바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Development and Effects of the Moral Improvement Group Counseling Program for Conduct Disorder Tendency in Adolescence: Focused on Wilson's moral components

Abstract

This study aims to develop group consulting programs that increase the morality for juveniles with conduct disorder and examine the effectiveness of the programs in reducing immorality of juveniles with conduct disorder. In order to verify those issues, 9 students for an experimental group, 10 students for a comparative group, and 10 students for a control group were selected in the 1st and 2nd grades at D probation office and S alternative school in Seoul and 10 students for an experimental group, 9 students for a comparative group, and 11 students for a control group were selected in the 1st and 2nd grades at H middle school and B middle school. The total of 8 session programs were conducted to the experimental group (a program for increasing morality) and the comparative group (other group consulting programs) twice a week. A post-test was conducted to the control group (no measures applied) after conducting a pre-test at the same time duration. A pre and post-tests for three groups were conducted with “morality measurement test” developed by Nam Gung-dal-hwa (2004) and “behavior scale for antisociality” revised by Kim Jun-ho (1990) and one way anova and paired t-test were used to compare and analyze the results. The results of examining hypothesis are as followings: The group consulting programs for improving morality had an effect in increasing the morality for juveniles with conduct disorder. Both the group consulting programs for improving morality and other group consulting programs had effects in reducing antisociality of juveniles with conduct disorder. Lastly, the clinical implications and limitations of this study, and the further study were suggested.

keywords
품행장애, 도덕성, 반사회적 행동, 집단 상담 프로그램, Conduct Disorder, Moral, Antisociality, Group Counseling Program

Reference

1.

김경희, 이희정 (2001). 품행장애 청소년과 일반 청소년의 도덕적 정서. 한국심리학회지: 발달, 14(2), 16-22.

2.

김범식 (2004). 도덕성 증진을 위한 교수·학습 자료 개발에 관한 연구: 월슨의 도덕성 요소를 중심으로. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위 논문.

3.

김성수 (1995). 신문교재화 중심의 가치탐구 활동을 통한 민주시민 자질 함양. 도덕 국민 윤리교육분과 연구보고서.

4.

김성태 (1970). 발달심리학. 서울: 법무사.

5.

김용일 (2005). 도덕성진단검사도덕성 평가를 위한 문항 제작에 관한 연구: John Wilson의 이론을 중심으로. 한국교원대학교 석사학위논문.

6.

김정준 (1993). 가설적 갈등상황의 유아의 도덕적 추론발달에 미치는 영향. 이화여자대학교 박사학위논문.

7.

김준호 (1990). 청소년 비행의 원인에 관한 연구. 한국형사정책연구원.

8.

김태련, 이경숙 (1992). 반사회적(Antisocial Behavior) 아동의 특성에 관한 연구. 소아ㆍ청소년정신의학, 3(1), 14-25.

9.

김창미 (2004). 윌슨의 도덕교육론에 비추어 본 도덕과 교육과정의 문제점 및 개선방향. 한국교원대학교 석사학위논문.

10.

김현영 (2005). 미술치료가 품행장애아동의 공격성에 미치는 영향. 대구대학교 석사학위논문.

11.

남궁달화 (2000). 도덕교육과 수행평가. 서울: 교육과학사.

12.

남궁달화 (2003). 도덕성 요소와 도덕교육. 서울: 학지사.

13.

남궁달화 (2004). 새 도덕교육학 개론. 한국교원대 학교출판부.

14.

남정우 (2008). 일반학교 품행장애 위험학생에 대한 특수 교육적 지원 가능성에 관한 연구. 단국대학교 석사학위 논문.

15.

서봉연 (1979). 性格과 適應. 서울: 益文社.

16.

이명은 (2008). 각국의 보호관찰 프로그램과 우리나라 보호관찰 프로그램의 개선방향. 부산대학교 석사학위논문.

17.

이수진 (2002). 윌슨의 도덕성 요소에 기초한 도덕과 교육과정 개발에 관한 연구. 도덕교육학연구, 제3집, 197-214.

18.

이우신 (1982). 결손가정과 일반가정 중학생의 성격에 관한 비교연구: 서울시 중학생 중심으로. 이화여자대학교 석사학위논문.

19.

이원영 (1992). 유아의 사회성 발달을 위한 프로그램 개발 연구. 한국 어린이 육영회.

20.

이지혜 (2001). 중학생과 고등학생의 성 역할 특성과 성 고정관념에 대한 비교 연구: 서울시 중·고등학교를 중심으로. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

21.

이현우 (1988). 도덕 추리와 도덕 판단과의 관계에 미치는 여섯 가지 관련변인. 부산대학교 박사학위 논문.

22.

임선애 (1996). 문제 상황 신문교재화 토의학습이 도덕적 실천의지 함양에 미치는 영향. 도덕·국민윤리교육 분과 연구보고서.

23.

장순정 (2002). 청소년의 심리적 성장환경과 적응 유연성 및 비행성과의 관계. 원광대학교 석사학위논문.

24.

전덕임, 양익홍 (1998). 청소년기 품행장애와 우울을 동반한 품행장애의 다면적 인성검사 반응양상. 한국심리학회지: 임상, 17(1), 273-284.

25.

정우식, 정소은, 김희자 (2000). 선진각국의 보호 관찰제도 운영현황 연구. 한국보호관찰학회.

26.

정치관 (2003). 중학생의 심리적 갈등 양상과 대처방안에 관한 조사 연구: 부산광역시를 중심으로. 고신대학교 석사학위논문.

27.

조주연 (1999). 신문을 활용한 중학생의 도덕성 향상 프로그램의 효과 연구. 부산대학교 석사학위논문.

28.

최진미 (2004). 중학생과 고등학생의 과학적 소양에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문.

29.

최혜경 (2000). 품행장애와 주의력 결핍 및 과잉행동장애 증상을 가진 도벽 아동에 대한 단일미술치료 사례연구. 경성대학교 교육대학원 석사학위 논문.

30.

한영옥 (1999). 품행장애 청소년의 사회정보처리 과정에 관한 연구: 반사회적 행동과 우울 성향을 중심으로. 서울여자대학교 석사학위논문.

31.

홍영호 (2006). 청소년비행예방을 위한 민간단체 활동현황 및 발전방안-수강명령을 중심으로. 보호 통권 18호, 126-162.

32.

American Psychiatric Association(1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders(4th Ed). Washington DC, American Psychiatric Association.

33.

Aresenio, W. F., & Fleiss, K. (1996). Typical and behaviorally disruptive children's understanding of the emotional consequences of socio-moral events. British journal of Developmental Psychology, 14, 173-186.

34.

Aresenio, W, F. Sacks, B. & Shea, T. (1999). Juvenile offenders' and comparison adolescents' conceptions of the emotional consequences of victimization : Relations with attachment and empathy. Manuscript submitted for publication.

35.

Blumstein, Cohen, Farrington (1987). Characterizing Criminal Careers. Science . 985-991.

36.

Cohen, D, & Strayer, J. (1996). Empathy in conduct-disordered and comparison youth. Development Psychology, 32, 988-998.

37.

Ellis, P. L. (1982). Empathy: A factor in antisocial benavior. Journal of Abnormal Child Psychology, 10(1), 123-134.

38.

Gottfried, A. E. (1985). Academic intrinsic motivation in young elementary school children. Journal of Educational Psychology, 82, 523-538.

39.

Hoffman, M. L. (1975). Development synthesis of affect and cognition and its implication for altruistic motivation. Developmental psychology, 11, 607-622.

40.

Kaplan, H. B., Johnson, R. J. (1986). Self- rejection and explanation of deviance, Refinement and elaboration of d latent structure.

41.

Nunner-Winkler, G., & Sodian, B. (1988). Children's understanding of moral emotions. Child Development, 59, 323-338.

42.

Richters, J. E., & Cicchetti, D. (1993). Mark Twain meets DSM-Ⅲ-R: Conduct disorder, development, and the concept of harmful dysfunction. Development and Psychopathology, 5, 5-29.

Korean Journal of School Psychology