바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

한국심리학회지:학교

메뉴

여고생의 완벽주의가 시험불안에 미치는 영향에서 마음챙김의 조절효과

The Moderating Effects of Mindfulness in High School Girls’ Perfectionism and Test Anxiety

초록

본 연구에서는 여고생의 완벽주의와 시험불안의 관계에서 마음챙김의 조절효과를 규명하였다. 이를 위해 인천에 소재한 고등학교 1, 2, 3학년에 재학 중인 여자 고등학생 396명을 대상으로 연구를 실시하였다. 측정도구는 다차원적 완벽주의 척도, 청소년 마음챙김 다요인 척도, 한국판 시험불안 검사를 사용하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 변인 간의 관계를 파악하기 위해 Pearson의 상관분석을 실시한 결과, 여고생의 적응적 완벽주의와 부적응적 완벽주의는 시험불안에 대해 정적 상관관계를 나타냈고, 마음챙김은 시험불안에 대하여 부적 상관관계를 나타냈다. 둘째, 여고생의 완벽주의와 시험불안의 관계에서 마음챙김의 조절효과를 검증하기 위해 위계적 중다회귀분석을 실시한 결과, 적응적 완벽주의가 시험불안에 미치는 영향에서 마음챙김의 조절효과는 유의한 반면, 부적응적 완벽주의가 시험불안에 미치는 영향에서는 마음챙김의 조절효과가 유의하지 않았다. 이를 통해 본 연구에서는 여고생의 시험불안에 영향을 미치는 완벽주의와 마음챙김의 중요성을 확인하였고, 여고생의 시험불안에 대해 마음챙김 향상을 위한 개입의 근거를 마련하고자 하였다.

keywords
high school girls’ test anxiety adaptive perfectionism maladaptive perfectionism mindfulness. 여고생의 시험불안 적응적 완벽주의 부적응적 완벽주의 마음챙김

Abstract

The purpose of this study was to examine the moderating effects of mindfulness between high school girls’ perfectionism and test anxiety. The subjects of this study were 396 first, second and third grade girl students in high school located in Incheon. They were assessed by the Multidimensional Perfectionism Scale (FMPS), Multi-factor Mindfulness Scale for Adolescents (MMSA) and Test Anxiety Inventory-Korea (TAI-K). The collected data was analyzed using Pearson’s correlation analysis and hierarchical regression. The results which were significant in hierarchical regression were analyzed by using simple slope analysis. The results of this study can be summarized as follows. First, as the adaptive perfectionism and maladaptive perfectionism were increased, the level of test anxiety was increased. As the mindfulness was increased, the level of test anxiety was decreased. Second, the moderating effect of the mindfulness on the relationship between high school girls’ adaptive perfectionism and test anxiety was significant. In contrast, the moderating effect of the mindfulness on the maladaptive perfectionism and test anxiety was not significant. In conclusion, this study confirmed the important role of high school girls’ mindfulness to decrease test anxiety.

keywords
high school girls’ test anxiety adaptive perfectionism maladaptive perfectionism mindfulness. 여고생의 시험불안 적응적 완벽주의 부적응적 완벽주의 마음챙김

참고문헌

1.

강이순, 김명식 (2005). 여자 고등학생의 시험불안에 영향을 주는 인지특성에 관한 연구. 청소년상담연구, 13(2), 75-84.

2.

김덕연, 이봉건 (2011). 청소년 시험불안 감소를 위한 인지행동치료와 마음챙김명상의 효과 비교. 한국명상치유학회지, 2(1), 21- 45.

3.

김문주 (1991). 우리나라 학생들의 시험불안진단을 위한 도구개발과정. 소아청소년 정신의학, 2(1), 32-42.

4.

김민선, 최영희, 석분옥, 백근영, 이동귀 (2009). 다차원적 완벽주의와 자기결정성에 따른 하위집단과 학업지연행동. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 23(3), 39-56.

5.

김유리 (2016). 청소년 마음챙김 다요인 척도 개발 및 타당화. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.

6.

김유리, 안도희 (2015). 청소년의 마음챙김과 긍정심리 및 부정심리 특성 간의 관계. Journal of the Korean Data Analysis Society, 17(1), 347-363.

7.

김윤희, 서수균 (2008). 완벽주의에 대한 고찰: 평가와 치료. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(3), 581-613.

8.

김정은, 손정락 (2012). 수용전념치료가 평가염려 완벽주의적 대학생들의 평가염려 완벽주의, 부정적 평가에 대한 두려움, 경험 회피 및 자기효능감에 미치는 효과. 한국심리학회지: 임상, 31(3), 749-771.

9.

김효정 (2015). 마음챙김이 주의조절에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

10.

남궁혜정, 이영호 (2005). 이차원 완벽주의 척도의 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 임상, 24(4), 917-936.

11.

노지영 (2005). 청소년의 시험불안과 정신건강과의 관계. 지역사회간호학회지, 16(4), 458-466.

12.

박병기, 임신일 (2010). 시험불안 관련변인의 메타 분석. 한국교육심리학회, 24(4), 875- 894.

13.

박성현 (2006). 마음챙김 척도의 개발. 가톨릭대학교 대학원 박사학위논문.

14.

배재홍, 장현갑 (2006). 한국형 마음챙김 명상에 기반한 스트레스 감소 프로그램이 대학생의 정서반응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 11(4), 673-688.

15.

설미향, 이윤형 (2011). 다차원적 완벽주의와 자기애가 열등감에 미치는 영향. 한국심리학회지: 발달, 24(3), 1-17.

16.

염시창, 박현주 (2005). 일반계 여고생의 완벽주의, 학업적 자기효능감 및 시험불안의 관계모형 검증. 한국심리학회지: 학교, 2(1), 19-35.

17.

우수경, 김기예 (2013). 청소년의 성, 학교급, 시험불안 및 우울이 학교생활적응에 미치는 영향. 순천향 인문과학논총, 32(2), 165-195.

18.

이은영, 박양리, 현명호 (2008). 시험불안에 있어 학업스트레스와 마음챙김의 관련성. 스트레스연구, 16(2), 79-84.

19.

이은영, 현명호 (2011). 청소년의 시험불안 감소를 위한 MBSR과 REBT의 효과. 청소년학연구, 18(11), 165-184.

20.

이현주, 손원숙 (2013). 고등학생의 자기지향과 타인지향, 사회부과 완벽주의가 자기조절학습 및 시험불안에 미치는 효과. 한국심리학회지: 학교, 10(1), 219-239.

21.

장혜정, 하은혜 (2008). 아동의 완벽주의와 시험불안의 관계에서 자기효능감의 중재효과. 한국심리학회지: 학교, 5(3), 251-267.

22.

정승진 (1999). 완벽성 감소를 위한 인지행동 집단상담 프로그램 개발. 연세대학교 대학원 박사학위논문.

23.

정아현 (2013). 완벽주의와 인지적 정서조절 전략이 시험불안에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

24.

정아현, 강민주 (2014). 완벽주의와 인지적 정서조절 전략이 시험불안에 미치는 영향. 아동학회지, 35(1), 61-76.

25.

정종희, 정현희, 이귀숙 (2009). 부모의 성취압력이 중학생의 시험불안에 미치는 영향. 한국심리학회지: 학교, 6(3), 377-393.

26.

조수철 (1991). 시험불안의 개념과 이론. 소아․청소년정신의학, 2(1), 3-10.

27.

조용래 (2008). 시험불안에서 상위인지의 역할: 우울수준, 실수에 대한 완벽주의적 염려, 학습기술 및 학업적 자기 효능감의 영향을 넘어서. 한국심리학회지: 임상, 27(3), 709-727.

28.

채민성 (2015). 치위생과 여대생의 사회부과 완벽주의와 학업소진의 관계: 시험불안의 매개효과. Journal of Korean Academy of Oral Health, 39(4), 295-302.

29.

최원혜, 문은식 (2004). 고등학생의 완벽주의 성향에 따른 시험불안의 차이. 교육심리연구, 18(1), 23-35.

30.

통계청 (2014). 청소년 고민. 대전: 통계청.

31.

한국청소년정책연구원 (2015). 아동청소년인권실태조사. 세종: 한국청소년정책연구원.

32.

Aiken, L. S., West, S. G., & Reno, R. R. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Thousand Oaks: Sage.

33.

Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 125-143.

34.

Bieling, P. J., Israeli, A. L., & Antony, M. M. (2004). Is perfectionism good, bad, or both? Examining models of the perfectionism construct. Personality and Individual Differences, 36, 1373-1385.

35.

Bieling, P. J., Israeli, A., Smith, J., & Antony, M. M. (2003). Making the grade: the behavioural consequences of perfectionism in the classroom. Personality and Individual Differences, 35, 163- 178.

36.

Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., … & Devins, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), 230-241.

37.

Blankstein, K. R., & Dunkley, D. M. (2002). Evaluative concerns, self-critical, and personal standards perfectionism: A structural equation modeling strategy. In G. L. Flett & P. L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp. 285-315). Washington, DC: American Psychological Association.

38.

Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822-848.

39.

Burton, M., Schmertz, S. K., Price, M., Masuda, A., & Anderson, P. L. (2013). The relation between mindfulness and fear of negative evaluation over the course of cognitive behavioral therapy for social anxiety disorder. Journal of Clinical Psychology, 69(3), 222-228.

40.

Campbell, J. D., & Paula, A. D. (2002). Perfectionistic self-beliefs: Their relation to personality and goal pursuit. In G. L. Flett & P. L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp. 181-198). Washington, DC: American Psychological Association.

41.

Eum, K., & Rice, K. G. (2011). Test anxiety, perfectionism, goal orientation, and academic performance. Anxiety, Stress, & Coping, 24(2), 167-178.

42.

Flett, G. L., Endler, N. S., Tassone, C., & Hewitt, P. L. (1994). Perfectionism and components of state and trait anxiety. Current Psychology, 13(4), 326-350.

43.

Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2002). Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, definitional, and treatment issues. In G. L. Flett & P. L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp. 5-31). Washington, DC: American Psychological Association.

44.

Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2008). Treatment interventions for perfectionism-A cognitive perspective: Introduction to the special issue. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 26(3), 127-133.

45.

Frost, R. O., Heimberg, R. G., Holt, C. S., Mattia, J. I., & Neubauer, A. L. (1993). A comparison of two measures of perfectionism. Personality and Individual Differences, 14(1), 119-126.

46.

Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468.

47.

Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the Self and Social Contexts: Conceptualization, Assessment, and Association With Psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 456-470.

48.

Hinterman, C., Burns, L., Hopwood, D., & Rogers, W. (2012). Mindfulness: Seeking a more perfect approach to coping with life’s challenges. Mindfulness, 3(4), 275-281.

49.

Hoge, E. A., Bui, E., Goetter, E., Robinaugh, D. J., Ojserkis, R. A., Fresco, D. M., & Simon, N. M. (2015). Change in decentering mediates improvement in anxiety in mindfulness-based stress reduction for generalized anxiety disorder. Cognitive Therapy and Research, 39(2), 228-235.

50.

Hollender, M. H. (1965). Perfectionism. Comprehensive Psychiatry, 6(2), 94-103.

51.

James, K., Verplanken, B., & Rimes, K. A. (2015). Self-criticism as a mediator in the relationship between unhealthy perfectionism and distress. Personality and Individual Differences, 79, 123-128.

52.

Kavakci, O., Semiz, M., Kartal, A., Dikici, A., & Kugu, N. (2014). Test anxiety prevalance and related variables in the students who are going to take the university entrance examination. Dusunen Adam, 27(4), 301-307.

53.

Klibert, J. J., Langhinrichsen-Rohling, J., & Saito, M. (2005). Adaptive and Maladaptive Aspects of Self-Oriented versus Socially Prescribed Perfectionism. Journal of College Student Development, 46(2), 141-156.

54.

Lo, A., & Abbott, M. J. (2013). Review of the theoretical, empirical, and clinical status of adaptive and maladaptive perfectionism. Behaviour Change, 30(2), 96-116.

55.

Lowe, P. A. (2014). Should test anxiety be measured differently for males and females? Examination of measurement bias across gender on measures of test anxiety for middle and high school, and college students. Journal of Psychoeducational Assessment, 33(3), 238-246.

56.

Lundh, L. G. (2004). Perfectionism and acceptance. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 22(4), 251-265.

57.

Lundh, L. G., Saboonchi, F., & Wångby, M. (2008). The role of personal standards in clinically significant perfectionism. A person-oriented approach to the study of patterns of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 32(3), 333-350.

58.

Mandler, G., & Sarason, I. G. (1952). Some correlates of test anxiety. Journal of Abnormal and Social Psychology, 47, 810-817.

59.

McDonald, A. S. (2001). The prevalence and effects of test anxiety in school children. Educational Psychology, 21(1), 89-101.

60.

Mills, J. S., & Blankstein, K. R. (2000). Perfectionism, intrinsic vs extrinsic motivation, and motivated strategies for learning: A multidimensional analysis of university students. Personality and Individual Differences, 29(6), 1191-1204.

61.

Morgan, J. R., Price, M., Schmertz, S. K., Johnson, S. B., Masuda, A., Calamaras, M., & Anderson, P. L. (2014). Cognitive processes as mediators of the relation between mindfulness and change in social anxiety symptoms following cognitive behavioral treatment. Anxiety, Stress, & Coping, 27(3), 288-302.

62.

Napoli, M., Krech, P. R., & Holley, L. C. (2005). Mindfulness training for elementary school students: The attention academy. Journal of Applied School Psychology, 21(1), 99-125.

63.

Perolini, C. M. (2012). Mindfulness and perfectionism as predictors of physical and psychological well-being in college students (Unpublished doctoral dissertation). Fordham University, New York.

64.

Putwain, D., & Daly, A. L. (2014). Test anxiety prevalence and gender differences in a sample of English secondary school students. Educational Studies, 40(5), 554-570.

65.

Segool, N. K., Carlson, J. S., Goforth, A. N., von der Embse, N., & Barterian, J. A. (2013). Heightend test anxiety among young children: elementary school students’ anxious responeses to high stakes testing. Psychology in the Schools, 50(5), 489-499.

66.

Shapiro, S. L., Carlson, L. E., Astin, J. A., & Freedman, B. (2006). Mechanisms of mindfulness. Journal of Clinical Psychology, 62(3), 373-386.

67.

Sherry, S. B., Law, A., Hewitt, P. L., Flett, G. L., & Besser, A. (2008). Social support as a mediator of the relationship between perfectionism and depression: A preliminary test of the social disconnection model. Personality and Individual Differences, 45(5), 339-344.

68.

Short, M. M., & Mazmanian, D. (2013). Perfectionism and negative repetitive thoughts: Examining a multiple mediator model in relation to mindfulness. Personality and Individual Differences, 55(6), 716-721.

69.

Slaney, R. B., Rice, K. G., & Ashby, J. S. (2002). A programmatic approach to measuring perfectionism: The Almost Perfect Scales. In G. L. Flett & P. L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp. 63-88). Washington, DC: American Psychological Association.

70.

Slaney, R. B., Rice, K. G., Mobley, M., Trippi, J., & Ashby, J. S. (2001). The revised almost perfect scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(3), 130-145.

71.

Stoeber, J., Feast, A. R., & Hayward, J. A. (2009). Self-oriented and socially prescribed perfectionism: Differential relationships with intrinsic and extrinsic motivation and test anxiety. Personality and Individual Differences, 47(5), 423-428.

72.

Stoeber, J., & Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: Approaches, evidence, challenges. Personality and Social Psychology Review, 10(4), 295-319.

73.

Stoeber, J., & Rambow, A. (2007). Perfectionism in adolescent school students: Relations with motivation, achievement, and well-being. Personality and Individual Differences, 42(7), 1379-1389.

74.

Stumpf, H., & Parker, W. D. (2000). A hierarchical structural analysis of perfectionism and its relation to other personality characteristics. Personality and Individual Differences, 28(5), 837-852.

75.

Terry-Short, L. A., Owens, R. G., Slade, P. D., & Dewey, M. E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and Individual Differences, 18(5), 663-668.

76.

Thompson, M., & Gauntlett-Gilbert, J. (2008). Mindfulness with children and adolescents: Effective clinical application. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 13(3), 395-407.

77.

von der Embse, N., Barterian, J., & Segool, N. (2013). Test anxiety interventions for children and adolescents: A systematic review of treatment studies from 2000-2010. Psychology in the Schools, 50(1), 57-71.

78.

Weiner, B. A., & Carton, J. S. (2012). Avoidant coping: A mediator of maladaptive perfectionism and test anxiety. Personality and Individual Differences, 52(5), 632-636.

한국심리학회지:학교