바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Development of RPG-based Cognitive Behavioral Group Therapy for Reducing Delinquency in Adolescents

Abstract

The purpose of this study was to develop a program that reduces adolescent delinquency and enhances adolescents’ social problem-solving, emotional regulation, and self-control skills and to assess the effectiveness of the program. The program was administered in the form of a role-playing game (“RPG”) to increase the participants’ motivation to participate in and the effectiveness of the therapy. The subjects in this study were 36 adolescents who engaged in delinquent behavior and their 18 homeroom teachers in middle schools located in Seoul and Gyeonggi Province. The subjects were randomly assigned to the experimental group or the comparison group. The experimental group received the proposed RPG-based cognitive behavioral group therapy while comparison group received problem-solving group therapy. Teachers in the experimental group were educated about how to guide their students following each therapy session while teachers in the comparison group did not receive any education. The dependent variables in this study were incidences of delinquent behavior and social problem-solving, emotional regulation, and self–control skill level. Each variable was assessed before treatment, immediately after the end of the full treatment program, and two months after the end of the full treatment program. At the end of the full treatment program, the experimental group engaged statistically significantly in fewer delinquent behaviors and displayed statistically significantly higher levels of social problem-solving, emotional regulation, and self–control skills than the comparison group. These differences persisted until the assessment two months after the end of the full treatment program. Moreover, the experimental group reported higher levels of satisfaction with the treatment program than the comparison group. The findings of this study suggest that this RPG-based cognitive behavioral group therapy program is effective at reducing adolescent delinquency, improving adolescents’ social and emotional management techniques and strategies for avoiding delinquency, and in motivating delinquent adolescents to engage more actively in treatment.

keywords
RPG, 게임화, 인지행동치료, 집단치료, 청소년 비행, role-playing game, cognitive behavioral therapy, gamification, group therapy, adolescent delinquency

Reference

1.

구현지, 문경주, 오경자 (2007). 문제해결 기술 훈련의 비행 감소 효과. Korean Journal of Clinical Psychology, 26(2), 345-364.

2.

구훈정, 최승미, 권정혜 (2012). 국내 아동 청소년 심리 치료 효과 검증 연구의 방법론적 고찰과 메타분석. Korean Journal of Clinical Psychology, 31(1), 43-73.

3.

김상희 (2008). 부모애착과 정서적 자율성, 부모와의 갈등에 따른 청소년 비행의 차이. 충북대학교 일반대학원 석사학위 논문.

4.

김성동, 이면재, 송경애 (2012). 게임화를 이용한 대안적 학습모형개발 방법론에 관한 연구. 한국컴퓨터게임학회논문지, 25, 82- 88.

5.

김영미, 김중술 (1992). 우울증 환자들의 사회적 문제해결능력. 서울의대 정신의학, 17 (2), 130-138.

6.

김용국 (2016). 청소년의 여가활동 유형에 따른 개인적 특성과 학교생활만족도 및 자아실현 분석. 한국스포츠학회지, 14(4), 195-205.

7.

김재요, 김경엽, 정성현 (2017). 청소년 올림픽 배드민턴 국가대표 선수의 심리기술훈련 적용 사례연구. 한국스포츠학회지, 15(4), 675-684.

8.

김주섭 (2000). 문제해결 기술 훈련과 심성수련훈련의 효과 비교: 학교폭력 가해자 청소년을 대상으로. 연세대학교 일반대학원 석사학위 논문.

9.

김준호 (1990). 청소년 비행의 원인에 대한 연구. 한국 형사 정책 연구원.

10.

김진수, 김나미, 장세은, 박경은, 김비 (2017). 가상현실을 이용한 중독치료 동향 분석을 위한 체계적 문헌고찰. 한국콘텐츠학회 종합학술대회 논문집, 301-302.

11.

김창대, 김형수, 신을진, 이상희, 최한나 (2011). 상담 및 심리교육 프로그램 개발과 평가. 서울: 학지사.

12.

김혜영, 이혜미, 유승호 (2017). 청소년 게임 이용자의 인정욕구에 관한 연구: 아들러의 개인심리학을 중심으로. 한국게임학회논문지, 17(3), 93-106.

13.

김혜진, 권순복 (2018). 증강현실 기반 언어치료 프로그램이 언어발달지체 아동의 어휘력 향상에 미치는 효과. 언어치료연구, 27, 87-96.

14.

남현미, 옥선화 (2001). 가족의 심리적 환경과 청소년의 자기 통제력 및 친구특성이 청소년의 문제행동에 미치는 영향. 대한가정학회지, 39(7), 37-58.

15.

박수향, 신중일 (2016). 가상현실을 이용한 치료 프로그램이 치매노인의 우울과 삶의 질에 미치는 영향. 코칭능력개발지, 18(1), 13-19.

16.

이든샘, 김정호, 김제중 (2017). 이완을 유도한 가상현실 프로그램이 치과불안에 미치는 효과. 한국심리학회지: 건강, 22(2), 257- 269.

17.

배성훈, 황순택, 정은정 (2014). 아동의 정서조절 능력 향상과 부정적 정서 감소를 위한 롤플레잉게임 형식 프로그램의 개발 및 효과에 대한 예비연구. Korean Journal of Clinical Psychology, 33(3), 481-510.

18.

배성훈, 이승복, 황순택 (2016). 중학생의 시험불안과 학업불안 감소를 위한 RPG (Role Playing Game) 형식 프로그램의 효과. 청소년학연구, 23(3), 187-213.

19.

삼성생명 공익재단 사회정신건강연구소 (2000). 청소년기를 밝고 건강하게. 서울: 교육과학사

20.

성상희, 홍창희, 김귀애 (2014). 자기조절능력 향상 프로그램이 남자 비행청소년의 자기 통제력, 충동성 및 공격성에 미치는 효과. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 28(2), 157- 178.

21.

송성자, 정문자 (2002). 보호처분을 받은 비행청소년에 대한 해결중심 집단프로그램의 효과성 연구. 한국사회복지학, 48, 302- 332.

22.

심영희 (1987). 비판 범죄론: 일탈과 통제의 분석. 서울: 범문사

23.

안윤정, 임윤서 (2018). 지방출신 여성들의 서울정착 경험에 대한 근거이론적 분석. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 24(2), 273-300.

24.

윤형섭, 권용만 (2013). 한국게임의 역사에 관한 연구. 한국컴퓨터게임학회논문지, 26(1), 107-113.

25.

이광철, 강진형 (2016). 실업검도선수들의 후리기루틴 훈련이 심리적 기술 및 경기력에 미치는 영향. 대한검도학회지, 27(1), 51- 89.

26.

이규미 (2008). 청소년상담 동기강화프로그램의 구성 및 효과에 관한 연구. 청소년상담연구, 16(1), 119-137.

27.

이상인 (2018). 청소년의 탈비행 촉진 요인에 관한 근거이론적 연구. 광운대학교 일반대학원 박사학위 논문.

28.

안지선, 김정남 (2013). 비행 청소년을 대상으로 한 집단치료 프로그램의 효과에 대한 메타분석. 청소년학연구, 20(8), 147-174.

29.

이은교 (2008). 인지행동적 정서조절 훈련 프로그램이 아동의 정서조절 능력과 우울에 미치는 효과. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.

30.

이준우, 정구영, 최재일 (2008). 여성 골퍼의 경기력 향상을 위한 심리 결정요인. 한국체육과학회지, 17(2), 297-307.

31.

이지훈 (2018). 온라인 게임 규제 정책이 게임 산업에 미치는 영향에 관한 연구. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 12(4), 363-371.

32.

최지영 (1996). 사회적 유능성 증진 프로그램의 효과: 경미한 문제행동을 보이는 청소년들을 대상으로. 연세대학교 일반대학원 석사학위 논문.

33.

황규식, 오상우 (2017). K-WISC-IV 단축형의 타당도. Korean Journal of Clinical Psychology, 36(3), 381-390.

34.

Ayebami, T. V., & Janet, K. (2017). Efficacy of anger management strategies for effective living among adolescents and youths. IFE PsychologIA: An International Journal, 25(1), 47-58.

35.

Beck, J. G., Palyo, S. A., Winer, E. H., Schwagler, B. E., & Ang, E. J. (2007). Virtual reality exposure therapy for PTSD symptoms after a road accident: An uncontrolled case series. Behavior therapy, 38(1), 39-48.

36.

Blackmon, W. D. (1994). Dungeons and Dragons: The use of a fantasy game in the psychotherapeutic treatment of a young adult. The American Journal of Psychotherapy, 48(4), 624-632.

37.

Ceranoglu, T. A. (2010). Video games in psychotherapy. Review of General Psychology, 14(2), 141-146.

38.

Crick, N. R., & Dodge, K. A. (1994). A review and reformulation of social information- processing mechanisms in children’s social adjustment. Psychological Bulletin, 115(1), 74-101.

39.

Dodge, K. A., & Tomlin, A. M. (1987). Utilization of self-schemas as a mechanism of interpretational bias in aggressive children. Social Cognition, 5(3), 280-300.

40.

D’Zurilla, T. J., & Goldfried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of Abnormal Psychology, 78(1), 107-126.

41.

D’Zurilla, T. J., & Nezu, A. M. (1990). Development and preliminary evaluation of the Social Problem-Solving Inventory. Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2(2), 156-163.

42.

Eyberg, S. M., Nelson, M. M., & Boggs, S. R. (2008). Evidence-based psychosocial treatments for children and adolescents with disruptive behavior. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 37(1), 215-237.

43.

Gardner, J. E. (1991). Can the Mario Bros. help? Nintendo games as an adjunct in psychotherapy with children. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 28(4), 667-670.

44.

Gautam, A., & Mukhopadhyay, A. (2017). An overview of Indian research on challenging behavior. Indian Journal of Health & Wellbeing, 8(2), 164-167.

45.

Gottfredson, M. R., & Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. Stanford, CA: Stanford University Press.

46.

Hightower, A. D. (1986). The Teacher–Child Rating Scale: A brief objective measure of elementary children’s school problem behaviors and competencies. School Psychology Review. 15(3), 393-409.

47.

Hoffman, H. G., Meyer III, W. J., Ramirez, M., Roberts, L., Seibel, E. J., Atzori, B., & Patterson, D. R. (2014). Feasibility of articulated arm mounted Oculus Rift Virtual Reality goggles for adjunctive pain control during occupational therapy in pediatric burn patients. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(6), 397-401.

48.

Hoogsteder, L. M., Kuijpers, N., Stams, G. J. J., E. van Horn, J., Hendriks, J., & Wissink, I. B. (2014). Study on the effectiveness of responsive aggression regulation therapy (Re-ART). International Journal of Forensic Mental Health, 13(1), 25-35.

49.

Horne-Moyer, H. L., Moyer, B. H., Messer, D. C., & Messer, E. S. (2014). The use of electronic games in therapy: review with clinical implications. Current Psychiatry Reports, 16(12), 520.

50.

Lohse, K. R., Hilderman, C. G., Cheung, K. L., Tatla, S., & Van der Loos, H. M. (2014). Virtual reality therapy for adults post-stroke: a systematic review and meta-analysis exploring virtual environments and commercial games in therapy. PLOS ONE, 9(3), e93318.

51.

Maples-Keller, J. L., Bunnell, B. E., Kim, S. J., & Rothbaum, B. O. (2017). The Use of Virtual Reality Technolong socia problem-solving performance in an elementary school setting. Journal of Educational Psychology, 70(4), 504-513.

52.

Olin, S. S., Nadeem, E., Gleacher, A., Weaver, J., Weiss, D., Hoagwood, K. E., & Horwitz, S. M. (2016). What predicts clinician dropout from state-sponsored managing and adapting practice training. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 43(6), 945-956.

53.

Reis, B. F., & Brown, L. G. (1999). Reducing psychotherapy dropouts: Maximizing perspective convergence in the psychotherapy dyad. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 36(2), 123-136.

54.

Rosselet, J. G., & Stauffer, S. D. (2013). Using group role-playing games with gifted children and adolescents: A psychosocial intervention model. International Journal of Play Therapy, 22(4), 173-192.

55.

Rothbaum, B. O., Hodges, L., Alarcon, R., Ready, D., Shahar, F., Graap, K., & Baltzell, D. (1999). Virtual reality exposure therapy for PTSD Vietnam veterans: A case study. Journal of Traumatic Stress, 12(2), 263-271.

56.

Shields, A., & Cicchetti, D. (1998). Reactive aggression among maltreated children: The contributions of attention and emotion dysregulation. Journal of Clinical Child Psychology, 27(4), 381-395.

57.

Slaby, R. G., & Guerra, N. G. (1988). Cognitive mediators of aggression in adolescent offenders: I. Assessment. Developmental Psychology, 24(4), 580-588.

58.

Spivak, G., & Shure, M. B. (1974). Social adjustment of young children: A cognitive approach to solving real-life problems. San Francisco, CA: Jossey- Bass.

59.

Spivak, G., & Shure, M. B. (1976). The problem- solving approach to adjustment. SanFrancisco, CA: Jossey-Bass.

60.

Spivak, G., & Shure, M. B. (1978). Problem-solving techniques in child-rearing. SanFrancisco, CA: Jossey-Bass.

61.

Wierzbicki, M., & Pekarik, G. (1993). A meta-analysis of psychotherapy dropout. Professional Psychology: Research and Practice, 24(2), 190-195.

Korean Journal of School Psychology