바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Development of Parent-involved Program for Enhancing Elementary School Children’s Anger Control Ability

Abstract

The purpose of this study was to develop a parent-involved program for enhancing elementary school children’s anger control ability, and verify its effects. For this purpose, this study analyzed domestic and overseas programs for anger control, and designed a comprehensive and systemic program development procedure comprising 11 stages of inquiry research, setting up program targets, structural elements extraction and content selection, setting up session targets, program presentation strategies, program content actualization, professionals’ validation processes, preliminary program implementation, final program implementation, and program effectiveness verification. This study performed the anger scale for elementary 5th grade 198 students and selected those students who obtained the score above an average of the total score (M=97, SD=17.9) and their parents as the subjects of this study. This study randomly divided the participants into three groups including the experimental group of 10 children and 10 sets of parents, the control group of 10 children and 10 sets of parents, and the comparison group of 10 students only. This study conducted 12 sessions of the program for the experimental group and the comparison group twice per week. To verify the effects of the program, this study conducted pre- and post-tests for the experimental group (parent-involved program for enhancing anger control ability), the comparison group (program for enhancing anger control ability), and the control group before and right after the program performance, and conducted afterward-test six weeks after the program termination. From the results of this study, while the comparison group showed a significant change in children’s anger level and parents-children communication at the time of the post-test, and retroactive status in the afterward-test, the experimental group turned out to keep the effect of the program in the post-test and in the afterward-test. As for the anger expression types of children and parents, the experimental group showed a more significant change than the comparison group. It is suggested that this study demonstrated the importance of parent variables for anger control as the experimental group of parent-involved with children that was developed in this study, showed a higher effect on enhancing elementary students’ anger level, parents-children communication, and anger expression types of elementary students and parents than the comparison group of children only did.

keywords
Enhancing anger control ability, parent-involved, anger level, parents-children communication, anger expression type, 분노조절능력 향상, 부모연계, 분노수준, 부모-자녀 의사소통, 분노표현양식

Reference

1.

김경희 (2012). 어머니와 아동용 분노조절프로그램의 개발 및 효과성 연구. 수원대학교 대학원 석사학위논문.

2.

김미영, 조혜희, 박지연 (2010). 정서 및 행동문제를 가진 아동과 청소년의 분노조절 프로그램에 관한 고찰: 1990년에서 2010년까지의 국내의 실험연구를 중심으로. 특수 아동교육 연구, 12(4), 291-312.

3.

김백영 (1997). 분노통제 프로그램이 부적응 아동의 분노와 공격성 감소에 미치는 효과. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.

4.

김정규 (1995). 게슈탈트 심리치료. 서울: 학지사.

5.

김종주 (2011). 중학생의 분노 조절 능력 향상을 위한 REBT 활용 집단상담 프로그램 개발. 한국교원대학 교육대학원 석사학위논문.

6.

김진희, 김영희 (2007). 부모의 갈등과 적대적 태도, 분노가 아동의 적응에 미치는 영향. 한국가족관계학회, 12(3), 149-175.

7.

김창대 (2002). 청소년 집단상담의 운영. 서울: 한국청소년상담원.

8.

김호숙 (2001). 인지행동적 분노대처훈련이 분노수준이 높은 아동의 분노, 충동성 및 공격성에 미치는 효과. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문.

9.

김희성 (2008). 가정폭력 경험 청소년을 위한 게슈탈트 예술치료 프로그램의 개발 및 효과. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문.

10.

문은주 (2010). 고등학생용 분노조절프로그램 개발. 경북대학교 대학원 박사학위논문.

11.

문은주, 김성회 (2008). 고등학생용 분노 척도 개발. 한국교육, 35, 151-169.

12.

민하영 (1992). 청소년 비행 정도와 부모-자녀 간 의사소통, 가족의 응집 및 적응과의 관계. 한국아동학회, 13(1), 112-124.

13.

박세나 (2011). 초등학생의 분노조절 능력 향상을 위한 집단상담 프로그램개발. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.

14.

박윤아 (2007). 분노조절프로그램이 정서 및 행동장애 위험 아동의 공격성 및 정서적 능력에 미치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

15.

박인우 (1995). 효율적 집단상담 프로그램 개발을 위한 체제적 모형. 상담지도, 20, 19-40, 계명대학교.

16.

박주영 (2014). 부모-자녀의 의사소통이 자녀에게 미치는 영향에 대한 메타분석. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.

17.

박현숙 (2014). 탄력성과 분노사고 및 분노표현의 구조적 관계: 유아자녀를 둔 어머니 중심으로. 한양대학교 대학원 박사학위논문.

18.

박희숙, 하정희 (2007). 부모-자녀 간 의사소통 수준과 정서적 자율성이 청소년의 분노표현 방식과 비행행동에 미치는 영향. 한국청소년연구, 18(2), 89-110.

19.

백현주 (2009). 아동․청소년을 대상으로 한 분노조절훈련 효과에 관한 메타분석. 성균관대학교 일반대학원 석사학위논문.

20.

서보람 (2013). 아동이 지각한 부모-자녀 간 의사소통유형과 아동의 분노와의 관계: 아동의 일상적 스트레스의 매개 효과. 한양대학교 대학원 석사학위논문.

21.

송현옥 (2005). 분노조절 집단상담프로그램이 초등학생의 공격성 감소에 미치는 효과. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문.

22.

신정미, 조성호 (2014). 정서인식 명확성과 분노표현 방식관계에서 분노 반추의 매개효과. 인간이해, 35(1), 129-148.

23.

안지현, 이승연 (2013). 중학생의 내현적 자기애, 수치심, 분노, 반응적 공격성의 관계와 적응적인 인지적 정서조절의 역할. 한국심리학회지: 발달, 26(1), 61-84.

24.

안윤영 (2012). 중학생의 분노사고와 분노표현의 관계 및 분노조절프로그램의 효과. 한양대학교 대학원 박사학위논문.

25.

유안진, 김혜선 (2004). 인간 발달. 서울: 한국방송대학교출판부.

26.

이경미, 이인수 (2013). 분노 다루기 부모교육 집단상담 프로그램 개발과 효과성: 사티어 변형 체제 치료 모델을 토대로. 한국가족치료학회지, 21(2), 231-255.논문.

27.

이규미 (1998). 청소년의 분노와 분노 처리과정에서의 공격행동에 관한 체험 분석. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.

28.

이근배 (2008). 분노기분에서의 반추사고와 반추 초점의 효과. 경북대학교 대학원 박사학위논문.

29.

이윤경 (2002). 분노조절프로그램이 초등학교 저학년 아동의 공격성 감소에 미치는 효과. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.

30.

이정숙, 이 현, 안윤영, 유정선, 권선주 (2011). 국내 분노조절프로그램 연구 동향: 국내 학술 논문 중심으로 (1996~2008). 한국아동심리치료학회지, 5(1), 1-22.

31.

이지영, 손정락 (2011). 역기능적 분노의 조절을 위한 Siegel의 대인신경생물학적 모형에 기반한 절충적 프로그램의 효과 검증. 한국심리학회지: 건강, 16(2), 243-261.

32.

장휘숙 (2007). 전생애 발달심리학. 서울: 박영사.

33.

전겸구 (1996). 한국판 STAXI척도 개발 연구, 재활심리연구, 3(1), 53-69.

34.

전겸구 (1999). 분노에 관한 기초 연구, 재활심리연구, 6(1), 173-190.

35.

전겸구, 한덕웅, 이장호 (1998). 한국판 상태-특성분노표현척도(STAXI-K): 대학생집단. 한국심리학회지, 3(1), 18-22.

36.

전성희 (2007). 아동기 자녀를 둔 부모의 분노사고와 분노표현 방식. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.

37.

전은청, 이혜진, 이진숙 (2012). 아동을 대상으로 한 분노조절프로그램 경향 분석: 2000 ~2010년도 국내 논문을 중심으로. 한국아동권리학회, 16(1), 73-95.

38.

정미선 (2014). 교류분석 이론에 근거한 부모의 분노조절프로그램 개발 및 효과 검증. 경남대학교 대학원 박사학위논문.

39.

정옥분 (2004). 발달심리학. 서울: 학지사.

40.

정은희 (2010). 어머니의 양육 스트레스와 사회적 지지가 분노표현에 미치는 영향: 초등학교 5, 6학년 자녀를 둔 어머니를 중심으로. 서강대학교 공공정책대학원 석사학위논문.

41.

천성문, 이영순, 이현림 (2000). 신경증적 비행청소년의 분노조절을 위한 인지행동적 집단치료 효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 12(1), 53-82.

42.

채유경 (2001). 청소년 분노표현 방식의 모델 및 조절효과 검증. 전남대학교 대학원 박사학위논문.

43.

채혜정 (2004). 학령기 아동의 분노경험 및 특성에 관한 연구. 아동 권리 연구, 8(4), 671-703.

44.

홍상황, 곽경숙, 김미라 (2009). 아동용 분노조절프로그램의 개발과 적용. 초등교육연구, 19, 35-58.

45.

Barnes, H. L., & Olson, D. H. (1985). Parent- adolescent communication and the circumplex model. Child Development, 56(2), 438-447.

46.

Bernard, M. E., & DiGiuseppe, R. (2000). Advances in the theory and practice of rational-emotive behavioral consultation. Journal of Educational and Psychological Consultation, 11(3), 333-355.

47.

Blake, C. S., & Hamrin, V. (2007). Current Approaches to the Assessment and Management of Anger and Aggression in Youth: A Review.  Journal of Child & Adolescent Psychiatric Nursing, 20(4), 209-221.

48.

Brody, S. (2006). Blood pressure reactivity to stress is better for people who recently had penile–vaginal intercourse than for people who had other or no sexual activity. Biological Psychology, 71(2), 214-222.

49.

Clore, G. L., & Centerbar, D. B. (2004). Analyzing anger: How to make people mad. Emotion, 4(2), 139-144.

50.

Cole, R. L., Treadwell, S., Dosani, S., & Frederickson, N. (2013). Evaluation of a short-term, cognitive-behavioral intervention for primary age children with anger-related difficulties. School Psychology International. 34(1), 82-100.

51.

Cosgrove, M. P. (2002). 분노와 적대감. (김만풍 역). 서울: 두란노. (원저 1988 출판)

52.

Deffenbacher, J. L., & McKay, M. (2000). Overcoming situational and general anger. Oakland: New Harbinger.

53.

DiGiuseppe, R., & Tafrate, R. (2007). Understanding anger disorders. New York: Oxford University Press.

54.

Enright, R. D., & Fitzgibbons, R. P. (2000). Helping clients forgive: An empirical guide for resolving anger and restoring hope. Washington, DC: American Psychological Association.

55.

Fabes, R. A., Leonard, S. A., Kupanoff, K., & Martin, C. L. (2001). Parental coping with children’s negative emotions: Relations with children’s emotional and social responding. Child Development, 72(3), 907-920.

56.

Fetsch, R. J., Yang, R. K., & Pettit, M. J. (2008). The RETHINK Parenting and Anger Management Program: A follow-up validation study. Family Relations, 57(5), 543-552.

57.

Freeman, A. (2007). The use of homework in cognitive behavior therapy: Working with complex and insomnia. Cognitive and behavioral practice, 14(3), 261-267.

58.

Garner, P., & Hinton, T. (2010). Emotional display rules and emotion delf-regulation: Associations with bullying and victimization in community- based after school programs. Journal of Community and Applied Social Psychology, 20(6), 480-496.

59.

Grotevant, H. D., & Cooper, C. R. (1986). Individuation in family relationships. Human Development, 29(2), 82-100.

60.

Hagiliassis, N., Gulbenkoglu, H., Marco, M. D., Young, S., & Hudson, A. (2005). The anger management project: A group intervention for anger in people with physical and multiple disabilities. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 30(2), 86-96.

61.

Kellner, M. H., Bry, B. H., & Colletti, L. A. (2002). Teaching anger management skills to students with severe emotional or behavioral disorders. Behavioral Disorders, 27(4), 400-407.

62.

Kellner, M. H., Bry, B. H., & Colletti, L. A. (2003). Increasing anger log use during school among middle school students with emotional and behavioral disorders. Child & Family Behavior Therapy, 25(3), 7-21.

63.

Lazarus, R. S. (1982). Thoughts on the relations between emotion and cognition. American psychologist, 37(9), 1019-1027.

64.

Lemay, J. E., Overall, N. C., & Clark, M. S. (2012). Experiences and interpersonal consequences of hurt feelings and anger. Journal of Personality & Social Psychology, 103(6), 982-1006.

65.

Malatesta, C. Z., & Haviland, J. M. (1982). Learning display rules: The socialization of emotion expression in infancy. Child Development, 54, 603-619.

66.

Moreno, Z. T., Blomkvist, L. D., & Rützel, T. (2000).  Psychodrama, surplus reality and the art of healing. London, UK: Routledge.

67.

Novaco, R. W. (1975). Anger control. Lexington, Mass: D. C. Health.

68.

Ragin, C. (2002). 비교방법론. (이재은, 신현중, 윤경준, 이우권 역). 서울: 대영문화사. (원저 1989 출판)

69.

Rendek, T. E. (2007). The effects of a multimedia- based anger management intervention on the aggressive and prosocial behavior of children with disabilities. University of Louisville.

70.

Sortsman, E. L., Carlson, J. S., & Guthrie, K. M. (2010). Lesson learned froml Leading an anger management group using the “Seeing Red” curriculum within an elementary school. Journal of Applied School Psychology, 26(4), 339-350.

71.

Spielberger, C. D., Krasner, S. S., & Solomon, E. P. (1988). The experience, expression, and control of anger. In M. P. Janisse(Ed). Health Psychology: Individual differences and stress (pp. 89-108). New York: Springer Verla.

72.

Spielberger, C. D. (1988). Professional manual for the State-Trait anger expression inventory (STAXI, Research ed.). Tampa, FL: Psychological assessment resources, Inc.

73.

Snyder, J., Stoolmiller, M., Wilson, M., & Yamamoto, M. (2003). Child anger regulation, parental responses to children’s anger displays, and early child antisocial behavior. Social Development, 12(3), 335-360.

74.

Taylor, J. L., Novaco, R. W., Gillmer, B., & Thorne, I. (2002). Cognitive–behavioural treatment of anger intensity among offenders with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 15(2), 151-165.

75.

Williams, K. M. (2002). Determining the effectiveness of anger management training and curricular infusion at an alternative school for students expelled for weapons. Urban Education, 37(1), 59-76.

76.

Yalom, I. D. (1995). The theory and practice of group psychotherapy. New York : Basic Books.

77.

Yavuzer, Y., & Karataş, Z. (2013). The mediating role of anger in the relationship between automatic thoughts and physical aggression in adolescents. Turkish Journal of Psychiatry, 24(2), 117-123.

78.

Yekta, M. S., Zamani, N., Parand, A., Ayazi, M., & Lotfi, S. (2011). Effects of anger management workshops on mothers of children with special needs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 159-162.

Korean Journal of School Psychology