바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Correlation between Ego State Scale and LCSI Personality Test

Abstract

The purpose of the present study is to verify the validity of Ego State Scale through analyzing the correlation between Ego State Scale and Lim's Character Style Inventory (LCSI) Personality Test. For this purpose a survey was conducted for 1,073 students attending middle and high schools in Busan metropolitan city. The results of this study are as follows. First, five factors of ego state which consists of CP, NP, A, FC, and AC showed difference in average between boy and girl students as well as middle and high school students. But there was no difference between students attending general and technical high school. Girl students showed high average in NP and FC in comparison with A, AC and CP, which appear 'M' in ego gram. Second, CP showed high positive co CP showed h with challenge, no CP showed h with sociability and prudence, and negative co CP shoed h with acceptability and stability. According to these results, most students in middle and high school catagorized into M type with high FC and NP. Therefore, they are thought to be emotional, sensible, and warm-harted but insufficient of logical thinking. In conclusion, the correlation between Ego State Scale and LCSI Personality Test indicates high validity of Ego State Scale. In addition, the limitations of the study and possible follow-up projects are proposed in the conclusion section.

keywords
Ego State Scale, LCSI Personality Test, 자아상태 검사, LCSI 성격검사

Reference

1.

권효진 (2006). 부모양육태도와 기독청소년의 자아상태 및 생활자세와의 관계 연구. 한동대학교 상담대학원 석사학위논문.

2.

김소영 (1997). 사회사업 면접을 위한 내담자의 기질과 자아상태간 차이에 관한 연구: MBTI의 4가지 기질과 교류분석의 이고그램을 중심으로. 숭실대학교 석사학위논문.

3.

김정민, 이정희 (2008). 청소년의 또래관계의 질과 학업성취가 우울에 미치는 영향. 여성가족생활연구, 12(0), 115-128.

4.

김진미 (2006). 호텔종사원의 자아상태가 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향. 경기대학교 석사학위논문.

5.

남경숙 (1995). MBTI의 성격유형과 Egogram의 자아상태와의 관계. 울산대학교 석사학위논문.

6.

박민경 (2007). 위기청소년의 가족건강성과 자아상태가 진로태도성숙에 미치는 영향. 한남대학교 석사학위논문.

7.

박선이 (2006). 초기 청소년의 인터넷 게임사용에 따른 자아상태와 가족건강성. 한남대학교 석사학위논문.

8.

박원모, 천성문 (2008). 교류분석 이론에 의한 중·고등학생 자아상태 검사 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(4), 999-1021.

9.

박제일, 임승환 (2004). 대인관계 중심의 성격특성과 성격유형과의 상관관계 연구. 상담학연구. 5(1), 1-16.

10.

배영미 (2001). 청소년 미혼모의 개인심리적 특성과 가족체계에 관한 연구. 중앙대학교 석사학위논문.

11.

서미애 (1997). Ego-gram에 나타난 초등학생의 자아상태와 자아 존중감과의 관계. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문.

12.

서주현, 유안진 (2001). 청소년의 인터넷 중독과 친구관계의 특성. 아동학회지, 22(4), 149-166.

13.

서준석 (2001). 교사의 성격유형과 자아상태와의 관계: MBTI의 4가지 심리기능과 교류분석의 Ego-Gram 중심으로. 건국대학교 석사학위논문.

14.

송현종 (1998). 이고그램 유형과 대학생활 적응. 논문집 : 13(1), 123-135, 여수대학교.

15.

양민철 (2005). 부모-자녀간 의사소통 유형과 청소년의 자아상태와의 관계. 제주대학교 교육대학원 석사학위논문.

16.

우재현 (1994). 교류분석(TA) 체크리스트. 대구: 정암서원.

17.

우재현 (2006). 교류분석(TA)에 의한 청소년 인성개발 프로그램. 대구: 정암서원.

18.

이병래 (1996). 자아상태 검사척도 개발 연구. 열린유아교육연구, 1(1), 141-164.

19.

이병래 (1998). 유치원 교사의 성격유형과 자아상태와의 관계. 열린유아교육연구, 3(2), 217-241.

20.

이선희 (2005). 가출경험이 있는 청소년이 지각한 부모의 양육태도와 자아상태와의 관계. 인제대학교 석사학위논문.

21.

이지영 (1998). Ego-gram에 나타난 자아상태와 자아존중과의 관계-간호사관생도 중심으로-. 정신간호학회지, 6(2), 206-216.

22.

임승환 (2003). LCSI(Lim's Character Style Inventory)성격검사 개발 및 타당화 연구. 연세대학교 박사학위논문.

23.

임승환, 한종철 (2003). LCSI(Lim’s Character Style Inventory) 성격검사개발. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 15(1), 35-56.

24.

장선심 (2006). 초기 청소년의 자아상태 및 인생 태도와 성격특성과의 관계. 한남대학교 석사학위논문.

25.

정정심 (2000). 일 지역 고등학생의 자아상태와 자아존중감과의 관계. 부산대학교 석사학위논문.

26.

정정응 (1986). TA상담을 통한 인간관계개선의 효과. 단국대학교 교육대학원 석사학위논문.

27.

제석봉 (2002). 참 삶과 행복을 가꾸는 TA 심리학. 대구: 대구가톨릭대학교 출판부.

28.

吉内一浩; 山中学; 佐々木直 他 (2000). 新版TEGの開発. 交流分析研究(The Journal of Japan Transactional Analysis Association), 25(2), 159-165.

29.

杉田峰康 (1989). 臨床交流分析. 임상교류분석(1993). 우재현 역. 대구: 정암서원.

30.

Berne, E. (1964). Games people play. Grove Press.

31.

Berne, E. (1961). Transactional analysis in psychotherapy. Grove Press.

32.

Berne, E. (1966). The strucure and dynamics of orgnization and groups. Grove Press.

33.

Brennan, T., & McClenaghan, J. C. (1978). The transactional behavior questionnaire. Transactional analysis Journal, 8, 52-55.

34.

Bruno, F. J. (1983). Adjustment and Personal Growth : Seven Pathways (2nd Ed.). N. Y.: John Wiley & Sons.

35.

Dusay, J. M. (1972). Egograms and the “constancy hypothesis.” Transactional analysis Journal, 2(3), 37-41.

36.

Dusay, M. 1. (1977). Egogram: How I see You and you see me. N.Y. Bantam Press. 이고그램 (1994). 우재현 역. 대구: 정암서원.

37.

Eysenck, H. J., & Eysenck, S. B. G.(1991). Manual for the Eysenck personality scales. London: Hodder & Stoughton.

38.

James, M., & Jongeward, D. (1973). Born to win mass. Addison-Wesley.

39.

Loffredo, D. A., Harrington, R., Munoz, M. K., Knowles, L. R. (2004). The Ego State Questionnaire-Revised. Transactional analysis journal, 34(1), 90-95.

40.

Loffredo, D. A., Harrington, R., Okech, A. P. (2002). Factor Analysis of the Ego State Questionnaire. Transactional analysis journal, 32(1), 25-27.

41.

Loffredo, D. & Omizo, M. M. (1997). Difference in ego states, locus of control, and dogmatism between African-American and Anglo-American undergraduate college students. Loffredo, Transactional analysis Journal, 27, 168-174.

42.

McCrae R. R., & Costa, P. T., Jr. (1985). Comparison of EPI and psychoticism scales with measures of the five-factor model of personality. Personality and Individual Differences, 6, 587-597.

43.

Myers, I. B., McCaulley, M. H., Qunnk, N. L., & Hammer, A. L. (1998). MBTI maunal: A guide to the development and use of the Myers-Briggs Type Indicator. Palo Alto, Consulting Psychologists Press.

44.

Piaget, J. (1972). Intellectual evolution from adolescence to adulthood. Human Development, 15, 1-12.

45.

Robert, E. S. (2003). Educational Psychology(7th ed). 교육심리학 이론과 실제 (2005). 강갑원 외 역. 서울: 시그마프레스.

46.

Rogers, C. B. (1961). On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin.

47.

Santrock, J. W. (2004). Adolescence(9th ed.) New York: McGraw-Hill. 청년심리학 (2004). 김현정 외 역. 서울: 박학사.

48.

Sullivan, H. S. (1953). The interpersonal theory of psychiatry. N. Y.: W. W. Norton.

49.

Wiggins, J. S. (1995). Interpersonal Adjective Scales professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.

50.

Williams, K. B., & Williams, J. E. (1980). The assessment of Transactional analysis ego states via the adjective checklist. Journal of Personality Assessment, 44(2), 120-129.

Korean Journal of School Psychology