바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

A double mediating effect of self-compassion and resilience in the relationship between job stress and burnout of school counselor

Abstract

The purpose of this study was to examine whether the self-compassion and resilience of the school counselors had sequential dual mediating effect on job-stress and burnout. Job stress scale, self-compassion scale(SCS), resilience scale(YKRQ-27), and korean counselor burnout scale(K-CBI) were measured for 223 school counselors (27 males and 196 females) working at the Wee class and Wee center in Korea. In order to examine the dual mediation model, structural equation modeling was conducted through AMOS programs. The results of this study showed that job stress affected to the resilience elasticity through the self-compassion and it leaded to the burnout. These results suggest that increase of the self-compassion increases the resilience of the school counselor's job stress, and so the burnout is decrease. In addition, the importance of self-compassion and the ways of intervention are suggested as a way to increase the resilience which acts as a protective factor of burnout. Based on these results, limitations and suggestions of the study were discussed.

keywords
직무스트레스, 소진, 자기연민, 회복탄력성, Job stress, Self-compassion, Resilience, Burnout

Reference

1.

구효진, 오인지, 임화성 (2017). 유아특수교사의 심리적 소진과 회복탄력성에 관한 연구. 유아특수교육연구, 17(1), 205-231.

2.

권인각, 정경희, 조혜술, 황지원, 김지영, 전경옥, 성영희 (2002). 신규간호사 프리셉터의 핵심역량 평가도구 개발. 간호행정학회지, 8(4), 535-549.

3.

기경희, 김광수 (2018). 회복탄력성 연구 동향과 과제: 회복탄력성 개념과 척도를 중심으로. 초등상담연구, 17(2), 157-175.

4.

김경의, 이금단, 조용래, 채숙희, 이우경 (2008). 한국판 자기자비 척도의 타당화 연구: 대학생을 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 13(4), 1023-1044.

5.

김성환 (2017). 경찰공무원의 회복탄력성이 직무소진에 미치는 영향. 한국치안행정논집, 14(3), 23-40.

6.

김시내 (2014). 상담자의 직무스트레스와 소진의 관계에서 자기자비와 사회적 지지의 조절효과. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.

7.

김유미 (2014). 상담자의 직무스트레스와 소진과의 관계: 심리적 분리의 조절효과. 대구대학교 대학원 석사학위논문.

8.

김정은 (2011). 초등학교 교사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 정서지능의 매개효과. 경인교육대학교 대학원 미간행 석사학위논문.

9.

김지연, 김동일 (2016). 학교상담자 역할에 대한 학교관리자의 인식. 상담학연구, 17(3), 377-398.

10.

김현숙 (2013). 교직경력에 따른 중등교사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 자아탄력성의 조절효과. 단국대학교 대학원 석사학위논문.

11.

김희경 (2006). 학교에서 이루어지는 상담활동에 대한 교사와 학생의 인식. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

12.

미산, 김재성, 차상엽, 이정기, 박성현 (2015). 자비, 깨달음의 씨앗인가 열매인가. 서울: 운주사.

13.

박선화 (2016). 상담자의 직무스트레스가 소진과 직무열의에 미치는 영향: 회복경험의 조절효과. 계명대학교 대학원 석사학위논문.

14.

박세란, 이훈진 (2015). 부정사건에 대한 자기조절과정에서 자기자비의 역할. 한국심리학회지: 임상, 34(4), 877-907.

15.

박정미 (2016). 청소년상담자의 직무스트레스, 지각된 사회적 지지 및 자아탄력성과 소진(burnout) 간의 구조모형 검증. 동신대학교 대학원 석사학위논문.

16.

박정옥, 이미정, 김경자, 장봉희, 유문숙 (2013). 신입간호사의 회복탄력성, 직무스트레스 및 소진. 가정간호학회지, 20(2), 124-132.

17.

배병렬 (2011). AMOS 19 구조방정식모델링 원리와 실제. 서울: 청람.

18.

서영석 (2010). 상담심리 연구에서 매개효과와 조절효과 검증. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(4), 1147-1168.

19.

서은주, 김장회 (2017). 격려스트로크를 활용한 교사의 회복탄력성 집단상담프로그램 개발 및 효과성 검증. 한국교원교육연구, 34 (3), 221-248.

20.

서지영, 김희정 (2011). 전문상담교사의 역할 수행 스트레스가 소진에 미치는 영향: 자기효능감과 사회적 지지의 조절효과. 교원교육, 27(3), 227-250.

21.

송지은 (2017). 초등학생의 Big5 성격요인과 회복탄력성의 관계: 자기자비의 매개효과. 서울교육대학교 대학원 석사학위논문.

22.

신우열, 김민규, 김주환 (2009). 회복탄력성 검사 지수의 개발 및 타당도 검증. 한국청소년연구, 20(4), 105-131.

23.

안미경 (2003). 간호사의 직무스트레스가 건강실천행위에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

24.

어윤경 (2017). 전문상담교사의 내․외향성, 직무스트레스, 직무만족 관계에서 스트레스 대처전략의 조절효과. 진로교육연구, 30 (2), 103-125.

25.

엄재춘, 조영옥, 임경희 (2013). 학교상담자의 자기효능감과 직무환경위험요소가 소진에 미치는 영향. 상담학연구, 14(5), 3125- 3143.

26.

우수경, 김기예 (2015). 개인변인에 따른 유아교사의 회복탄력성과 교사효능감 및 직무소진에 관한 연구. 한국영유아보육학, 11(1), 105-125.

27.

이경미 (2017). 초등교사의 직무스트레스가 심리적 소진에 미치는 영향: 자기자비와 우울의 매개효과. 진주교육대학교 대학원 석사학위논문.

28.

이미숙 (2011). 상담자의 직무스트레스척도 개발 및 타당화. 대구대학교 대학원 박사학위논문.

29.

이연실 (2015). 탄력성에 대한 관점의 비교. 한국자치행정학보, 29(1), 289-310.

30.

이영애, 변상해 (2015). 자기위로능력이 청소년상담사의 직무환경스트레스와 심리적 소진의 관계에 미치는 매개효과. 한국콘텐츠학회지, 15(11), 238-249.

31.

이자영, 남숙경, 박희락, 김동현, 이미경, 이상민 (2008). 상담경력과 상담자소진과의 관계: 한국과 미국상담자 비교연구. 상담 및 심리치료, 20(1), 23-42.

32.

이종헌 (2005). 학교상담교사의 직무 및 역할 분석. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문.

33.

이주연, 김성완, 홍지은, 이수인, 박미경, 김재민, 윤진상 (2016). 정서공감과 회복탄력성이 상담교사들의 소진에 미치는 영향. 생물치료정신의학, 22(3), 163-172.

34.

이현아, 이기학 (2009). 전문상담교사의 직무스트레스요인과 직무만족도, 심리적 소진의 관계. 한국심리학회지: 학교, 6(1), 83-102.

35.

임지윤, 도승이 (2014). 교사의 정서노동이 직무스트레스, 소진 및 교사효능감에 미치는 영향. 한국교원교육연구, 31(1), 197- 220.

36.

임해은, 권연희 (2015). 사립유치원 교사의 심리적 소진에 대한 직무스트레스와 회복탄력성의 영향. 인문학총론, 37, 53-80.

37.

정주리 (2017). 상담자의 자기자비 불안과 소진의 관계: 자기자비와 공감능력을 매개로. 인간이해, 38(1), 1-16.

38.

정주리, 임채원, 최승애, 이유정, 김은영 (2017). 상담자의 자기자비가 공감능력, 자기효능감, 소진에 미치는 영향: 연령과 상담자경력을 조절변인으로. 상담학연구, 18(2), 61-80.

39.

정지언, 박영희 (2016). 보육교사의 직무소진에 대한 직무스트레스, 자아탄력성과 정서적 지지의 구조적 관계. 사고개발, 12(1), 111-132.

40.

조용래 (2011). 자기자비, 생활스트레스 및 탈중심화가 심리적 건강에 미치는 효과: 매개중재모형. 한국심리학회지: 임상, 30(3), 767-787.

41.

최유리 (2017). 경찰공무원의 직무스트레스가 자살관련행동에 미치는 영향: 자기자비(Self-Compassion)의 조절효과를 중심으로. 용문대학교 대학원 석사학위논문.

42.

한아름, 오인수 (2014). 학교 상담자의 직무스트레스와 심리적 소진의 관계에서 정서지능의 조절효과. 한국교원대학교 교원교육, 30(2), 227-251.

43.

황해익, 채혜경 (2017). 유아교사의 성격강점이 회복탄력성과 소진에 미치는 영향. 유아교육연구, 37(4), 33-54.

44.

American School Counselor Association (2005). The ASCA National Model: A framework for school counseling programs (2nd ed.). Alexandria, VA. ASCA.

45.

Babakus, E., Yavas, U., & Asill, N. J. (2009). The role of customer orientation as a moderator of the job demand-burnout-performance relationship: Asurface-level trait perspective". Journal of Retailing, 85(4), 480-492.

46.

Berndt, C. (2014). 번아웃<Resilienz>. 유영미 역. 서울: 시공사. (원전은 2013년에 출판)

47.

Boellinghaus, I., Jones, F. W., & Hutton, J. (2013). Cultivating self-care and compassion in psychological therapists in training: The experience of practicing loving-kindness meditation. Training and Education in Professional Psychology, 7(4), 267-277.

48.

Connor, K. M., & Davison, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson resilience scale(CD-RISC). Depression and Anxiety, 18(2), 76-82.

49.

Corey, G. (1996). Theory and practice of counseling and psychotherapy (4th ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.

50.

Corey, G. (2014). 제럴드 코리에게서 배우는 성장하는 상담전문가의 길<Creating your professional path: Lessons from my journey>. 김인규 역. 서울: 학지사. (원전은 2010년에 출판)

51.

Crocker, J., & Park, L. E. (2004). The costly pursuit of self-esteem. Psychological Bulletin, 130(3), 392-414.

52.

Epstein, R. M., Krasner. M. S. (2013). Physician resilience: What it means, why it matters, and how to promote it. Acad Med, 88(3), 301-303.

53.

Finlay-Jones, A. L. (2014). Self-compassion and psychological health among psychologists (Unpublished doctoral dissertation). Curtin University, Australia.

54.

Foureur, M., Besley, K., Burton, G., Yu, N., & Crisp, J. (2013). Enhancing the resilience of nurses and midwives: Pilot of a mindfulness-based program for increased health, sense of coherence and decreased depression, anxiety and stress. Contemporary Nurse, 45(1), 114-125.

55.

Freudenberger, H. J. (1974). Staff burn-out syndrome. Journal of Social Issues, 30(1), 159-165.

56.

Germer, C. K. (2009). The mindful path to self-compassion: Feeling yourself from destructive thoughts and emotions. New York: The Guilford Press.

57.

Germer, C. K., & Neff, K. D. (2018). 마음챙김-자기연민 지도자 가이드<Mindful Self- Compassion>. 서광스님, 김정숙, 김나연 역. (사)한국명상심리상담연구원. (원전은 2017년에 출판)

58.

Gilbert, P., & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and self-criticism: Overview and pilot study of a group therapy approach. Clinical Psychology & Psychotherapy. 13(6), 353-379.

59.

Gilbert, P. (2010). Compassion focused therapy: A special section. International Journal of Cognitive Therapy, 3(2), 95-96.

60.

Hayter, M. R., & Dorstyn, D. S. (2013). Resilience, self-esteem and self-compassion in adults with spina bifida. Spinal cord. 52(2), 167-171.

61.

Heffernan, M., Quinn Griffin, M. T., McNulty, S. R., Fitzpatrick. J. J. (2010). Self-compassion and emotional intelligence in nurses. International Journal of Nursing Practice, 16(4), 366-373.

62.

Huebner, E. S. (1992). Burnout among school psychologist: An exploratory investigation into its nature, extent, and correlates. School Psychology Quarterly, 7(2), 129-136.

63.

Jackson, D., Firtko, A., Edenborough, M. (2007). Personal resilience as a strategy for surviving and thriving in the face of workplace adversity: A literature review. J Adv Nurs, 60(1), 1-9.

64.

Kemper, K. J., Mo, X., & Khayat, R. (2015). Are mindfulness and self-compassion associated with sleep and resilience in health professionals?. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 21(8), 1-8.

65.

Klohnen, E. C., & Vandewater, E. A., & Young, A. (1996). Negotiating the middle years: Ego-resiliency and successful midlife adjustment in Women. Psychology and aging, 11(3), 431-442.

66.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer.

67.

Lee, S. M., Baker, C. R., Cho, S. H., Heckathorn, D. E., Holland, M. W., Newgent, R. A., Ogle, N. T., Powell, M. L., Quinn, J. J., & Wallace, S. L. (2007). Development and initial psychometrics of the counselor bornout inventory. Measurement and Evalution in Counseling and Development, 40(3), 142-154.

68.

Lizano, E. L., & Barak, M. E. M. (2012). Workplace demands and resources as antecedents of job burnout among public child welfare workers: A longitudinal study. Children and Youth Services Review, 34(9), 1769-1776.

69.

Luthar. S. S., Cicchetti. D, Becker B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Dev, 71(3), 543-62.

70.

MacBeth, A., & Gumley, A. (2012). Exploring compassion: A meta-analysis of the association between self-compassion and psychopathology. Clinical Psychology Review, 32(6), 545-552.

71.

Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The maslach burnout inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press.

72.

Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1996). The maslach burnout inventory manual (2nd ed). Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press.

73.

Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397-422.

74.

Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227-238.

75.

Montero-Marin, J., Zubiaga, F., Cereceda, M., Piva Demarzo, M. M., Trenc, P., Garcia-Campayo, J. (2016). Burnout subtypes and absence of self-compassion in primary healthcare professionals: A cross-sectional study. PLoS ONE, 11(6), e0157499.

76.

Neff, K. D. (2003a). The development and validation of a scale to measure self- compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250.

77.

Neff, K. D. (2003b). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85-101.

78.

Neff, K. D. (2011). Self-compassion, self-esteem, and well-being. Social and Personality Compass, 5(1), 1-12.

79.

Neff, K. D., & Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self-compassion program. Journal of Clinical Psychology, 69(1), 28-44.

80.

Neff, K. D., & McGeehee. P. (2010). Self- compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9(3), 225-240.

81.

Neff, K. D., Kirkpatrick, K. L., & Rude, S. S. (2007). Self-compassion and adaptive psychological functioning. J Res Pers, 41(1), 139-154.

82.

Ong, A. D., & Bergeman, C. S., Bisconti, T. L., & Wallace, K. A. (2006). Psychological resilience, positive emotions, and successful adaptation to stress in later life. Journal of Personality and Social Psychology, 91(4), 730-749.

83.

Raab, K. (2014). Mindfulness, self-compassion, and empathy among health care professionals: A review of the literature. J Health Care Chaplain, 20(3), 95-108.

84.

Salami, S. O. (2011). Job stress and burnout among lecturers: Personality and social support as moderators. Asian Social Science, 7(5), 110-121.

85.

Schmidt, J. J. (1996). Counseling in school: Essential services and comprehensive programs (3rd ed.). Boston: Allen & Bacon.

86.

Skovholt, T. M. (2001). The resilient practitioner. Boston, MA: Allyn, & Bacon.

87.

Stood, A., Prasad, K., Schroeder, D., & Varkey, P. (2011). Among department of medicine faculty: A pilot randomized clinical trail. Journal of General Internal Medicine, 26(8), 858-861.

88.

Trompetter, H. R., de Klein, E., & Bohlmeijer, E. T. (2017). Why does positive mental health buffer against psychopathology? An exploratory study on self-compassion as a resilience mechanism and adaptive emotion regulation. Cognitive Therapy and Research, 41(3), 459-468.

89.

Wallace, S. L., Lee, J., & Lee, S. M. (2010). Job stress, coping strategies, and burnout among abuse‐specific counselors. Journal of Employment Counseling, 47(3), 111-122.

90.

Walsh, F. (2006). Strengthening family resilience (2nd ed.). New York: Guilford Press.

91.

Yu, K. (2007). Development of a culturally valid counselor burnout inventory in Korean counselors. Unpublished doctoral dissertation, University of Arkansas.

92.

Zwack. J., Schweitzer. J. (2013). If every fifth physician is affected by burnout, what about the other four? Resilience strategies of experienced physicians. Acad Med. 88(3), 382-389.

Korean Journal of School Psychology