소년의 또래관계간의 관계. 한국가정관리학회지, 20(5), 125-136.

43.

홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.

44.

홍세희, 노언경, 정 송 (2011). 부정문항이 포함된 검사의 요인구조: 자아존중감 검사의 예. 교육평가연구, 24(3), 713-732.

45.

Aiken, L. S., Stein, J. A., & Bentler, P. M. (1994). Structural equation analyses of clinical subpopulation differences and comparative treatment outcomes: Characterizing the daily lives of drug addicts. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62, 488-499.

46.

Armsden G. C., Greenberg M. T.(1987). The inventory of parent and peer attachment: individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal Youth Adolescent, 6(5), 427-453

47.

Aspy, D., & Roebuck, F. (1977). Kids don’t learn from teachers they don’t like. Amherst. MA: Human Resource Development Press.

48.

Berndt, T. J. (1996). Exploring the effect of friendship quality on social development. In W. M. Bukowski, A. F. Netecomb, & W. W. Hartup(Eds), The company they keep: Friendship in childhood and adolescence (pp. 346-365). New York: Cambridge University Press.

49.

Blyth, D. A., & Traeger, C. (1988). Adolescent self-esteem and perceived relationships with parents and peers. In S. Salzinger, J. Antrobus, & M. Hammer (Eds.), Social networks of children, adolescents, and college students. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

50.

Brown, J. D., & Marshall, M. A. (2001). Self- esteem and emotion: Some thoughts about feelings. Personality and Social Psychology Bulletin, 27, 575-584.

51.

Buhrmester, D., & Furman, W. (1990). Perceptions of sibling relationships during middle childhood and adolescence. Child Development, 61, 1387-1398.

52.

Coopersmith, S. (1981). The antecedents of self-esteem. Palo Alto, Ca: Consulting Psychologists Press.(Original work published, 1967). Crok, J., & Park, L, E (2004). The costly pursuit of self-esteem. Psychological Bulletin, 130, 392-414.

53.

Crook, R. H., Healy, C. C., & O'Shea, D. W. (1984). The linkage of work achievement to self-esteem, career maturity, and college achievement. Journal of Vocational behavior, 25(1), 70-79.

54.

DeNeve, K. M., & Cooper, H. (1998). The happy personality: A meta-analysis of 137 personality traits and subjective well-being. Psychological Bulletin, 124, 197-229.

55.

Di Paula, A., & Campbell, J. D. (2002). Self-esteem and persistence in the face of failure. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 711-724.

56.

Graziano, W. G., Jensen-Campbell, L. A., & Finch, J. F. (1977). The self as a mediator between personality and adjustment. Journal of Personality and Social Psychology, 73(2), 392.

57.

Griffore, R. J., Kallen, D. J., Popovich, S., & Powell, V. (1990). Gender differences in correlates of college students' self-esteem. College Student Journal, 24, 287-291.

58.

Harter, S. (1990). Processes underlying adolescent self-concept formation. In R. Montemayor, G. R. Adams, & T. P. Gullotta (Eds.), From childhood to adolescence: A transitional period? (pp. 205-239). Newbury Park, CA: Sage.

59.

Howes, C., Phillip, D. A., & Whitebook, M. (1992). Thresholds of quality implications for the social development of children in center-based child care. Child Development, 63, 449-460.

60.

Jeong, K. S., & Park, G. J. (2007). Relationships among body image, self-esteem and health promotion behavior in mastectomy patients. Journal of Korean oncology Nursing, 7(1), 36-46.

61.

Jones, W. H., Freemon, J. E., & Goswick, R. A. (1981). The persistence of loneliness: Self and other determinants. Journal of Personality, 49, 27-48.

62.

Koinis Mitchell, D., Adams, S., & Murdock, K.K. (2005). Associations among risk factors, individual resources and indices of school- related asthma morbidity in urban, school- aged children: A pilot study. Journal of School Health, 75(10), 1-9.

63.

Kostelnik, M., Whiren, A., Soderman, A., Stein, L., & Grerory, K. (2005). Guiding children's social development; Theory to practice. (박경자, 김송이, 권연희 역) 유아를 위한 사회정서 지도. 서울: 교문사.

64.

Leahy, R. L. (1985). The Development of the Self. 자아의 발달(김기정 역). 서울: 문음사.

65.

Marshall, S. L., Parker, P. D., Ciarrochi, J., & Heaven, P. C. L. (2014). Is self-esteem a cause or consequence of social support? Child Development, 85(3), 1275-1291.

66.

McGee, R., Williams, S., & Nada-Raja, S. (2001). Low self-esteem and hopelessness in childhood and suicidal ideation in early adulthood. Journal of Abnormal Child Psychology, 29, 281-291.

67.

McClure, A. C., Tanski, S. E., Kingsbury, J., Gerrard, M., Sargent, J. D. (2010). Characteristics associated with low self-esteem among US adolescents. Academic Pediatrics, 10, 238-244.

68.

Mote, F. B. (1967). The relationship between child self-concept in school and parental attitudes and behaviors in child rearing. Doctoral dissertation, Standford University.

69.

Neff, K. D. (2011). Self-compassion, self-esteem, and wellbeing. Social and Personality Psychological Compass, 5, 1-12.

70.

Nottelmann, E. D. (1987). Competence and self-esteem during transition from childhood to adolescence. Developmental Psychology, 23, 441- 450.

71.

O'Malley, P. M., & Bachman, J. G. (1979). Self-esteem and education: Sex and cohort comparisons among high school seniors. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1153- 1159.

72.

O'Malley, P. M., & Bachman, J. G. (1983). Self-esteem: Change and stability between ages 13 and 23. Developmental Psychology, 19, 257- 268.

73.

Orth, U., Robins, R. W., Trzesniewski, K. H., Maes, J., & Schmitt, M. (2009). Low self-esteem is a risk factor for depressive symptoms across the life span. Journal of Abnormal Psychology, 188, 472-478.

74.

Orth, U., Robins, R. W., & Widaman, K. F. (2012). Life-span development of self-esteem and its effects on important life outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 102, 1271-1288.

75.

Openshaw, D, Kim. (1983). Socialization and Adolescent Self-esteem: Symbolic Interaction and Social Learning Explanations. Adolescence, 18(70), 317-329.

76.

Picou, J. S., & Carter, T. M. (1976). Significant- other influence and aspirations. Sociology of Education, 49, 12-22.

77.

Rice, K. G. (1990). Attachment in adolescence: A narrative and meta-analytic review. Journal of Youth and Adolescence, 19, 511-538.

78.

Rosenberg, M. (1985). Self-concept and psychological well-being in adolescence. In R. L. Leahy (Ed.), The development of the self (pp. 205-246). Orlando, FL: The Academic Press.

79.

Rosenberg. M. (1989). Society and the adolescent self- image. Middletown, CT: Wesleyan University Press.

80.

Rosenberg, M., Schooler, C., Schoenbach, C., & Rosenberg, F. (1995). Global self-esteem and specific self-esteem: Different concepts, different outcomes. American Psychological Review, 60, 141.156.

81.

Santrock, J. T. (1996). What is your classroom management profile. Retrieved from http:// education.indiana.edu/cas/tt/v1i2/what.html

82.

Scott, C. G., Murray, G. C., Mertens, C. y Dustin, E. R. (1996): Student self-esteem and school system: Perceptions and implications. The Journal of Educational Research, 89, 5, 286-293.

83.

Sedikides, C., Rudich, E. A., Gregg, A. P., Kumashiro, M., & Rusbult, C. (2004). Are normal narcissists psychologically healthy? Self-esteem matters. Personality Processes and Individual Differences, 84, 400-416.

84.

Sharaf, Y. A., Thompson,E. A., & Walsh, E. (2009). Protective effects of self-esteem and family support on suicide risk hebaviors among at-risk adolescents. Journal of Child and Adolescents Psychiatric Nursing, 22(3), 160-168.

85.

Sowislo, J. F., & Orth, U. (2013). Does low self-esteem predict depression and anxiety? A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin, 139, 213-240.

86.

Steiger, A. E., Allemand, M., Robins, R. W., & Fend, H. A. (2014). Low and decreasing self-esteem in adolescence predict adult depression two decades later. Journal of Personality and Social Psychology, 106, 325.338.

87.

Trzesniewski, K. H., Donnellan, M. B., Moffitt, T. E., Robins, R. W., Poulton, R., & Caspi, A. (2006). Low self-esteem during adolescence predicts poor health, criminal behavior, and limited economic prospects during adulthood. Developmental Psychology, 42, 381.390.

88.

Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2001). Age and birth cohort differences in self-esteem: A cross-temporal meta-analysis. Personality and Social Psychology Review, 5(4), 321-344.

89.

Smith, P., & Beaton, D. (2008). Measuring change in psychological working conditions: Methodological issues to consider when data are collected at baseline and one follow-up time-point. Occupational and Environmental Medicine, 65, 288-296.

90.

Sullivan, H. S. (1953). The interpersonal theory of psychiatry. New York: Norton.

91.

Vandell, D. L., & Hembree, S. E (1994). Peer social status and friendship: Independent contributors to children's social and academic adjustment. Merrill-Palmer Quarterly, 40(4), 461-477.

92.

Wentzel, K. R. (1997). Student motivation in middle school: The role of perceived pedagogical caring. Journal of Educational Psychology, 89(3), 411-419.

Korean Journal of School Psychology