바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Effects of Elementary School Teachers' Functional Perfectionist Tendency on Their Burnout with Mediating Effects of Teacher Efficacy

Abstract

The purpose of this study was to investigate relations among elementary school teachers' functional perfectionist tendency, teacher efficacy, and burnout, test the effects on teacher burnout with the mediating elements of relations among the variables and teacher efficacy, and search for solutions for teacher burnout. For those purposes, first, the relations between elementary school teachers' functional perfectionist tendency and burnout were examined; secondly, the relations between teacher efficacy and burnout were investigated; and finally, it was tested if teacher efficacy mediated the relations between their functional perfectionist tendency and burnout. A total of 300 teachers working for elementary schools in Incheon Metropolitan City were asked to fill out a questionnaire. The research findings were as follows: First, there was a low level of significant negative correlation between the elementary school teachers' functional perfectionism and burnout. Their functional perfectionism was also in significant negative correlations with dehumanization and loss of personal achievement. Secondly, teacher efficacy had explanatory power for teacher burnout. Specifically, self-regulating efficacy and confidence of its subvariables provided significant explanations for teacher burnout. Lastly, it was tested if teacher efficacy mediated the relations between functional perfectionism and teacher burnout. As a result, functional perfectionism, a prediction variable, provided significant explanations for teacher burnout, a dependent variable, and teacher efficacy, a mediating variable. When both functional perfectionism and teacher efficacy were entered simultaneously, teacher efficacy fully mediated the relations between functional perfectionism and teacher burnout. The study found that there were negative correlations between the teachers' functional perfectionist tendency and burnout and proved that teacher efficacy fully mediated the relations between the two variables. The implication and limitations of the study were discussed along with some suggestions for future researches and psychotherapy practice.

keywords
기능적 완벽주의 성향, 교사 효능감, 소진, functional perfectionist tendency, teacher efficacy, burnout

Reference

1.

김아영, 김미진 (2003). 교사 효능감 척도 타당화연구. 이화여자대학교 석사학위논문.

2.

김윤희, 서수균 (2008). 완벽주의에 대한 고찰: 평가와 치료. 한국심리학회지: 상담및심리치료, 20(3), 581-613.

3.

김종석 (1994). 학교경영 전문화 수준과 교사의 소진감과의 관계. 전주대학교 교육대학원 석사학위논문.

4.

김정휘, 주영숙 (1998). 교육심리학 탐구. 서울: 형설출판사.

5.

김지현, 박기환 (2010). 완벽주의의 기능성: 완벽주의 적응지표들의 관계. 한국심리학회지: 건강, 15(4), 765-780.

6.

김혜정 (2001). 유치원 조직풍토, 교사 효능감과 직무스트레스와 관계. 이화여자대학교 석사학위논문.

7.

남궁혜정, 이영호 (2005). 이차원적 완벽주의 척도의 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 임상, 24(4), 917-936.

8.

남미영 (2010). 특수교사의 직무스트레스와 소진과의 관계에서 교사효능감의 역할. 중앙대학교 석사학위논문.

9.

박여준 (1995). 국민학교 영어교사 영어연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

10.

박영란 (2005). 초등학교 교사의 직무스트레스와 소진 경험과의 관계. 아주대학교 석사학위논문.

11.

박소영, 안창일, 최승미 (2005). 기능적/역기능적 완벽주의와 정서의 매개효과. 인지행동. 5(2). 101-120.

12.

박현주 (1999). 기능적 완벽주의 집단과 역기능적 완벽주의 집단의 구분 및 특성 연구. 서울대학교 석사학위논문.

13.

배인선 (2000). 초등학교의 조직풍토와 교사의 소진 관계. 전주대학교 교육대학원 석사학위논문.

14.

사인희 (2001). 초등학교 특수교사의 직무스트레스와 소진에 관한 연구. 대구대학교 석사학위논문.

15.

서석림 (1995). 내외 통제성과 사회적 지지에 따른 특수교사의 소진에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

16.

서순선 (2007). 초등교사의 교사 효능감 및 사회적 지지와 소진과의 관계. 경희대학교 석사학위논문.

17.

양연숙 (2006). 장애전담 보육시설 보육교사의 교사 효능감 및 소진에 관한 연구. 한국영유아보육학회지, 47, 175-195.

18.

용인경 (2003). 기혼유아교사의 가정내 역할갈등과 자기효능감 및 직무만독조와 관계. 가톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문.

19.

유수옥, 임명환 (2007). 장애전담 보육시설 보육교사의 직무 스트레스. 열린유아교육연구, 12(4), 329-345

20.

윤심노 (2001). 직무스트레스 요인과 교사의 직무 만족에 관한 실증적 연구. 대한경영학회지, 30, 67-81

21.

이소영 (2000). 정서장애학교 교사의 스트레스와 소진에 관한 연구. 단국대학교대학원 석사학위논문.

22.

이수남 (1996). 초등학교 정신지체아 학급 교사와 일반 학급 교사의 소진과 자기효능감과의 비교. 경북대학교 교육대학원 석사학위논문.

23.

이윤아, 이기학 (2003). 완벽주의 질문지(PQ)에서 기능적/역기능적 완벽주의 구분의 타당성 연구. 한국심리학회지: 상담및심리치료, 15(1), 57-74.

24.

이은주 (2005). 유치원 교사의 자기효능감, 직무스트레스와 스트레스 대처방식이 소진에 미치는 영향. 충북대학교 석사학위논문.

25.

이정윤, 조영아 (2001). 사회공포증과 완벽주의의 관계. 한국심리학회지. 13(2). 93-104.

26.

이준엽 (2000). 교사의 사기요인과 교사 소진에 관한 연구. 우석대학교 교육대학원 석사학위논문.

27.

이현정 (1998). 교사 효능감 척도 개발을 위한 예비연구: 초등학교 교사 중심으로. 이화여자대학교 석사학위논문.

28.

임종철 (1991). 학교배경 및 학교상황 요인과 교사 소진 경험간의 관계. 동국대학교 석사학위논문.

29.

정명인, 오수성, 신현균 (2005). 기능적, 역기능적 완벽주의자의 성공 및 실패사건 경험에 대한 귀인. 한국심리학회지: 임상, 24(3), 709-719.

30.

정민상 (2007). 교사의 소진과 비합리적인 신념의 관계. 부경대학교 석사학위논문.

31.

정언애 (2001). 유치원의 조직풍토 교사 효능감 및 직무스트레스간의 상호 관계 연구. 대구대학교 석사학위논문.

32.

조윤수 (2000). 완벽주의의 기능적 특성에 대한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.

33.

조은주 (2009). 교사효능감이 직무열의와 소진에 미치는 영향 :문제해결방식과 목표불안정성의 매개효과. 경남대학교 석사학위논문.

34.

조현주, 박경애 (2007). 교사의 정서지능과 자기 효능감에 따른 심리적 소진의 차이. 한국교원교육연구. 24(1). 251-270.

35.

조중철 (1999). 학교경영의 자율화 수준과 교사의 소진감과의 관계. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문.

36.

하태성 (1998). 학교장의 관리체제 유형과 교사소진감의 관계. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문.

37.

Ashton, P. T. (1984). Teachers efficacy: A motivational paradigm for effective teachers education. Journal of Teacher Education, 35(5), 28-32.

38.

Barfield, V., & Burlingame, M. (1974). The pupil control ideology of teachers in selected school. The Journal of Experimental Education, 42(4), 6-11.

39.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations, Journal of personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.

40.

Burns, D. D. (1980). The perfectionist's script for self-defeat. Psychology Today, 11, 34-52.

41.

Cherniss, C. (1980). Professional burnout in human services organizations. NY: Praeger Publishers.

42.

Dunkley, D. M., Blankstein, K. R., Halsall, J., Williams, M., & Winkworth, G. (2000). The relation between perfectionism and distress; hassles, coping, and perceived social support as mediators and moderators. Journal of Counselling Psychology, 47, 437-453.

43.

Frost, R. O., Heimpgert, R. G., Holt, C. W., Martia, J. L., & Neubauer, A. L. (1993). A comparism of two measures of perfectionism. Personality and Individual Differences, 14, 119-126.

44.

Frost, R. O., Marten, P. A., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimension of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, 449-468.

45.

Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of personality and social psychology, 60, 456-470.

46.

Maslach, C. (1978). Job burnout: How people cope. Public Welfare, 66. spring. 56-58.

47.

Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). Maslach Burnout Inventory. Palo Allto, CA: Consulting Psychologist Press.

48.

Rhe´aume, J., Freeston, M. H., & Ladouceur, R. (1995). Functional and dysfunctional perfectionism: construct validity of a new instrument. Paper presented at the 1st annual World Congress of Behavioral Cognitive Therapy.

49.

Rhe'aume, J., Freeston, M., Ladouceur, R., Bouchard, C., Gallant, L.. Talbot, F., & Vallieres, A. (1999). Functional and dysfunctional perfectionists: Are they different on compulsive-like behaviors? Behaviour Research and Therapy, 38, 199-128.

50.

Rice, K. G., Ashby, J. S., & Slaney, R. B. (1998). Self-esteem as mediator between perfectionism and depression: A structual equations analysis. Journal of Counseling Psychology, 45, 304-314.

51.

Skovholt, T. M. (2001). The Resilient practitioner. MA: Allyn & Bacon.

52.

Slanney, R. B., Ashby, J. S., & Trippi, J. (1995). Perfectionism; Its measurement and career relavance. Journal of Career Assessment, 3, 297-390.

53.

Stumpf, H., & Parker, W. D. (2000). A hierarchical structural analysis of perfectionnism and its relation to other personality characteristics. Personality and Individual Differences, 28, 837-852.

54.

Suddarth, B. H., & Slaney, R. B. (2001). An investigation of the dimensions of perfectionism in the college students. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34, 157-165.

55.

Terry-Short, L. A., Owens, R. G., Slade, P. D., & Dewey, M. E. (1995). Positive and Negative Perfectionism. Personality and Individual Differences, 18, 663-668.

Korean Journal of School Psychology