바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Mediation Effects of Self-Concept Clarity and Perception of Emerging Adulthood in the Relationship between Perceived Parental Rearing Attitudes and Psychological Well-being of University students

Abstract

The present study examined how the psychological well-being of young adults was affected by the perceived parental rearing attitudes and how self-concept clarity and the perceptions of emerging adulthood mediated this causal relationship based on Arnett’s the theory of emerging adulthood. We specially focused on affectionate or rejective types of perceived parental rearing attitudes and possibility or instability perceptions of emerging adulthood. We performed survey research with 358 university students from six universities located in Seoul, and other cities in South Korea and analyzed collected data using SPSS 25.0 and SPSS Macro. As a result, we found correlational relationships between psychological well-being of emerging adulthood and other variables. Also, we found the mediating effect of the self-concept clarity in the relationship between the psychological well-being and the perceived parental attitudes: affectionate, rejective. However, we only found the mediating effect of the perceived possibility perception of emerging adulthood was significant in the relationship between the psychological well-being and affectionate parental rearing attitudes. Finally, we found a sequential mediation effect that the self-concept clarity and then perceived instability perception of emerging adulthood affected in the relationship between psychological well-being and rejective parental rearing attitudes of emerging adulthood. Based on results, implications and suggestions for counseling service and psychological education for university students faced emerging adulthood were discussed.

keywords
Emerging adulthood, Inventory of the dimensions of emerging adulthood(IDEA), Psychological well-being, Self-concept clarity, Perceived parental rearing attitudes
Submission Date
2020-09-11
Revised Date
2020-12-21
Accepted Date
2020-12-22

Reference

1.

곽윤영, 정문자 (2010). 부모의 양육태도 및 대학생의 경제적 자립도가 대학생의 심리적안녕감 및 자기효능감에 미치는 영향. 한국청소년연구, 21(3), 121-141.

2.

김은혜 (2014). 부모의 심리적 통제와 삶의 만족도의 관계: 자율성 욕구 만족의 매개효과. 대구대학교 대학원 석사학

3.

김연화, 강문희 (2008). 아동의 성격유형 및 부모와의 의사소통유형과 행복감과의 관계. 아동학회지, 29(6), 35-54.

4.

김용희 (2012). 애착이 심리적 안녕감에 미치는 정서경험의 매개효과. 청소년학연구, 19(9), 231-256.

5.

김종운, 이지혜 (2016). 부모의 심리적 통제가예비 초등교사의 주관적 안녕감에 미치는영향: 자기개념명확성의 매개효과 및 낙관성의 조절효과. 학습자중심교과교육연구, 16(9), 673-698.

6.

문민정 (2008). 아동이 지각한 부모의 양육태도가 자기수용능력 및 심리적 안녕감에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위논문

7.

문은식, 강승호 (2008). 고등학생의 심리적 안녕에 관계되는 사회․동기적 변인들의 구조분석. 교육심리연구, 22(1), 1-15.

8.

문상희, 서수균 (2015). 부모의 정서적 학대와공격성의 관계에서 자기개념 명확성의 매개효과와 사회적 지지의 조절효과. 상담학 연구, 16(6), 485-504.

9.

박영신, 김의철 (2009). 한국 청소년의 행복:심리적, 관계적, 경제적 자원과 학업성취의 영향. 한국심리학회지: 사회문제, 15(3), 399-429.

10.

박지현, 이명조 (2012). 대학생이 지각한 모의양육태도와 심리적 안녕감의 관계에서 자기위로 능력의 매개효과. 한국심리학회지:발달. 25(2), 1-19.

11.

백수희 (2002). 자기존중감, 자기명확성과 타인의 평가에 따른 정서적 반응. 한양대학교대학원 석사학위논문.

12.

백승진 (2008). 대학생의 정체성에 관한 현상학적 연구. 백석대학교 대학원 박사학위논문.

13.

변경란, 김은정 (2019). 부모의 심리적 통제와행동억제 기질이 사회불안에 미치는 영향: 부정적 자기개념과 타인인정추구의매개효과. 한국심리학회지: 임상심리 연구와 실제, 5(1), 91-115.

14.

안연옥, 김병석, 김재철 (2014). 대학생의 자기애와 공격성 간의 관계: 자존감, 자존감안정성, 자기개념 명확성의 조절효과. 상담학연구, 15(6), 2451-2470.

15.

안선영, 김희진, 박현준 (2011). 청년기에서 성인기로의 이행과정 연구 Ⅱ: 총괄보고서. 서울: 한국청소년정책연구원.

16.

이기재, 최해림 (2009). 분리-개별화, 자기개념명확성 및 비합리적 신념이 주관적 안녕감에 미치는 영향. 인간이해, 30(2),

17.

이명조 (2013). 대학생이 지각한 어머니 양육태도와 정서명확성이 심리적 안녕감에 미치는 영향. 상담학연구, 14(1), 17-35.

18.

이재원 (2012). 대학생의 생활스트레스와 낙관성및 심리적 안녕감 간의 관계. 경북대학교석사학위논문.

19.

이은우 (2005). 대학생의 정서지능, 자기효능감, 심리적 안녕감이 대학생활 적응에 미치는영향. 계명대학교 석사학위 논문.

20.

이정미, 이양희 (2007). 아동이 지각한 부모간의 갈등, 어머니의 양육행동, 사회적 지지및 안녕감간의 구조적 관계 분석. 한국심리학회지: 발달, 20(4), 38-58.

21.

이수현 (2005). 자기복잡성과 자기 개념 명료성이 심리적 적응에 미치는 영향. 서울대학교 석사학위논문.

22.

이효진 (2017). 대학생이 지각한 가족건강성이심리적 안녕감에 미치는 영향: 몰입과 영성의 조절효과. 대구대학교 대학원 박사학위논문.

23.

유경자 (2005). 애착이 사회적 지지와 심리적 안녕감에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위논문.

24.

유영달, 이은지 (2010). 지각된 부모양육태도가청소년의 심리적 안녕감에 미치는 효과 -자기분화 수준의 매개효과를 중심으로 -. 청소년복지연구, 12(4), 91-115.

25.

서경현 (2012). 청소년의 삶에 대한 기대와 주관적 웰빙: 일반 성인과의 비교 연구. 청소년학연구, 19(12), 137-157.

26.

서진숙, 이동혁 (2010). 부모의 양육행동과 청소년의 안녕감을 매개하는 자아정체감. 상담학연구, 11(4), 1599-1622.

27.

정주희 (2019). 대학생의 성인애착, 자기자비, 탈중심화, 반추, 스트레스 대처방식 및 심리적 안녕감 간의 구조적 관계분석. 동아대학교 박사학위논문.

28.

한국대학교육협의회 (2018). 제57회 대학교육정책포럼: 대학생의 심리적 위기 극복 및인성계발 지원 방안. 서울: 한국대학교육협의회.

29.

Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469-480.

30.

Arnett, J. J. (2004a). Adolescence and emerging adulthood: A cultural approach(2nd ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson.

31.

Arnett, J. J. (2004b). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. New York: Oxford University Press.

32.

Arnett, J. J. (2014). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties (2nd ed.). Oxford University Press.

33.

Arrindell, W. A. & Engebretsen, A. A. (2000). Convergent validity of the Short-EMBU and the Parental Bonding Instrument (PBI):Dutch findings. Clinical Psychology and Psychotherapy, 7, 262-266.

34.

Bigler, M., Neimeyer, G. J., & Brown, E. (2001). The divided self revisited: Effects of self-concept clarity and self-concept differentiation on psychological adjustment. Journal of Social and Clinical Psychology, 20, 396-415.

35.

Campbell, J. D. (1990). Self-esteem and clarity of the self-concept. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 538-549.

36.

Campbell, J. D., Trapnell, P. D., Heine, S. J., Katz, I. M., Lavallee, L. F., & Lehman, D. R. (1996). Self-concept clarity: Measurement, personality correlates, and cultural boundaries. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 141-156.

37.

Campbell, J. D., & Lavallee, L. F. (1993). Who am I? The role of self-concept confusion in understanding the behavior of people with low self-esteem. In R. F. Baumeister (Ed.), Plenum series in social/clinical psychology. Self-esteem: The puzzle of low self-regard (p. 3-20). Plenum Press. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-8956-9_1

38.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 49(3),182-185. https://doi.org/10.1037/a001280.

39.

Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. W. W. Norton.

40.

Francis, A. Pai, M.. S., & Badagabettu, S. (2020). Psychological Well-being and Perceived Parenting Style among Adolescents. Comprehensive Child and Adolescent Nursing. DOI: 10.1080/24694193.2020.1743796.

41.

Lanctot, J., & Poulin, F. (2018). Emerging adulthood features and adjustment: A person-centered approach. Emerging Adulthood, 6, 91-103. https://doi.org/10.1177/2167696817706024

42.

Lane, J. A. (2020). Attachment, ego resilience, emerging adulthood, social resources, and well-being among traditional-aged college students. The Proffessional Counselor, 10(2), 157-169,

43.

Leite, C., & Kuiper, N. A. (2008). Differences in Self-concept Clarity and Intolerance of Uncertainty. Journal of Contemporary Psychotherapy, 38, 55-64.

44.

Luyckx, K., De Witte, H., & Goossens, L. (2011). Perceived instability in emerging adulthood:The protective role of identity capital. Journal of Applied Developmental Psychology, 32, 137-145. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2011.02.002

45.

Morales-Rodríguez, F. M. Espigares-López, I., Brown, T. José, & Pérez-Mármol, J. M. (2020). The Relationship between Psychological Well-Being and Psychosocial Factors in University Students, International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13), 4778;https://doi.org/10.3390/ijerph17134778.

46.

Monica, B., & Greg J. (2001). The divided self revisted: Effect of self-concept clarity and self-concept differentiation on psychological adjustment. Journal of Social and Clinical Psychology, 20, 396-415.

47.

Morrison, K., & Wheeler, S. (2010). Nonconformity defines the self: The role of minority opinion status in self-concept clarity. Personality and Social Psychology Bulletin, 36, 297-308.

48.

Negru, O. (2012). The time of your life:Emerging adulthood characteristics in a sample of Romanian high-school and university students. Cognition, Brain, Behavior:An Interdisciplinary Journal, 16(3), 357-367. https://bit.ly/2xhZkgG

49.

Nelson, L. J., Willoughby, B. J., Rogers, A. A., & Padilla-Walker, L. M. (2015). “What a view!” Associations between young people’s views of the late teens and twenties and indices of adjustment and maladjustment. Journal of Adult Development, 22, 125-137. https://doi.org/10.1007/s10804-015-9206-5

50.

Nezlek, J. B., & Plesko, R. M. (2001). Day-to-Day Relationships Among Self-Concept Clarity, Self-Esteem, Daily Events, and Mood. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(2). 201-211.

51.

Reifman, A., Cowell, M. J., & Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: Theory, assessment, and application. Journal of Youth Development, 2(1), DOI: https://doi.org/10.5195/jyd.2007.359

52.

Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.

53.

Schnyders, C. M. & Lane, J. A. (2018). Gender, parent and peer relationships, and identification with emerging adulthood among college students Journal of Colloge Counseling, 21(3), 239-251.

54.

Stallman, H. M. (2010). Psychological distress in university students: A comparison with general population data. Australian Psychologist. 45, 249-257.

Korean Journal of School Psychology