바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Internalization and Externalization Factor Structure of PAI-A Revised

Abstract

This study was intended to verify that the Revised PAI-A scale reflected the internalization and externalization classification of adolescence problem behavior. For this purpose, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted using PAI-A restandardization data. In addition, 31 Revised PAI-A sub-scales and SUI scale were used to identify the detailed factor structures. As a result of the analysis, the classification of internalization and externalization factors was similar to that of previous studies. In detail, the sub-scales of ANX․DEP and SUI were classified into internalization, the sub-scales of ANT and AGG were classified into externalization. It is noteworthy that each sub-scale of PAI-A was separated into internalization or externalization. For example, BOR-A, BOR-I, and BOR-N were loaded into internalization, but BOR-S into externalization. Next, in order to confirm whether the structure of the derived internalization and externalization factors can be applied to new samples, 350 samples were randomly extracted and confirmatory factor analysis was conducted, but exclusive of the samples used for exploratory factor analysis. As a result of confirmatory factor analysis, the appropriate indices of internalization and externalization classification was close to the good level. Therefore, the Revised PAI-A scales have theoretical relevance to internalization and externalization classification of problem behaviors. Based on the results of this study, it is expected that it can be used helpfully in the school settings in the future. Finally, the significance and limitations of this study were discussed.

keywords
PAI-A 증보판, 청소년, 내재화, 외현화, 요인분석, Revised PAI-A, adolescent, internalization, externalization, factor analysis

Reference

1.

강병은, 신현숙 (2017). 청소년 자의식 척도의 타당화. 한국심리학회지: 학교, 14(1), 105- 128.

2.

김근향 (2013). 정신건강의학과 내원 청소년의 적응문제에 대한 기질 및 성격 차원의 영향. 한국심리학회지: 임상, 32(2), 455-464.

3.

김남정, 임영식 (2012). 연구논문: 청소년 스트레스와 삶의 만족도 관계에서 청소년 활동의 중재효과. 청소년학연구, 19(8), 219- 240.

4.

김민선, 손병덕 (2019). 학교 부적응 중학생을 위한 학교적응력향상프로그램 효과 메타분석: 학교교사, 학교생활, 학교수업, 학교친구 효과크기를 중심으로. 청소년학연구, 26(5), 277-301.

5.

김민영, 이진, 김영아, 하은혜, 오경자 (2015). 한국 아동ㆍ청소년의 문제행동 변화 양상. 한국심리학회지: 일반, 34(4), 769-793.

6.

김시형, 이동훈, 최준섭, 이도영 (2018). 청소년의 학교적응과 우울, 불안의 관계에서 모와 부애착의 조절효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 30(4), 1301-1326.

7.

김수진, 전세진, 김현경, 오경자, 이주영 (2018). 보호관찰 청소년의 외현화 및 내재화 문제행동에 영향을 미치는 아동기 역경, 냉담-무정서 특질, 비행또래 간의 관계. 정서․행동장애연구, 34(4), 629-649

8.

김영환, 권해수, 김지혜, 박은영, 박중규, 오상우, 이수정, 이은호, 조은경, 황순택, 홍상황 (2019). 청소년용 성격평가 질문지 증보판. 서울: 학지사

9.

김영환, 오상우, 홍상황, 박은영 (2002). PAI의 임상적 해석. 서울: 인싸이트

10.

김원희, 이동형, 김문재, 남윤주 (2016). 한국판 청소년용 사회적 선호 척도의 타당화. 한국심리학회지: 학교, 13(2), 327-348.

11.

김윤희, 구자연, 김현경 (2018). 대학 신입생의 우울. 청소년학연구, 25(7), 67-92.

12.

김정민, 장영희 (2015). 청소년 스트레스와 신체화 증상의 관계: 사회적 지지의 조절효과. 스트레스연구, 23(4), 187-196.

13.

김지연, 박알뜨리 (2019). 담임교사가 인식한 학교상담자와의 자문 관계에서의 장애요인 탐색. 한국심리학회지: 학교, 16(1), 39- 63.

14.

김진구 (2017). 초기 청소년기의 또래네트워크가 공격성의 사회화에 미치는 영향. 한국심리학회지: 학교, 14(3), 331-347.

15.

김정남 (2013). 중․고등학생을 위한 학교적응척도 단축형의 개발과 타당화. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 25(3), 497-517.

16.

김청택 (2016). 탐색적 요인분석의 오․남용 문제와 교정. 조사연구, 17(1), 1-29.

17.

김효창 (2013). 혼자서 완성하는 통계분석. 서울; 학지사

18.

김혜원, 조현주, 홍은영 (2019). 청소년이 지각한 위험 요인과 자살위험성의 관계에서 외현적 공격성의 매개효과. 청소년학연구, 26(2), 1-24.

19.

고윤화, 오상우 (2008). 소년범과 정상 청소년 감별을 위한 PAI-A 프로파일의 유용성. 한국심리학회 연차 학술발표 논문집, 1, 580-581

20.

고홍월, 황재원. (2018). 청소년의 학년 증가에 따른 공격적 비행의 변화와 영향요인 탐색. 아시아교육연구, 19(4), 945-968.

21.

교육부, 보건복지부, 질병관리부 (2018). 제17차 청소년 건강행태조사 통계

22.

구연익, 노경란 (2012). 내재화, 외현화, 내-외 혼재 장애를 가진 아동들의 기질 및 성격에 대한 비교 연구. 한국심리학회지: 발달, 25(4), 1-20.

23.

권은정, 손애리, 황순택 (2010). 한국판 청소년 정서결핍 척도(K-ICU)의 타당화 연구. 청소년상담연구, 18(1), 1-16

24.

박세란 (2016). 기질적 특성이 자살사고 및 자해에 미치는 영향. 청소년학연구, 23(2), 125-150.

25.

신현균 (2006). 청소년의 신체증상 경험에서 부정적 정서의 영향 및 정서표현과 자기개념의 중재효과. 한국심리학회지: 임상, 25(3), 727-746.

26.

손애리 (2012). 청소년 성격병리 척도의 타당화 연구. 충북대학교 대학원 박사학위 논문

27.

송현주, 황순택 (2017). 청소년의 삶의 만족과 내재화․외현화 문제. 청소년학연구, 24(2), 33-58.

28.

이슬아, 김근향, 육기환 (2012). 청소년의 내재화 및 외현화 장애 평가와 진단에서 K-CBCL과 MMPI-A의 유용성. 한국심리학회지: 임상, 31(1), 391-399.

29.

이승연, 이유미, 김엘림 (2018). 중학생의 피해자 정의민감성, 적대적 귀인편향과 반응적 공격성의 관계. 한국심리학회지: 발달, 31(4), 143-165.

30.

이재규, 황순택, 신소영 (2014). CU특질과 청소년 비행의 관계. 사회과학연구, 53(2), 217- 259.

31.

이현아, 이기학 (2010). 학교상담의 도움요소와 불만족요소에 대한 개념도 연구. 한국심리학회지: 학교, 7(2), 123-149.

32.

이희은, 문수백 (2011). 학령기 아동의 학교적응 관련변인들 간의 관계 구조분석. 한국가정관리학회지, 29(4), 161-174

33.

임소희, 황순택, 권해수, 김지혜, 박은영, 박중규, 이수정, 이은호, 홍상황 (2018). PAI-A (Personality Assessment Inventory for Adolescent) 재표준화 연구. 한국심리학회지: 임상심리 연구와 실제, 4(3), 435-454.

34.

임진, 김은정 (2012). 청소년의 실제-이상 자기 불일치가 우울에 미치는 영향. 청소년학연구, 19(1), 279-306.

35.

오경자 (1991). 아동․청소년 문제행동의 분류 및 진단. 한국아동학회 추계워크샵자료집, 5-20

36.

유성희, 이수정 (2018). PAI-A 내현화와 외현화 2요인 모형 검증 연구. 한국심리학회지: 법, 9(3), 163-184.

37.

윤미혜, 심은정 (2014). 청소년의 이분법적 사고 및 역기능적 완벽주의와 자살 생각과의 관계. 한국심리학회지: 학교, 11(3), 621-638.

38.

정경미, 신민정, 강지현, 김은성 (2013). 남자 청소년의 사회적 위축 문제의 하위 발달경로 확인. 한국심리학회지: 임상, 32(1), 177-197.

39.

좌현숙 (2010). 청소년 내재화 문제의 발달궤적에 영향을 미치는 위험요인과 보호요인. 청소년학연구, 17(10), 105-133.

40.

좌현숙 (2018). 청소년의 내재화 및 외현화 문제에 영향을 미치는 부모양육행동. 청소년학연구, 25(2), 219-245.

41.

최소영, 이승연, 이유미 (2019). 중학생의 피해자 정의민감성, 개인적 공정세상신념과 반응적 공격성의 관계. 청소년학연구, 26(3), 197-224.

42.

통계청 (2018). 아동․청소년인권실태조사.

43.

한정원 (2017). 자기회귀교차지연 모델을 활용한 청소년 우울과 신체화 증상의 인과관계. 한국산학기술학회논문지, 18(6), 646-652.

44.

홍상황, 박은영, 김영환 (2001). PAI 무선반응과 인상관리의 탐지. 한국심리학회지: 임상, 20(1), 165-177.

45.

홍상황, 한태희 (2010). 한국판 성격평가질문지(PAI) 하위척도의 요인구조. 한국심리학회지: 임상, 29(3), 895-904.

46.

홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.

47.

홍정윤, 홍상황, 이수정 (2019). PAI 내현화 및 외현화 2요인 모형 검증 연구. 한국심리학회지: 법, 10(1), 29-45.

48.

황순택, 김영환, 권해수, 김지혜, 박은영, 박중규, 오상우, 이수정, 이은호, 조은경, 홍상황 (2019). 청소년 성격평가질문지 전문가 지침서 (주)인싸이트

49.

홍태화, 황순택, 김율리. (2018). 한국판 DSM-5 성격질문지(K-PID-5) 타당화. 한국심리학회지: 임상, 37(4), 558-572.

50.

Achenbach, T. M. (1991). Manual of the Youth Self-Report and 1991 profiles. Burlington, VT: University of Vermont Department of Psychiatry.

51.

Achenbach, T. M., & Edelbrock, C. S. (1978). The classification of child psychopathology: A review and analysis of empirical efforts. Psychological Bulletin, 85, 1275-1301

52.

Achenbach, T. M., & Edelbrock, C. S. (1983). Manual for the child behaviour checklist and revised behaviour profile. University of Vermont Department of Psychiatry: Burlington.

53.

Achenbach, T. M., Ivanova, M. Y., Rescorla, L. A., Turner, L. V., & Althoff, R. R. (2016). Internalizing/externalizing problems: Review and recommendations for clinical and research applications. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55(8), 647-656.

54.

Albayrak-kaymak, D. (1999). Internalizing or externalizing: Screening for both problem youth. International Journal for the Advancement of Counselling, 21, 125-137

55.

Barzeva, S. A., Meeus, W. H., & Oldehinkel, A. J. (2019). Social withdrawal in adolescence and early adulthood: measurement issues, normative development, and distinct trajectories. Journal of abnormal child psychology, 47(5), 865-879.

56.

Bondü, R., & Elsner, B. (2015). Justice sensitivity in childhood and adolescence. Social Development, 24(2), 420-441.

57.

Bongers, I. L., Koot, H. M., van der Ende, J., & Verhulst, F. C. (2003). The normative development of child and adolescent problem behavior. Journal of Abnormal Psychology, 112(2), 179–192.

58.

Cicchetti, D., & Rogosch, F. A. (2002). A developmental psychopathology perspective on adolescence. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70(1), 6-20.

59.

Docherty, M., Boxer, P., Huesmann, L. R., O'Brien, M., & Bushman, B. J. (2016). Exploring primary and secondary variants of psychopathy in adolescents in detention and in the community. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 45(5), 564-578.

60.

Frick, P. J., & White, S. F. (2008). Research Review: The importance of callous-unemotional traits for developmental models of aggressive and antisocial behavior. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 49(4), 359-375.

61.

Hansenne, M., Reggers, J., Pinto, E., Kjiri, K., Ajamier, A., & Ansseau, M. (1999). Temperament and character inventory (TCI) and depression. Journal of Psychiatric Research, 33(1), 31–36.

62.

Hoelzle, J. B., & Meyer, G. J. (2009). The invariant component structure of the Personality Assessment Inventory (PAI) Full Scales. Journal of Personality Assessmnet, 91. 175-186.

63.

Hopwood, C. J., & Moser, J. S. (2011). Personality assessment inventory internalizing and externalizing structure in college students: Invariance across sex and ethnicity. Personality and Individual Differences, 50(1), 116–119.

64.

Hoza, B., Waschbusch, D. A., Owens, J. S., Pelham, W. E., & Kipp, H. (2001). Academic task persistence of normally achieving ADHD and control boys: Self-evaluations, and attributions. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69(2), 271-283.

65.

Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55.

66.

Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York: Guilford.

67.

Krieger, F. V., Leibenluft, E., Stringaris, A., & Polanczyk, G. V. (2013). Irritability in children and adolescents: past concepts, current debates, and future opportunities. Brazilian Journal of Psychiatry, 35, S32-S39.

68.

Lewinsohn, P. M., Allen, N. B., Seeley, J. R., & Gotlib, I. H. (1999). First onset versus recurrence of depression: Differential processes of psychosocial risk. Journal of Abnormal Psychology, 108, 483-489.

69.

Marsh, H. W., Balla, J. R., & McDonald, R. P. (1988). Goodness-of-fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Psychological bulletin, 103(3), 391.

70.

Merenda, P. (1997). A guide to the proper use of factor analysis in the conduct and reporting of research. Measurement & Evaluation in Counselling & Development, 30(3), 156-165

71.

Mineka, S. (1998). Comorbidity of anxiety and unipolar mood disorders. Annual Review of Psychology, 49, 377–412.

72.

Morey, L. C. (2007). Personality Assessment Inventory professional manual (2nd ed.). Lutz, FL: Psychological Assessment Resources.

73.

Morey, L. C. (2007). Personality Assessment Inventory-Adolescent processional manual. Lutz, FL: Psychological Assessment Resources.

74.

Nimon, K., & Reio, T. G. (2011). Regression commonality analysis: a technique for quantitative theory building. Human Resource Development Review, 10(3). 329-340.

75.

Pine, D. S., Cohen, P., & Brook, J. (2001). Adolescent fears as predictors of depression. Biological Psychiatry, 50(9), 721-724.

76.

Rita. Wicks-Nelson, Israel, A. C. (2015). Abnormal Child and Adolescent Psychology with DSM-V Updates, Global Edition. Pearson Education UK.

77.

Robertson, E. L., Frick, P. J., Ray, J. V., Thornton, L. C., Wall Myers, T. D., Steinberg, L., & Cauffman, E. (2018). The Associations Among Callous-Unemotional Traits, Worry, and Aggression in Justice- Involved Adolescent Boys. Clinical Psychological Science, 6(5), 671-684.

78.

Robins, L. N. (1991). Conduct disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 32(1), 193-212

79.

Ruiz, M. A., & Edens, J. F. (2008). Recovery and Replication of Internalizing and Externalizing Dimensions Within the Personality Assessment Inventory. Journal of Personality Assessment, 90(6), 585-592.

80.

Thorndike, R. L. (1992). Intelligence tests: What we have and what we should have. Paper presented at the meeting of the National Association of School Psychologist, Nashville, TN.

81.

Vaccarino. A. L., Sills. T. L., Evans. K. R., & Kalali. A. H. (2008). Prevalence and Association of Somatic Symptoms in Patients with Major Depressive Disorder, Journal of Affective Disorders, 11(3), 270-276.

82.

Van Heel, M., Bijttebier, P., Colpin, H., Goossens, L., Van Den Noortgate, W., Verschueren, K., & Van Leeuwen, K. (2019). Investigating the Interplay Between Adolescent Personality, Parental Control, and Externalizing Problem Behavior Across Adolescence. Journal of Research in Personality.

83.

Willner, C. J., Gatzke-Kopp, L. M., & Bray, B. C. (2016). The dynamics of internalizing and externalizing comorbidity across the early school years. Development and psychopathology, 28(4pt1), 1033-1052.

Korean Journal of School Psychology