바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Effects of Socially-Prescribed Perfectionism and Academic Stress on Test Anxiety: Moderated Mediating Effects of Maladaptive Cognitive Emotional Regulation Strategies

Abstract

The purpose of this study was to examine the moderated mediating effect of maladaptive cognitive emotion regulation strategies through academic stress on the relationship between socially-prescribed perfectionism and test anxiety. A total of 604 Korean high school students, including 367 males and 237 females, participated in this study by responding to the following questionnaires: Multidimensional Perfectionism Scale (HMPS), Academic Stress Scale, Korean version of Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (K-CERQ), Test Anxiety Inventory-Korea (TAI-K). The collected data were analyzed using SPSS Macro. The main findings were as follows. First, using three-step mediated regression analysis, the significant partial mediating effect of academic stress on the relationship between socially-prescribed perfectionism and test anxiety was found. Second, using hierarchial multiple regression analysis, it was found that maladaptive cognitive emotion regulation strategies moderatedthe relationship between academic stress and test anxiety. Third, using SPSS Macro, the moderated mediating effect of maladaptive cognitive emotion regulation strategies (especially, rumination, self-blame, and catastrophizing) on the relationship between socially-prescribed perfectionism, academic stress, and test anxiety was found. Based on the result of this study, we discussed several implications for counseling and education, limitations of the study, and suggestions for future research.

keywords
사회부과 완벽주의, 학업스트레스, 부적응적 인지적 정서조절전략, 시험불안, 조절된 매개효과, socially-prescribed perfectionism, academic stress, maladaptive cognitive emotion regulation, test anxiety, moderated mediating effect

Reference

1.

강혜정, 강성현, 임은미 (2014). 일반계 고등학생의 학업스트레스, 희망, 내재적 동기, 학업 소진의 구조적 관계 및 성별차이 탐색. 아시아교육연구, 15(4), 1-27.

2.

고희경, 현명호 (2009). 완벽주의와 분노 표현양상 간 관계에서의 인지적 대처전략의 매개효과 검증. 한국심리학회지: 임상, 28 (1), 97-116.

3.

곽재은 (2012). 고등학생이 지각하는 부모성취압력이 시험불안에 미치는 영향: 사회부과적 완벽주의와 학업스트레스의 매개영향. 경상대학교 대학원 석사학위논문.

4.

권재환, 김경희 (2016). 대학생의 다차원적 완벽주의와 심리적 안녕감의 관계에서 학업,진로스트레스의 매개효과. 한국직업교육학회, 35(3), 1-27.

5.

김문주 (1991). 우리나라 학생들의 시험불안진단을 위한 도구개발과정. 소아․청소년 정신의학, 2(1), 32-42.

6.

김미경, 김양희, 황사라, 정익중 (2012). 고등학생의 성적이 학업스트레스에 미치는 영향: 성별 조절효과를 중심으로. 청소년복지연구, 14(4), 165-187.

7.

김소희 (2008). 스트레스 사건, 인지적 정서조절전략과 심리적 안녕감 간의 관계. 학생생활상담, 26, 5-29.

8.

김윤희, 서수균 (2008). 완벽주의에 대한 고찰. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(3), 581-613.

9.

김은정, 양연숙 (2011). 영재아와 일반아의 시험불안, 학업스트레스 및 학업효능감 비교연구. 영재와 영재교육, 10(1), 123-142.

10.

김현정, 손정락 (2006). 적응적 완벽주의, 부적응적 완벽주의와 자아존중감, 일상적 스트레스, 반추 및 우울의 관계. 스트레스연구, 14(1), 23-31.

11.

김현희 (2009). 성별에 따른 학업스트레스와 시험불안과의 관계연구. 한국외국어대학교 대학원 석사학위논문.

12.

김혜자 (2006). 청소년의 학업스트레스, 자아존중감과 사회문제해결력의 관계. 단국대학교 대학원 석사학위논문.

13.

노지영 (2005). 청소년의 시험불안과 정신건강과의 관계. 지역사회간호학회지, 16(4), 458-466.

14.

노치경, 황성훈 (2013). 고교생의 생활 스트레스와 시험불안의 관계: 부정적 평가의 두려움과 학업자아개념의 조절효과. 청소년학연구, 20(3), 55-76.

15.

문경숙, 임규혁 (2007). 청소년의 자살충동 소멸, 생성, 지속 집단 간 정신건강 변인의 차이. 교육심리연구, 21(3), 665-683.

16.

민현숙, 양연숙 (2012). 초등 영재학생과 일반학생의 완벽주의, 학업스트레스 및 학습몰입 비교. 영재교육연구, 22(1), 151-171.

17.

박보람, 양난미 (2012). 대학생의 사회적으로 부과된 완벽주의와 학업적 지연행동의 관계: 수행회피 성취목표와 자기구실 만들기 전략의 매개효과. 한국심리학회지:일반, 31(2), 541-561.

18.

박선윤 (2013). 남자 고등학생의 스트레스가 학교생활적응에 미치는 영향: 통제소재, 정서조절전략, 자기 통제력의 조절효과. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.

19.

박원주 (2010). 자아탄력성이 내재화 및 외현화 문제에 미치는 영향: 인지적 정서조절과 긍정 및 부정정서의 매개효과. 연세대학교 대학원 박사학위논문.

20.

박재연, 정익중 (2010). 인문계 고등학생의 학업문제가 자살생각에 미치는 영향-개인수준의 위험요인과 보호요인의 매개역할을 중심으로. 한국아동복지학회, 32, 69- 97.

21.

신현심, 정종진 (2006). 인지-행동적 학업스트레스 대처훈련이 초등학생의 학업스트레스와 시험불안에 미치는 효과. 발달장애연구, 10(1), 73-87.

22.

신정민, 박명숙, 함경애 (2014). 사회부과 완벽주의와 아동의 발표불안과의 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과. 정서․행동 장애연구, 30(4), 23-43.

23.

안현의, 이나빈, 주혜선 (2013). 한국판 인지적 정서조절전략 척도(K-CERQ)의 타당화. 상담학연구, 14(3), 1773-1794.

24.

양도선, 이자영 (2016). 사이버대학생의 다차원적 완벽주의와 학업스트레스의 관계에서 불확실성에 대한 인내력 부족의 매개효과. 교육방법연구, 28(3), 421-441.

25.

오미향, 천성문 (1994). 청소년의 학업스트레스 요인 및 증상 분석과 그 감소를 위한 명상훈련의 효과. 인간이해, 15, 63-96.

26.

오지은, 추상엽, 임성문 (2009). 부모의 학업적 성취압력과 청소년 자녀의 시험불안 간 관계: 완벽주의와 성취목표의 매개효과 및 인지전략과 메타 인지전략의 조절효과. 한국청소년연구, 55, 209-237.

27.

염시창, 박현주 (2005). 일반계 여고생의 완벽주의, 학업적 자기효능감 및 시험불안의 관계모형 검증. 한국심리학회지: 학교, 2 (1), 19-35.

28.

이유미, 정주리 (2016). 부모의 학업성취압력과 고등학생의 시험불안간의 관계에서 사회부과 완벽주의의 매개효과. 아시아교육연구, 17(2), 103-126.

29.

이자영, 최혜라 (2014). 완벽주의와 학업소진간의 관계. 한국산학기술학회논문지, 15(11), 6556-6564.

30.

이지영, 권석만 (2006). 정서조절과 정신 병리의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(3), 461-493.

31.

이현주, 손원숙 (2013). 고등학생의 자기지향과 타인지향, 사회부과 완벽주의가 자기조절 학습 및 시험불안에 미치는 효과. 한국심리학회지: 학교, 10(1), 219-239.

32.

정기원, 안귀여루 (2014). 부모양육태도가 시험불안에 미치는 영향: 자아존중감의 매개효과. 한국심리학회지: 건강, 19(2), 549- 563.

33.

정아현, 강민주 (2014). 완벽주의와 인지적 정서조절전략이 시험불안에 미치는 영향. 아동학회지, 35(1), 61-76.

34.

정종희, 정현희, 이귀숙 (2009). 부모의 성취압력이 중학생의 시험불안에 미치는 영향: 완벽주의 성향과 사회적 지지의 매개효과. 한국심리학회지: 학교, 6(3), 377-393.

35.

정형수 (2008). 수치심을 지각하는 정도, 비난의 방향 및 대처방식과 우울과의 관계. 인간이해, 29, 1-18.

36.

조현주, 전태연, 채정호, 우영섭, 최정은, 기백석, 임현우 (2007). 우울장애의 불안, 신체화, 분노 증상과 정서조절방략과의 관계. 한국심리학회지: 임상, 26(3), 663-679.

37.

최미경, 조용래 (2005). 생활 스트레스와 지각된 불안 통제감 및 대처양식이 대학생의 불안에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 24(2), 281-298.

38.

최원혜, 문은식 (2004). 고등학생의 완벽주의 성향에 따른 시험불안의 차이. 교육심리연구, 18(1), 23-35.

39.

최은정 (2011). 초등학생의 완벽주의 성향이 학업스트레스에 미치는 영향: 학업꾸물거림의 매개효과. 인천대학교 석사학위논문.

40.

통계청 (2014). 2014 청소년 통계. 서울: 통계청, 여성가족부.

41.

한기연 (1993). 다차원적 완벽성, 개념, 측정 및 부적응과의 관련성. 고려대학교 박사학위논문.

42.

한정규 (2016). 여고생이 지각한 부모의 학업성취압력과 과보호가 여고생의 시험불안에 미치는 영향. 아시아교육연구, 17(3), 153-169.

43.

함경애, 김미옥, 최영옥, 천성문 (2012). 교사의 다차원적 완벽주의와 행복의 관계에서 사회적 문제해결능력 및 직무스트레스의 매개효과 검증. 한국심리학회지: 학교, 9(1), 111-132.

44.

황은비, 김향숙 (2016). 군 생활 스트레스와 우울의 관계에서 인지적 정서조절전략과 삶의 의미의 조절효과. 청소년학연구, 23 (12), 403-429.

45.

Aiken, L. S., & West, S. G. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Newbury Park, CA: Sage.

46.

Baron, R, M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.

47.

Beck, A. T. (1999). Prisoners of hate: The cognitive basis of anger, hostility, and violence. HarperCollins Publishers.

48.

Blankstein, K. R., Flett, G. L., Hewitt, P. L., & Eng, A. (1993). Dimensions of perfectionism and irrational fears: An examination with the Fear Survey Schedule. Personality and Individual Differences, 15(3), 323-328.

49.

Brown, T. A., Chorpita, B. F., & Barlow, D. H. (1998). Structural relationships among dimensions of the DSM-IV anxiety and mood disorders and dimensions of negative affect, positive affect, and autonomic arousal. Journal of abnormal psychology, 107(2), 179.

50.

Chang, E. C., Watkins, A. F., & Banks, K. H (2004). How adaptive and maladaptive perfectionism relate to positive and negative psychological functioning: testing a stress-mediation model in black and white college students. Journal of Counseling Psychology, 51, 93-102.

51.

Chang, E., Lee, A., Byeon, E., & Lee, S. M. (2015). Role of motivation in the relation between perfectionism and academic burnout in Korean students. Personality and Individual Differences, 82, 221-226.

52.

Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). Stress, social support, and the beffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98, 310-357.

53.

Conley, K. M., & Lehman, B. J. (2012). Test anxiety and cardiovascular responses to daily academic stressors. Stress and Health, 28(1), 41-50.

54.

Dan, O., & Raz, S. (2015). The relationship among ADHD, self-esteem, and test anxiety in young adults. Journal of Attention Disorders, 19, 231-239.

55.

Dunkley, D. M., Blankstein, K. R., Halsall, J., Williams, M., & Winkworth, G. (2000). The relation between perfectionism and distress: Hassles, coping, and perceived social support as mediators and moderators. Journal of Counseling Psychology, 47(4), 437.

56.

Dunkley, D. M., Zuroff, D. C., & Blankstein, K. R. (2003). Self-critical perfectionism and daily affect: Dispositional and situational influences on stress and coping. Journal of personality and social Psychology. 84, 234-252.

57.

Flett, G. L., Madorsky, D., Hewitt, P. L., & Heisel, M. J. (2002). Perfectionism cognitions, rumination and psychological distress. Journal of Rational-Emotive & Cognitive Therapy, 20, 33-47.

58.

Flett, G. L., Greene, A., & Hewitt, P. L. (2004). Dimensions of perfectionism and anxiety sensitivity. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 22(1), 39-57.

59.

Frost, R. O., Turcotte, T. A., Heimberg, R. G., Mattia, J. I., Holt, C. S., & Hope, D. A. (1995). Reactions to mistakes among subjects high and low in perfectionistic concern over mistakes. Cognitive Therapy and Research, 19(2), 195-205.

60.

Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30, 1311-1327.

61.

Garnefski, N., Kommer, T. V. D., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., & Onstein, E. (2002). The Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Emotional Problems: Comparison between a Clinical and a Non-Clinical Sample. European Journal of Personality, 16, 403-420.

62.

Garnefski, N., Teerds, J., Kraaij, V., Legerstee, J., & van den Kommer, T. (2004). Cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: Differences between males and females. Personality and Individual Differences, 36(2), 267-276.

63.

Garnefski, N., Kraaij, V., & van Etten, M. (2005). Specificity of relations between adolescents’ cognitive emotion regulation strategies and internalizing and externalizing psychopathology. Journal of Adolescence, 28(5), 619-631.

64.

Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire. European Journal of Psychological Assessment, 23(3), 141-149.

65.

Hayes, S. C. (2008). The roots of compassion. Chicago: Keynote address presented at the fourth Acceptance and Commitment Therapy Summer Institute.

66.

Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 456-470.

67.

Hewitt, P. L,., & Flett, G. L (1993). Dimensions of perfectionism, daily stress, and depression: A test of the specific vulnerability hypothesis. Journal of Abnormal Psychology, 102, 58-65.

68.

Hewitt, P. L., Flett, G. L., & Ediger, E. (1995). Perfectionism traits and perfectionistic self- presentation in eating disorder attitudes, characteristics, and symptoms. International Journal of Eating Disorders, 18(4), 317-326.

69.

Hirsch, C. R, Clark, D. M., & Mathews, A. (2006). Imagery and interpretations in social phobia: Support for the combined cognitive biases hypothesis. Behavior Therapy, 37(3), 223-236.

70.

Klibert, J. J., Langhinrichsen-Rohling, J., & Saito, M. (2005). Adaptive and maladaptive aspects of self-oriented versus socially prescribed perfectionism. Journal of College Student Development, 46(2), 141-156.

71.

Legerstee, J. S., Garnefski, N., Verhulst, F. C., & Utens, E. M. (2011). Cognitive coping in anxiety-disordered adolescents. Journal of adolescence, 34(2), 319-326.

72.

Liebert, R. M., & Morris, L. W. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distinction and some initial data. Psychological Reports, 20(3), 975-978.

73.

Lowe, P. A., & Lee, S. W. (2008). Factor structure of the Test Anxiety Inventory for Children and Adolescents (TAICA): Scores across gender among students in elementary and secondary school. Psychoeducational Assessment, 26, 215-230.

74.

Martin, R. C., & Dahlen, E. R. (2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger. Personality and Individual Differences, 39(7), 1249-1260.

75.

Miquelon, P., Vallerand, R. J., Grouzet, F. M., & Cardinal, G. (2005). Perfectionism, academic motivation, and psychological adjustment: An integrative model. Personality and Social Psychology Bulletin, 31(7), 913-924.

76.

Misra, R., & McKean, M. (2000). College students' academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41.

77.

Preacher, K. J., Rucker, D. D., & Hayes, A. F. (2007). Addressing moderated mediation hypotheses: Theory, methods, and prescriptions. Multivariate Behavioral Research, 42, 185-227.

78.

Rao, U., Ryan, N. D., Birmaher, B., Dahl, R. E., Williamson, D. E., Kaufman, J., et al. (1995). Unipolar depression in adolescents: clinical outcome in adulthood. American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 34(5), 566-578.

79.

Rice, K. G., Leever, B. A., Christopher, J., & Porter, J. D. (2006). Perfectionism, stress, and social (dis) connection: A short-term study of hopelessness, depression, and academic adjustment among honors students. Journal of Counseling Psychology, 53(4), 524.

80.

Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: New procedures and recommendations. Psychological Methods, 7, 422-445.

81.

Spielberger, C. D. (1972). Anxiety as an emotional state. In C. D. Spielberger(Ed.), Anxiety: Current trends in theory and research 1(1), 23-49. New York: Academic Press.

82.

Spielberger, C. D. Gonzales, H. P., Taylor, C. J., Algaze, B., & Anton, W. D. (1978). Examination stress and test anxiety. In C. D. Spielberger & I. G. Sarason(Eds.), Stress and anxiety (vol.5). Washington, D. C: Hemisphere.

83.

Weiner, B. A., & Carton, J. S. (2012). Avoidant coping: A mediator of maldapative perfectionism and test anxiety. Personality and Individual Differences, 52, 632-636.

84.

Zaheri, F., Shahoel, R., & Zaheri, H. (2012). Gender differences in test anxiety among students of guidance schools in Sanandaj, Iran. Wudpecker Journal of Medical Sciences, 1(1), 1-5.

85.

Zhang, Y., Gan, Y., & Chan, H.(2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college student: A structural equating modeling analysis. Personality & Individual Differences, 43, 15-28.

Korean Journal of School Psychology