바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Family Differentiation and Worry of Adolescents: the Mediating Effect of Maladaptive Perfectism and Maladaptive Cognitive Emotion Regulation

Abstract

The aims of this study were to confirm the mediating effect of maladaptive perfectism and maladaptive cognitive emotion regulation on the relationship between adolescents’ family differentiation and worry. The data were collected from 494 high school students, and were analyzed through structural equation modeling. The main research findings were as follow: First, family differentiation had direct effect on maladaptive perfectism and maladaptive cognitive emotion regulation. And maladaptive perfectism had direct effect on maladaptive cognitive emotion regulation. In addition, maladaptive perfectism and maladaptive cognitive emotion regulation had direct effect on worry. Second, maladaptive perfectism significantly mediated the relationship between family differentiation and worry. And maladaptive cognitive emotion regulation significantly mediated the relationship between family differentiation and worry. In Addition, family differentiation had an effect on worry through the sequential double mediation of maladaptive perfectism and maladaptive cognitive emotion regulation. The significance and limitations of the present study and directions for future research were also discussed.

keywords
family differentiation, worry, maladaptive perfectism, maladaptive cognitive emotion regulation, mediational effect, 가족분화, 걱정, 부적응적 완벽주의, 부적응적 인지적 정서조절, 매개효과

Reference

1.

강문희, 정은의 (2003). 걱정수준에 따른 청소년의 스트레스 대처방식 및 사고억제에 관한 연구. 청소년학연구, 10(3), 439-460.

2.

고희경 (2006). 완벽주의와 분노표현 양상 간 관계에서의 인지적 대처전략의 매개효과 검증. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.

3.

권석만 (2015). 이상심리학의 기초-이상행동과 정신장애의 이해. 서울: 학지사.

4.

김동직 (1999). 문화적 맥락에서 본 개별성-관계성과 심리적 적응의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위논문.

5.

김병직, 이동귀, 이희경 (2012). 사회부과 완벽주의 및 자기지향 완벽주의와 우울 간의 매개변인 탐색: 사회불안과 반추. 상담학연구, 13(2), 417-436.

6.

김병화 (2013). 부부의 자기분화가 가족분화와 결혼만족도 및 결혼안정성에 미치는 영향. 백석대학교 기독교전문대학원 박사학위논문.

7.

김보미, 유성은 (2012). 대인관계 외상 경험자들의 사회적 유대감, 정서 조절과 자살 생각의 관계. 한국심리학회지: 임상, 31(3), 731-748.

8.

김성주, 이영순 (2013). 대학생의 평가염려 완벽주의와 사회불안의 관계: 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움과 인지적 정서조절의 매개효과. 상담학연구, 14(3), 1919- 1938.

9.

김소희 (2004). 스트레스 사건, 인지적 정서조절전략과 심리적 안녕감의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.

10.

김아름, 조한익 (2015). 대학생의 완벽주의와 심리적 안녕감 간의 관계: 정서조절양식의 매개효과. 상담학연구, 16(6), 297-314.

11.

김용남 (2014). 고등학생의 완벽주의와 인지적 정서조절방략이 주관적 안녕감에 미치는 영향. 가톨릭대학교 상담심리대학원 석사학위논문.

12.

김용태 (2000). 가족치료이론. 서울: 학지사.

13.

김유숙 (2015). 가족상담-제 3판-. 서울: 학지사.

14.

김정원, 민병배 (1998). 걱정과 불확실성에 대한 인내력부족 및 문제해결방식의 관계. 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집, 83- 92.

15.

김지훈 (2006). 개인 기준적 및 평가 염려 완벽주의와 가족분화수준과의 관계. 고려대학교 대학원 석사학위논문.

16.

김태희 (2008). 기혼 남녀의 관계적 자기: 원가족의 정서적 건강성과 가족분화 수준에 따른 비교. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

17.

김현정 (2007). 완벽주의에 대한 인지적 매개모형의 탐색과 인지행동치료의 효과. 전북대학교 대학원 석사학위논문.

18.

김혜원 (2015). 부모의 성인애착과 양육행동의 관계에서 정서조절곤란, 결혼불만족의 매개효과: 자기효과와 상대방효과. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.

19.

남궁별희 (2015). 대학생이 지각한 가족분화 수준과 대인관계 능력이 자기효능감에 미치는 영향. 숭실대학교 기독교학대학원 석사학위논문.

20.

남순현 (2000). 가족의 정서체계 역동성에 관한 연구-성인 자녀 가족과 3세대 가족을 중심으로-. 고려대학교 대학원 박사학위논문.

21.

남순현, 한성열 (1999). 가족분화 개념에 대한 새로운 탐색. 한국심리학회지: 임상, 18(2), 209-222.

22.

문경주, 오경자 (2002). 지각된 부모의 양육행동과 초기 청소년의 우울 및 불안의 관계. 한국심리학회지: 임상, 21, 29-43.

23.

메디컬투데이 (2006. 10. 24). 불안한 대한민국...10대 청소년 ‘불안장애’ 급증. http:// media.daum.net/life/health/newsview?newsId=20061024090310122

24.

박상숙 (2013). 개인 가족치료를 위한 애착과 자아분화 이론 연구. 한세대학교 대학원 박사학위논문.

25.

박현주 (1999). 기능적 완벽주의 집단과 역기능적 완벽주의 집단의 구분 및 특성 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

26.

배병렬 (2011). AMOS 19.0 구조방정식 모델링: 원리와 실제. 서울: 청람.

27.

설정훈, 박수현 (2015). 해군 장병의 스트레스와 인지적 정서조절전략이 정신건강 문제에 미치는 영향-지각된 사회적 지지의 조절된 매개효과. 한국심리학회지: 임상, 34(2), 553-578.

28.

설희정 (2013). 중학생의 사회부과 완벽주의와 대인불안의 관계에서 비합리적 신념과 부정적 평가에 대한 두려움의 매개효과: 성별 간 다집단 분석. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.

29.

손은정 (2010). 완벽주의가 폭식행동에 미치는 영향: 자기비난, 신체비교, 신체불만족의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(4), 1103-1122.

30.

송병호, 최규정 (2000). 다중공선성에 관한 연구. 통계연구소논문지, 2(1), 61-93.

31.

송은영, 하은혜 (2008). 청소년의 외상경험, 완벽주의 성향 및 부정적 사고가 사회불안에 미치는 영향. 인지행동치료, 8(1), 41- 56.

32.

신여운, 현명호 (2004). 병리적 걱정을 하는 사람의 걱정에 대한 신념과 대처방략. 한국심리학회지: 일반, 23(2), 45-63.

33.

연은지, 김향숙 (2013). 중학생의 완벽주의가 걱정에 미치는 영향: 정서조절의 매개효과. 한국심리학회지: 학교, 10(2), 263-281.

34.

오지애 (2015). 사회부과 완벽주의가 학업지연행동에 미치는 영향: 걱정의 매개효과. 조선대학교 대학원 석사학위논문.

35.

유성진, 권석만 (2000). 걱정이 많은 사람들의 성격특징. 심리과학, 9(1), 15-37.

36.

유예리 (2005). 청소년의 걱정에 대한 긍정적, 부정적 신념이 스트레스 대처방식에 미치는 영향. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문.

37.

육근영 (2016). 인지 통제력과 우울, 불안 간 관계에서 반복적 사고의 매개효과. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.

38.

이미경 (2006). 청소년의 가족분화와 대인관계 적응: 우울과 불안의 매개효과를 중심으로. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.

39.

이민경, 김은정 (2013). 모의 과보호와 청소년의 행동억제기질 및 청소년 걱정과의 관계-지각된 통제의 매개효과. 한국심리학회지: 임상, 32(1), 77-96.

40.

이영선, 박성연 (2009). 남녀 청소년의 부적응적, 적응적 완벽주의와 걱정간의 관계: 문제해결 자신감의 중재적 역할. 인간발달연구, 16(3), 113-129.

41.

이은지, 서영석, 고은영, 이소연, 최바올 (2013). 사회부과적 완벽주의와 자살사고의 관계: 자기비난과 심리적 극통의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 25(1), 63- 81.

42.

이향희 (2012). 기혼 성인자녀의 가족분화수준과 조부모의 손자녀 돌봄 지원. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

43.

정문자, 정혜정, 이선혜, 전영주 (2009). 가족치료의 이해. 서울: 학지사.

44.

정윤주 (2012). 아동의 자기지향 및 사회부과 완벽주의와 우울, 불안 간 관계에 대한 자아존중감의 매개효과. 대한가정학회지, 50(1), 15-28.

45.

정지현 (2000). 걱정이 많은 사람들의 파국적 사고경향. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

46.

제석봉 (1989). 자아분화와 역기능적 행동과의 관계: Bowen의 가족체계이론을 중심으로. 부산대학교 대학원 박사학위논문.

47.

조성현 (2011). 청소년의 자아분화와 인지적 정서조절이 갈등해결전략에 미치는 영향. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

48.

조영일 (2016). 상담연구방법의 이해-구조방정식을 활용한 조절효과와 매개효과-. 2016년 한국상담심리학회 동계학술연수 워크샵 자료.

49.

최미례, 이인혜 (2003). 스트레스와 우울의 관계에 대한 자아 존중감의 중재효과와 매개효과. 한국심리학회지: 임상, 22(2), 363- 383.

50.

최우경, 김진숙 (2014). 대학생 생활스트레스와 자살생각의 관계: 부적응적 인지적 정서조절과 좌절된 대인관계욕구의 매개효과. 청소년상담연구, 22(1), 1-25.

51.

최인재 (2006). 한국의 부모-자녀 관계에 대한 문화심리학적 고찰. 상담학연구, 7(3), 761- 773.

52.

한기연 (1993). 다차원적 완벽성: 개념, 측정 및 부적응성과 관련성. 고려대학교 대학원 박사학위논문.

53.

한주연, 박 경 (2011). 대학생의 부적응적 완벽주의와 우울과의 관계에서 수치심과 인지적 정서조절 전략의 매개효과. 청소년학연구, 18(9), 169-188.

54.

허은정 (2005). 심상과제가 불면증이 있는 대학생들의 불면증, 걱정 및 역기능적 완벽주의에 미치는 영향. 전북대학교 대학원 석사학위논문.

55.

현미나, 채규만 (2012). 성인애착이 결혼만족도에 미치는 영향에 있어서 정서조절 곤란의 매개효과. 한국가족관계학회지, 16(4), 69-85.

56.

홍세희 (2011). Program 1 구조방정식 모형: 초급. 홍세희 교수의 고급연구방법론 워크샵 자료.

57.

황영훈, 박은영 (2003). 애착이론과 자아분화이론의 유사성에 관한 연구. 한국가족치료학회지, 11(1), 155-177.

58.

Aldea, M. A., & Rice, K. G. (2006). The role of emotional dysregulation in perfectionism and psychological distress. Journal of Counseling Psychology, 53, 498-510.

59.

Allison, M. D., & Sabatelli, R. M. (1988). Differentiation and individuation as mediators of identity and intimacy in adolescence. Journal of Adolescent Research, 3(1), 1-16.

60.

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-5th edition(DSM-5). Washington, DC: Author.

61.

Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103, 411-423.

62.

Anderson, S. A., & Sabatelli, R. M. (1990). Differentiating differentiation and individuation: Conceptual and operational challenges. American Journal of Family Therapy, 18, 32-50.

63.

Anderson, S. A., & Sabatelli, R. M. (1992). The differentiation in the family system scales: DIFS. American Journal of Family Therapy, 20, 89-101.

64.

Ballash, N., Leyfer, O., Buckley, A., & Woodruff-Borden, J. (2006). Parental control in the etiology of anxiety. Clinical Child and Family Psychology Review, 9(2), 113-133.

65.

Barrow, J. C., & Moore, C. A. (1983). Group intervention with perfectionist thinking. The Personal and Guidance Journal, 61, 612-615.

66.

Baumeister, R. F. (1990). Suicide as escape from self. Psychological Review, 97(1), 90-113.

67.

Beidel, D., & Turner, S. (1997). At risk for anxiety: I. Psychopathology in the offspring of anxiety parents. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(7), 918-924.

68.

Bell-Dolan, D. J., Last, C. G., & Strauss, C. C. (1990). Symptoms of anxiety disorders in normal children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 29, 759-765.

69.

Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238-246.

70.

Borkovec, T. D., Robinson, E., Pruzinsky, T., & Depree, S. A. (1983). Preliminary exploration of worry: some characteristics and processes. Behaviour Research and Therapy, 21, 9-16.

71.

Brassard, A., Lussier, Y., & Shaver, P. R. (2009). Attachment, perceived conflict and couple satisfaction: Test of a mediational dyadic model. Family Relations, 58(5), 634-646.

72.

Burns, D. D. (1980). Perfectionist’s script for self-defeat. Psychology Today, Nov, 34-52.

73.

Chan, W. (2007). Comparing indirect effects in SEM: A sequential model fitting method using covariance-equivalent specifications. Structural Equation Modeling, 14(2), 326-346.

74.

Cook, W. L. (2000). Understanding attachment security in family context. Journal of Personality and Social Psychology, 78(2), 285-294.

75.

Davey, G. C. L. (1994). A comparison of three cognitive appraisal strategies: the role of threat devaluation in problem focused coping. Personality and Individual Differences, 14(4), 535-546.

76.

Davey, G. C. L., & Levy, S. (1998). Catastrophic worrying: Personal inadequacy and a perseverative iterative style as features of the catastrophizing process. Journal of Abnormal Psychology, 107, 576-586.

77.

Disner, S. G., Beevers, C. G., Haigh, E. A., & Beck, A. T. (2011). Neural mechanisms of the cognitive model of depression. Nature Reviews Neuroscience, 12, 467-477.

78.

Fournier, S., Freeston, M. H., Ladouceur, R., Dugas, M. J., & Guvin, M. C. (1996). Excessive worry and anxiety in junior and senior high school students. Poster session presented at the biannual convention of the International Society for the Study of Behavioral Development, Quebec City, Quebec. Canada.

79.

Fuster, J. M. (1997). Network memory. Trends in neurosciences, 20(10), 451-459.

80.

Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40, 1659-1669.

81.

Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The Cognitive Emotion Regulation Questionnaire: Psychometric features and prospective relationships with depression and anxiety in adults. European Journal of Psychological Assessment, 23, 141-149.

82.

Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30, 1311-1327.

83.

Gavazzi, S. M. (1993). The relation between family differentiation levels in families with adolescent and the severity of presenting problems. Family Relations, 42, 463-468.

84.

Gavazzi, S. M., & Sabatelli, R. M. (1990). Family system dynamics, the individuation process, and psychological development. Journal of Adolescent Research, 5(4), 500-519.

85.

Gilbert, P., Durrant, R., & McEwan, K. (2006). Investigating relationships between perfectionism, forms and functions of self-criticism, and sensitivity to put-down. Personality and Individual Differences, 41(7), 1299-1308.

86.

Gilligan, C. (1982). In a different voice. Cambridge. MA: Havard Univesity Press.

87.

Goldman-Rakic, P. S., Chafee, M., & Friedman, H. (1993). Allocation of spatial function in distributed circuits. In T. Ono, L. R. Squire, M. E. Raichle, D. I. Perrett, & M. Fukuda (Eds.), Brain mechanisms of perception and memory: From neuron to behavior (pp. 445-456). New York: Oxford University Press.

88.

Gross, J. J. (2001). Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current directions in psychological science, 10(6), 214-219.

89.

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1992). Multivariate Data Analysis with Readings. New York: Macmillan Publishing Company.

90.

Hamilton, C. E. (2000). Continuity and discontinuity of attachment from infancy through adolescence. Child Development, 71, 690-694.

91.

Hirsch, C. R., Clark, D. M., & Mathews, A. (2006). Imagery and interpretations in social phobia: Support for the combined cognitive biases hypothesis. Behavior Therapy, 37(3), 223-236.

92.

Hofmann, S. G., Heering, S., Sawyer, A. T., & Asnaani, A. (2009). How to handle anxiety: The effects of reappraisal, acceptance, and suppression strategies on anxious arousal. Behaviour Research and Therapy, 47, 389-394.

93.

Hong, S., Malik, M. L., & Lee, M. K. (2003). Testing configural, metric, scalar, and latent mean invariance across genders in sociotropy and autonomy using non-western sample. Educational and Psychology Measurement, 63(4), 636-654.

94.

Hunt, S., Wisocki, P., & Yanco, J. (2003). Worry and use of coping strategies among older and younger adults. Journal of Anxiety Disorder, 17, 547-560.

95.

Kertz, S. J., & Woodruff-Borden, J. (2011). The Developmental Psychology of Worry. Clinical Child Family Psychology Review, 14(2), 174-197.

96.

Knudson-Martin, C. (1994). The female voice application s to Bowen' s family systems theory. Journal of Marital and Family Therapy, 20(1), 35-46.

97.

Last, C., Hersen, M., Kazdin, A., Francis, G., & Grubb, H. (1987). Psychiatric illness in the mothers of anxious children. American Journal of Psychiatry, 144(12), 1580-1583.

98.

Lewis, M., Feiring, C., & Rosenthal, S. (2000). Attachment over time. Child Development, 71(3), 707-720.

99.

MacCallum, R. C., Browne, M. W., & Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130-149.

100.

Marsh, H. W., Martin, D., James, P., & Richard, W. (2004). Why multicollinearity matters: A reexamination of relations between self-efficacy, self-concept, and achievement. Journal of Educational Psychology, 96(3), 518-522.

101.

McLeod, B., Wood, J., & Weisz, J. (2007). Examining the association between parenting and childhood anxiety: A meta analysis. Clinical Psychology Review, 27(2), 155-172.

102.

Mennine, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Fresco, D. M. (2005). Preliminary evidence for an emotion dysregulation model of generalized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 43(10). 1281-1310.

103.

Muris, P., Meesters, C., & Gobel, M. (2001). Reliability, validity, and normative data of the Penn State worry questionnire in 8-12- year-old-children. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 32(2), 63-72.

104.

Olatunji. B. O., Scottenbauer, M. A., Rodriguez, B. F., Glass, C. R., & Arnkoff, D. B. (2007). The structure of worry: relations between positive/negative personality characteristics and the Penn State worry questionnaire. Journal of Anxiety Disorders, 21(4), 540-553.

105.

Pacht, A. R. (1984). Reflections on perfection. American Psycologist, 39, 386-390.

106.

Peckham, A. D., McHugh, R. K., & Otto, M. W. (2010). A meta-analysis of the magnitude of biased attention in depression. Depression and Anxiety, 2, 1135-1142.

107.

Rodriguez, C. M., & Richardson, M. J. (2007). Stress and anger as contextual factors and preexisting cognitive schemas: Predictiong parental child maltreatment risk. Child Treatment, 12(4), 325-337.

108.

Roemer, L., & Orsillo, S. (2002). Expanding our conceptualization of and treatment for generalized anxiety disorder: Integration mindfulness/acceptance-based approaches with existing cognitive-behavioral models. Clinical Psychology: Science and Practice, 9, 54-68.

109.

Rosser, S., Issakidis, C., & Peters, L. (2003). Perfectionism and social phobia: Relationship between the constructs and impact on cognitive behavior therapy. Cognitive Therapy and Research, 27(2), 143-151.

110.

Rossi, A. S., & Rossi, P. H. (1990). Of human bonding: parent-child relations across the life course. New York: Aldine de Gruyter.

111.

Rudolph, S. G., Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2007). Perfectionism and deficits in cognitive emotion regulation. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 25(4), 343-357.

112.

Russell, D. W., Kahn, J. H., Spoth, R., & Altmaier, E. M. (1998). Analyzing Data From Experimental Studies: A Latent Variable Structural Equation Modeling Approach. Journal of counseling psychology, 45(1), 18-29.

113.

Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: New procedures and recommendations. Psychological Methods, 7(4), 422-445.

114.

Slaney, R. B., Ashby, J. S., & Trippi, J. (1995). Perfectionism: Its measurement and career relevance. Journal of Career Assessment, 3, 279-297.

115.

Sroufe, L. A. (2005). Attachment and development: A prospective, longitudinal study from birth to adulthood. Attachment & Human Development, 7(4), 349-367.

116.

Stӧber, J., Tepperwien, S., & Staak, M. (2000). Worrying leads to reduced concrete-ness of problem elaborations: Evidence for the avoidance theory of worry. Anxiety, Stress, and Coping, 13, 217-227.

117.

Stӧber, J., & Joormann, J. (2001). Worry, Procrastination, and Perfectionism: Differentiating Amount of Worry, Pathological Worry, Anxiety, and Depression. Cognitive therapy and research, 25(1), 49-60.

118.

Tamura, T., & Lau, A. (1992). Connectedness Versus Separateness: Applicability of Family Therapy to Japanese Families. Family Process, 31, 319-340.

119.

Watkins, E. R. (2008). Constructive and unconstructive repetitive thought. Psychological Bulletin, 134(2), 163-206.

Korean Journal of School Psychology