본 연구의 목적은 이미 전공변경을 실행한 학생을 대상으로 전공재변경 의향 여부와 그 이유를 확인하고, 전공재변경 의향여부에 따라 전공변경 실행 과정(실행동기/ 실행방식)을 비교해봄으로써 전공재변경과 관련된 요인이 무엇인지를 탐색하고자 하는 것이다. 이를 위해 서울 소재 4년제 K대학교에서 전공변경을 실행한 학생 33명이 연구에 참여하였고, 이 가운데 전공 재변경 의향이 있는 학생은 11명, 재변경 의향이 없는 학생은 22명이었다. 수정된 합의적 질적연구(CQR-M)방법을 적용하였으며 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 전공변경을 희망하는 11명의 전공재변경 의향 이유는 크게 2개 영역(새로운 기회 추구/ 기존 선택에 대한 불만)과 4개 범주로 확인되었다. 둘째, 전공재변경 의향이 있는 학생과 없는 학생 간에 전공변경 실행 과정을 실행동기 영역과 실행방식 영역 측면에서 비교한 결과, 실행 동기의 경우, 전공재변경 의향이 있는 학생들은 이전 학과에서의 어려움과 불편함을 피하고자 하는 회피동기 경향이 더 높게 나타난 반면, 전공재변경 의향이 없는 학생들은 희망진로와 취업을 성취하기 위한 접근동기 경향이 더 높게 나타났다. 또한 실행방식의 경우, 전공재변경 의향이 있는 학생들은 전공변경이 가능한 기본적 조건을 충족하기 위한 노력과 같은 다소 소극적인 실행방식을 보인 반면, 전공재변경 의향이 없는 학생들은 교내의 다양한 기관을 통한 정보탐색 및 타 전공 교과목 수강과 같은 적극적인 실행방식이 상대적으로 높게 나타났다. 연구결과를 토대로 전공재변경 의향과 관련된 주요 요인들을 기술하고, 전공변경을 고려하는 학생 개인 및 대학의 지원 사항에 대해 논의하였다.
This study had two purposes. The first purpose was to identify the reasons why college students who already changed majors wanted to do so again. The second purpose was to understand the process of changing majors among college students who had already changed majors once. In this study, qualitative data was collected from 33 college students who changed majors one time. Among them, 11 students were interested in changing majors again while the remaining 22 were not. The Consensual Qualitative Research-Modified method was used to analyze the data. There were three major findings. The first finding was that students who intended to change majors again did so to find new opportunities for their futures and out of dissatisfaction with their second major. The second finding was that students who intended to change majors again had initially changed majors due to difficulties and discomforts that they had with their first major. However, this avoidance motivation was not observed in students who were not interested in changing majors again. The third result was that students who did not intend to change majors again searched more for career-related information while changing their majors initially than those who did. This paper presents these results’ implications for college students, career counselors, and college administrators.