바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Effects of Mother’s Self-differentiation on the Child’s Friendship Quality through Child’s Self-differentiation and Mother-child Relationships

Abstract

The purpose of this study was to examine the relation between mother’s self-differentiation and child’s friendship quality, mediated by child’s self-differentiation and mother-child relationships. Participants were recruited from 48 elementary schools in G city, and the fifth and sixth grade students and their mother were asked to participate in a survey. Students completed the questionnaires on child’s self-differentiation, mother-child relationships, and friendship quality. Mothers completed the questionnaire on mother’s self-differentiation. Data from 490 pairs were analyzed using correlation analyses and structural equation modeling. The results of the current study were as follows; First, the relation between mother’s self-differentiation and child’s friendship quality was mediated by child’s self-differentiation. In addition, the relation between mother’s self-differentiation and child’s friendship quality was serially mediated by child’s self-differentiation and mother-child relationships. Therefore, developing various programs to improve mother’s self-differentiation, child’s self-differentiation, and mother-child relationships may help students to build good relationships with their peers.

keywords
모 자아분화, 자녀 자아분화, 모-자녀관계, 또래관계 질, 초등학생, mother’s self-differentiation, child’s self-differentiation, mother-child relationships, friendship quality, elementary school students

Reference

1.

김갑숙, 전영숙 (2009). 청소년의 부모-자녀의사소통과 자아분화가 불안에 미치는 영향. 한국가족복지학, 14(4), 79-94.

2.

김병수 (2009). 청소년의 성별에 따른 가족건강성 및 문화성향과 대인관계성향간의 관계 분석. 한국가정과 교육학회지, 21(4), 91 -103.

3.

김정택, 심혜숙 (1993). 자아분화 개념을 통한 Bowen의 정신역동적 가족치료와의 관계. 한국가족치료학회지, 1(1), 31-45.

4.

김혜원, 이수경, 백인혜, 한혜성 (2011). 모녀간의 세대 간 전이여부와 심리적 변인과의 관계. 이원학술논집, 7, 21-52.

5.

남상철, 유영달 (2007). 부모와 자녀의 양육태도 지각 및 대학생의 자아분화가 대인관계문제에 미치는 영향. 한국가족관계학회지, 12(2), 51-75.

6.

배미예, 이은희 (2009). 청소년의 자아분화와 대인관계 및 우울/불안 간의 관계. 한국청소년연구, 20(1), 85-112.

7.

설경옥, 정승원 (2013). 초등학생의 개인 및 부모환경요인과 학업성취와의 관계에서 학교소속감의 매개효과. 한국심리학회지: 학교, 10(1), 41-58.

8.

신혜섭 (2002). 보웬 가족치료 이론과 한국적 적용에 대한 고찰. 생활과학연구, 7, 193- 201.

9.

유신복, 손원숙 (2013). 초등학생이 지각한 어머니의 정서표현성, 기본심리욕구 및 학교행복감 간의 관계. 한국심리학회지: 학교, 10(1), 179-200.

10.

유안진, 한유진, 김진경 (2002). 초기 청소년의 공격성과 또래관계의 질. 아동학회지, 23 (3), 79-90.

11.

유은희, 전춘애 (1995). 모 자아분화 수준과 모자간의 갈등이 청년기 자녀의 문제행동에 미치는 영향. 한국가족치료학회지, 3(1), 137-153.

12.

윤태교, 이지민 (2017). 20대 성인 남녀가 지각한 부모-자녀 관계와 자기분화가 대인관계 문제에 미치는 영향. 한국가족관계학회지, 21(4), 75-98.

13.

윤혜경, 이지연 (2010). 중학생이 지각하는 또래관계 역량의 개념과 수준. 한국심리학회지: 학교, 7(1), 1-18.

14.

이미경, 김성회 (2011). 초등학생 부모-자녀관계 척도개발. 상담학연구, 12(3), 997-1017.

15.

이선혜 (1998). 한국에서의 Bowen 이론 적용에 대한 고찰: 자아분화 개념을 중심으로. 한국가족치료학회지, 6(2), 151-176.

16.

이지민 (2010). 가족건강성, 자아분화, 대인관계와 대학생 우울 간의 관계구조. 상담학연구, 11(3), 1271-1287.

17.

이지선, 정혜정 (2016). 대학생이 지각한 부모-자녀 관계와 자아분화 및 대인관계 유능성 간의 관계. 한국가족치료학회지, 21(1), 100-121.

18.

전연진 (2002). 삼세대 가족관계 경험과 아동의 스트레스 대처행동이 아동의 행동문제에 미치는 영향. 연세대학교 박사학위논문.

19.

정경연 (2007). 부모 및 자녀의 자아분화수준과 아동이 지각한 세대간 가족관계가 아동의 문제행동에 미치는 영향. 부산대학교 박사학위논문.

20.

정경연, 심혜숙 (2007). 부모 자아분화와 아동 자아분화 및 세대간 가족관계가 아동의 문제행동에 미치는 영향. 아동학회지, 28 (6), 119-133.

21.

제석봉 (1989). 자아분화의 역기능적 행동과의 관계: Bowen의 가족체계이론을 중심으로. 부산대학교 박사학위논문.

22.

조영주, 최해림 (2001). 부모와의 애착 및 심리적 독립과 성인애착의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 13(2), 71-91.

23.

최다운, 전효정, 류미향 (2017). 대학생의 부모-자녀관계가 대인관계문제에 미치는 영향: 자아분화의 매개효과. 한국아동학회 학술발표논문, 11, 225-226.

24.

최은실, 정선아 (2012). 초등학생의 애착, 정서인식 및 표현능력, 또래관계, 행동문제 간의 관계구조 분석. 한국심리학회지: 학교, 9(3), 443-464.

25.

최인재 (2004). 부자유친성정이 자녀의 심리․사회적 적응관련 정서에 미치는 영향: 자아분화의 매개효과를 중심으로. 중앙대학교 박사학위논문.

26.

최지은, 신용주 (2002). 서울시 남녀 청소년이 지각한 부모-자녀 관계가 또래 관계에 미치는 영향에 관한 연구. 생활과학연구, 7, 180-192.

27.

하상희, 정혜정 (2008). 원가족 건강성과 자기분화의 세대간 전이. 상담학연구, 9(2), 789-806.

28.

한동헌, 김완일 (2013). 모의 부정적 양육태도와 청소년의 공격성의 관계에서 자아분화의 매개효과. 상담학연구, 14(1), 247-263.

29.

허준 (2014). 허준의 쉽게 따라하는 Amos 구조방정식 모형: 기초편. 서울: 한나래.

30.

Ainsworth, M. D. S., & Bowlby, J. (1991). An ethological approach to personality development. American Psychologist, 46(4), 331- 341.

31.

Anderson, S. A., & Sabatelli, R. A(1992). The differentiation in the Family System Scale: DIFS. American Journal of Family Therapy, 20(1), 77-89.

32.

Bartle, S. E., Anderson, A. (1991). Similarity between parents' and adolescents' levels of individuation. Adolescence, 26(104), 913.

33.

Becker, W. C. (1964). Consequences of different kinds of parental discipline. In M. L. Hoffman & L. W. Hoffman (Eds.), Child development research, 1.(pp. 169-208). New York: Ressell Sage.

34.

Bowen, M. (1978). Family therapy in clinical practice. New York: Jason Aronson.

35.

Bowen, M., & Kerr, M. E. (1988). Family evaluation: An approach based on Bowen theory. Markham, Ontario: Penguin Books.

36.

Bowker, J. C., Nelson, L. J., Markovic, A., & Luster, S. (2014). Social Withdrawal during Adolescence and Emerging Adulthood. In R. J. Coplan & J. C. Bowker (Eds.), The handbook of solitude: psychological perspectives on social isolation, social withdrawal, and being alone (Vol. 10, pp. 167-184). New York: John Wiley & Sons.

37.

Buist, K. L., Deković, M., Meeus, W., & van Aken, M. A. G. (2002). Developmental patterns in adolescent to mother, father, and sibling. Journal of Youth and Adolescence, 31(3), 167-176.

38.

Bukowski, W. M., Newcomb, A. F., & Hartup, W. W. (Eds.), (1997). The company they keep: Friendship during childhood and adolescence. New York: Cambridge University Press.

39.

Davies, P. T., & Cummings, E. M. (1994). Marital conflict and child adjustment: An emotional security hypothesis. Psychological Bulletin, 116(3), 387-411.

40.

Fauber, R. L., Forehand, R., Thomas, A. M., & Wierson, M. (1990). A mediational model of the impact of marital conflict on adolescent adjustment in intact and divorced families: The role of disrupted parenting. Child Development, 61(4), 1112-1123.

41.

Furman, W., & Buhrmester, D. (1985). Children’s perceptions of the personal relationships in their social networks. Developmental Psychology, 21(6), 1016-1024.

42.

Gavazzi, S. M., (1993). The relation between family differentiation levels in family with adolescent and the severity of presenting problems. Family Relations, 42(4), 463-468.

43.

Grotevant, H. D., & Cooper, C. R. (1985). Patterns of interaction in family relationships and the development of identity exploration in adolescence. Child Development, 56(2), 415-428.

44.

Hayes, A. F. (2009). Beyond Baron and Kenny: Statistical mediation analysis in the new millennium. Communication Monographs, 76(4), 408-420.

45.

Kerns, K. A., Klepac, L., & Cole, A. (1996). Peer relationships and preadolescents' perceptions of security in the child-mother relationship. Developmental Psychology, 32(3), 457-466.

46.

Kerr, M. E., & Bowen, M. (2005). 보웬의 가족치료이론. (남순현, 전영주, 황영훈 역). 서울: 학지사. (원전은 1988에 출판).

47.

Kleiman, J. (1981). Optimal and normal family functioning. The American Journal of Family Therapy. 9(1), 37-44.

48.

Kline, R. B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed). New York: Guilford Press.

49.

Lim, M. G., & Jenning, G. H. (1996). Marital satisfaction of healthy differentiated and undifferentiated couples. Family Journal, 4(4), 308-315.

50.

MacCallum, R. C., Browne, M. W., & Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130-149.

51.

Medinnus, G. R., & Curtis, F. J. (1963). The Relation between maternal self-acceptance and child acceptance. Journal of Counseling Psychology, 27(6), 542-544.

52.

Minuchin (1985). Families and individual development: Provocations from the field of family therapy. Child Development, 56(2), 289-302.

53.

Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2002). 가족치료: 개념과 방법. (김영애, 정문자, 송성자, 제석봉, 심혜숙, 김정택, 정석환, 김계현 역). 서울: 시그마프레스. (원전은 2001에 출판).

54.

Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk? Psychological Bulletin, 102(3), 357-389.

55.

Peleg, O. (2005). The relation between differentiation and social anxiety: What can be learned from students and their parents? The American Journal of Family Therapy. 33(2), 167-183.

56.

Rubin, K. H., Dwyer, K. M., Booth-LaForce, C., Kim, A. H., Burgess, K. B., & Rose-Krasnor, L. (2004). Attachment, friendship, and psychosocial functioning in early adolescence. Journal of Early Adolescence, 24(4), 326-356.

57.

Satir, V. (2004). 가족치료. (홍성화, 안향림 역). 서울: 나눔의 집. (원전은 1967에 출판).

58.

Shaffer, D. J.(1994). Social and personality development (3rd ed). CA: Brooks/Cole.

59.

Shrout, P. E., & Bolger, N, (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: New procedures and recommendations. Psychological Methods, 7(4), 422-445.

60.

Skowron, E. A. (2004). Differentiation of self, personal adjustment, problem solving, and ehtnic group belonging among persons of color. Journal of Counseling and Development, 82(4), 447-456.

61.

Skowron, E. A., & Friedlander, M. L. (1988). The Differentiation of Self Inventory: Development and Initial Validation. Journal of Counseling Psychology, 45(3), 235-246.

62.

Skowron, E. A., & Schmitt, T. A. (2003). Assessing interpersonal fusion: reliability and validity of a new DSI fusion with other subscales. Journal of Martial and Family Therapy. 29(2), 202-222.

63.

Steinberg, L.(2001). We know some things: Parent-adolescent relationships in retrospect and prospect. Journal of Research on Adolescence, 11(1), 1-19.

64.

Tuason, M. T., & Friedlander M. L. (2000). Do parent’ differentiation levels predictive those of their adult children? and other tests of Bowen theory in a philippine sample. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 27-35.

65.

Underwood, M. K., & Rosen, L. H. (2011). Social development. New York: Guilford Press.

66.

Williamson, D. S., & Bray, J. H. (1988). Family development and change across the generations: An intergenerational perspective. In C. J. Falicov (Ed.), Family transitions: Continuity and change over the life cycle (pp. 357-384). New York: Guilford Press.

Korean Journal of School Psychology