바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The relations between adolescents’ childhood abuse and school violence offense experience, victimization experience: The mediating effect of early maladaptive schemas

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the mediating effect of early maladaptive schemas in the relationship between adolescents' childhood abuse and school violence offense and victimization experience. The participans were 502 9th grade middle school students and high school freshman in Gyeonggi-do, who filled out the Questionnaires with child abuse scale, School violence experienced scale, Early maladaptive schemas - short form scale. The results of this study were summarized as follows. First, by analyzing the correlations among variables, there were a significant static relationships among adolescents' childhood abuse, early maladaptive schemas and school violence offense/victimization experience. Second, the early maladaptive schemas partially mediated the relationship between childhood abuse and school violence experiences. In school violence offense, a enmeshment and abandonment schema partially mediated the link between childhood abuse and school violence experience. In school violence victimization, a subjugation schema partially mediated the link between childhood abuse and school violence. This research results can help ourselves to understand perpetrators/victims of school violence and it may suggest informative resources in school fields and counseling for school violence prevention. For the last, based on the represented results, the implications and limitations of this study was discussed.

keywords
Childhood Abuse, Early Maladaptive Schemas, Adolescents, School Violence Offense Experience, School Violence Victimization Experience., 아동기 학대경험, 청소년, 초기 부적응 도식, 학교폭력 가해, 학교폭력 피해

Reference

1.

김광혁 (2009). 방임이 아동발달에 미친 영향. 사회과학논집, 24(2), 27-45.

2.

김영혜 (2009). 여고생이 지각한 부모의 부부갈등과 대인관계문제에서 초기 부적응도식의 매개효과. 한국심리학회지: 여성, 14 (4), 77-100.

3.

김재엽, 이지현, 정윤경 (2008). 청소년들의 가정폭력노출경험이 학교폭력가해 행동에 미치는 영향. 한국사회복지학회 2008년도 추계공동학술대회, 10, 235-236.

4.

교육부 (2016). 2016년 2차 학교폭력 실태조사 결과. http://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID=294&lev=0&statusYN=C&s=moe&m=0503&opType=N&boardSeq=65052

5.

노영천, 김홍석 (2013). 아동의 학대경험과 공격성의 관계에서 초기부적응 도식의 매개효과, 청소년학연구, 20(8), 1-20.

6.

노충래, 이신옥 (2003). 중학생의 학교폭력에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 부부폭력 목격경험, 아동학대 피해경험, 내적 통제감 및 학교생활 인식을 중심으로. 학교사회사업학회지, 1(6), 1-35.

7.

박경숙, 손희권, 송혜정 (1998). 학생의 왕따현상에 대한 연구. 한국교육개발원 연구보고, 98-119.

8.

박은영 (2014). 초기 청소년의 학교폭력 경험에 대한 생태학적 변인의 영향 연구. 전남대학교 대학원. 박사학위 논문.

9.

박은영, 김경신 (2014). 청소년의 학교폭력 피해와 가해경험에 대한 생태학적 변인의 영향 연구, 한국가족관계학회지, 19(3), 91- 118.

10.

박진아 (2015). 청소년의 아동기 외상경험이 또래괴롭힘 참여자 역할행동에 미치는 영향 : 초기부적응도식의 매개효과를 중심으로. 아동가족치료연구, 14, 65-80.

11.

배준우 (2010). 청소년의 학교폭력에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 -경상북도를 중심으로-. 경북대학교 과학기술대학원 석사학위논문.

12.

심선보 (2000). 심리사회적 특성과 집단따돌림 경험 유형과의 관계. 가톨릭대학교 대학원. 석사학위논문.

13.

신혜영, 최해림 (2003). 부모로부터의 학대경험과 공격성 및 대인불안간의 관계: 초등학교 고학년을 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 15(2), 295-307.

14.

이명진, 조주연, 최문경 (2007). 부모의 아동학대가 청소년 비행에 미치는 영향, 사회연구, 14, 9-42.

15.

이미열 (2006). 청소년기 애착과 우울증과의 관계: 초기 부적응 도식의 매개효과를 중심으로. 아주대학교 대학원. 석사학위논문.

16.

장 량 (2005). 아동기 학대경험이 청소년기 사회적 문제해결능력에 미치는 영향. 한세대학교 대학원. 석사학위 논문.

17.

정익중 (2008). 아동학대경험이 또래집단으로부터의 소외로 이어지는 발달경로. 아동학회지, 29(4), 79-95.

18.

정익중, 박현선, 구인회 (2006). 피학대 아동이 비행에 이르는 발달경로. 한국사회복지학회, 58(3), 223-244.

19.

정종진 (2012). 생태학적 측면에서 본 학교폭력의 유발 요인. 초등상담연구, 11(3), 331- 350.

20.

정향기, 최태진 (2013). 중학교의 학교폭력 경험 유형에 따른 의사소통 특성. 상담학연구, 14(1), 573-591.

21.

조성호 (2001). 한국판 도식질문지의 요인구조. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 13(1), 177-192.

22.

조성호 (2002). 초기 부적응 도식과 심리적 부적응. 한국심리학회: 상담 및 심리치료, 14 (4), 775-788.

23.

차미영(2010). 아동기 외상과 초기 성인기 대인관계 문제 간의 관계에서 초기부적응도식의 매개효과. 경북대학교대학원. 석사학위 논문.

24.

최미정 (2009). 아동기 학대경험과 우울 및 불안의 관계: 초기 부적응 도식의 매개효과. 성신여자대학교 대학원. 석사학위논문

25.

한영주 (1999). 중․고등학교 집단따돌림 가해자 및 피해자의 특성에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원. 석사학위 논문.

26.

홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 일반, 19(1), 167-177.

27.

한국교육개발원(2104). 2014 학교폭력실태조사. 서울.

28.

Atmaca, S., & Gencoz, T. (2016). Exploring revictimization process among Turkish women: The role of early maladaptive schemas on the link between child abuse and partner violence. Child Abuse & Neglect, 52, 85-93.

29.

Baranoff, J., Oei, T. P. S., Cho, S. H., & Kwon, S. M. (2006). Factor structure and internal consistency of the Young Schema Questionnaire(short form) in Korean and Australian samples. Journal of Affective Disorders. 93, 133-140.

30.

Beck, A. T., & Freeeman, A. (1990). Cognitive therapy of personalities. New York: Guilford Press.

31.

Camodeca, M., & Goossens, F. A.(2005). Aggression, social cognitions, anger and sadness in bullies and victims. Journal of Child Psychology & Psychiatry, 46, 186–197.

32.

Carr, S. N., & Francis, A. J. P. (2010). Do early maladaptive schemas mediate the relationship between childhood experiences and avoidant personality disorder features? A preliminary investigation in a non-clinical sample. Cognitive Therapy and Research, 34, 343-358.

33.

Cecero, J. J., Nelson, J. D., Gillie, J. M. (2004). Tools and tenets of schema therapy: Toward the construct validity of the early maladaptive schema questionnaire-research version (EMSQ- R). Clinical Psychology & Psychotherapy, 11, 344- 357.

34.

Crawford, E., & Wright, M. O. (2007). The impact of childhood psychological maltreatment on interpersonal schemas and subsequent experiences of relationship aggression. Journal of Emotional Abuse, 7, 93-116.

35.

Kendall-Tackett, K. (2002). The health effects of childhood abuse: Four pathways by which abuse can influence health. Child abuse & Neglect, 26(6), 715-729.

36.

Kochenderfer-Ladd, B. (2004). Peer victimization: The role of emotions in adaptive and maladaptive coping. Social Development, 13, 329–349.

37.

Macklem, G. L. (2003). Bullyng and teasing : Social power in children’s groups. New York : Kluwer Academic/Plenum Publisher.

38.

McGinn, L. K., Young, J. E., & Sanderson, W. C. (1995). When and how to do longer term therapy, without feeling guilty? Cognitive and Behavioral Practice, 2, 187-212.

39.

Messman-Moore, T. L., & Coates, A. (2007). The impact of childhood psychological abuse on adult interpersonal conflict: The role of early maladaptive schemas and patterns of interpersonal behavior. Journal of Emotional Abuse, 7, 75-92.

40.

Muris, P. (2006). Maladaptive schemas in non-clinical adolescents: Relations to perceived parental rearing behaviors, big five personality factors and psychological symptoms. Clinical Psychology and Psychotherapy, 13, 405-413.

41.

Paul R. S., & Kelly H. K. (2005). Bullying in school: An overview of types, effects, family characteristics and intervention strategies. Children Schools, 27(2), 101-110.

42.

Schwartz, Dodge, K. A., & Coie, J. D. (1993). The emergence of chronic peer victimization in boys’play groups. Child Development, 64, 1755-1772.

43.

Stevens, J. P. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences. (4th ad.) Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

44.

Tremblay, P. E., & Dozois, D. (2009). Another perspective on trait aggressiveness: Overlap with early maladaptive schemas. Personality and Individual Differences, 46(5), 569-574.

45.

Wright, M. O., Crawford, E., & DelCastillo, D. (2009). Childhood emotional maltreatment and later psychological distress among college students: The mediating role of maladaptive schemas. Child Abuse & Neglect, 33, 59-68.

46.

Young, J. E. (1990). Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Sarasota, Fl: Professional Resource Press.

47.

Young, J. E. (1998). Young Schema Questionnaire Short Form. New York: Cognitive Therapy Center.

48.

Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. New York: Guilford Press.

Korean Journal of School Psychology